پس از ۲۰ سال بالاخره آرتورو اویی شدم

    کد خبر :25539

بازیگر نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» با اشاره به ویژگی های نقشی که در این نمایش ایفا می کند، عنوان کرد ۲۰ سال قبل پیام بازی در این نقش را برای کائنات فرستاده است.

امیر کربلایی زاده بازیگر و کمدین تئاتر و تلویزیون که این روزها نمایش «صعود مقاوت پذیر آرتورو اویی» با بازی وی اجرا می شود درباره همکاری اش با امیر دژاکام به گفت: همکاری من با امیر دژاکام از سال ۸۵  شکل گرفت. قبل از آن من در جشنواره های مختلف تئاتری به عنوان بازیگر حضور داشتم و آقای دژاکام هم داور این جشنواره ها بود و کار من را می دید. سال ۸۵ که من در جشنواره تئاتر رضوی حضور داشتم وی از من برای بازی در نمایش «رویای خلیج فارس» دعوت کرد که در آن نمایش نقش کوچکی برعهده داشتم.

وی ادامه داد: از سال ۸۵ تاکنون من پله پله بالا آمدم و کم کم نقش های پررنگ تری گرفتم تا اینکه در حال حاضر در نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» که این روزها در تالار حافظ روی صحنه است نقش آرتورو را ایفا می کنم. حضور در این نقش برای من بسیار جالب است چون ۲۰ سال قبل که این نمایش به کارگردانی مجید جعفری و بازی هنرمندانی چون رضا رویگری و اکبر زنجانپور در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه می رفت من پشت پروژکتور نور فالو را به بازیگران می دادم و همیشه دوست داشتم روزی بتوانم نقش آرتورو اویی را ایفا کنم.

وی متذکر شد: زمانی که آقای دژاکام بازی در این نقش را به من پیشنهاد داد با وجودی‌که گرفتار بودم اما بدون تردید پذیرفتم و به یاد این موضوع افتادم که ۲۰ سال قبل من پیامم را به کائنات فرستاده بودم و جالب اینکه در طول این سال ها این نمایش دیگر اجرا نشده بود و بعد از ۲۰ سال من آرتورو اویی شدم.

بازیگر نمایش «ترنج» درباره ویژگی های شخصیت آرتورو اویی بیان کرد: زمانی که نمایشنامه برشت را می خوانید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که آرتورو یک گنگستر خوفناک و گردن کلفت است اما من تلاش کردم این شخصیت را به شکل دیگری به نمایش بگذارم به این شکل که او را کمی شیرین عقل، لمپن، پرت و کم سواد دیدم. این فرد کم سواد آرام آرام از طریق پروپاگاندا و ترسی که در دل مردم به وجود می آورد به یک خودباوری می رسد و در نهایت مخاطب را متحیر کرده و به یک دیکتاتور و یک هیتلر کوچک تبدیل می شود. با توجه به بازخوردهایی که تا به حال گرفتم احساس می کنم در ایفای نقش موفق بوده ام.

وی درباره تعامل با کارگردان و کنترل موفقی که روی این نقش داشته است، توضیح داد: در طول سال های همکاری ام با امیر دژاکام تنها کسی که در تمرین ها آزادی صد در صد داشت من بودم و هرجا که آقای دژاکام به من می گفت این رفتار یا حرکت بداهه را حذف کن، آن را حذف می کردم و حساسیتی روی پیشنهادهایی که می دادم، نداشتم اما در این کار تلاش کردم از زاویه دیگری به کار نگاه کنم. در واقع آرتورو اویی را به جای اینکه از ابتدا یک شخصیت کمدی ببینم، یک آدم جدی دیدم که در موقعیت کمدی قرار گرفته است. آرتورو نمی خواهد کمدی باشد بلکه دوست دارد مردم از او بترسند. در آوردن این بازی معکوس برایم خیلی سخت بود و همه تلاشم را کردم تا از زاویه جدید به نقش بپردازم.

کربلایی زاده ادامه داد: معمولا در نقش هایی که تا به حال برعهده داشتم از بیرون به درون نقش می رسیدم و ابتدا شاکله بیرونی نقش را می ساختم اما در نمایش «آرتورو اویی» این بار تلاش کردم از درون به بیرون برسم و بعد از توجه به بطن شخصیت، شَمای بیرونی نقش را به دست بیاورم. تلاش کردم در طول این سال ها در انتخاب نقش هایم دقت کنم و تصورم این است که مخاطبان نیز تفاوت نقش هایی چون آرتورو اویی را با قاضی عسگر «ننه دلاور و فرزندانش» و حتی پری در نمایش«پری» را تشخیص می دهند.

این استندآپ کمدین درباره شلوغی که در اجرای این نمایش به چشم می خورد و در مواقعی باعث دور شدن مخاطب از قصه اصلی می شود، گفت: سبک و سیاق نمایش های برشت و آثار اپیک این است که همه بازیگران در صحنه باشند و این شلوغی، ازدحام و به هم ریختگی که در صحنه وجود دارد خاصه نمایش های برشتی است اما تا جایی که تماشاگر اصل قصه را گم نکند. در این نمایش نیز کارگردان تلاش کرده این اتفاق کمتر رخ دهد اما تماشاگری که با این سبک از نمایش آشنا نیست ممکن است کمی طول بکشد که با کار همراه شود.

وی یادآور شد: آقای دژاکام چندسال است که سبک و سیاق دیگری را نسبت به کارهای قبلی اش پیش گرفته که معتقدم پیشرفت بسیار خوبی در این شیوه جدید داشته است. از طرف دیگر او هنرمندی است که همیشه خودش را به روز می کند و لزوما آموزه های قبلی اش را به کار جدید نمی آورد و در این نمایش هم تحقیقات و پژوهش های گسترده ای درباره این نمایشنامه و برشت انجام داده و معتقدم این اجرا نسبت به نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» که آن هم نوشته برتولت برشت بود اثر جذاب تر و کامل تری است.

کربلایی زاده در پایان درباره دیگر فعالیت هایش اظهار کرد: به دلیل بازی در نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» ترجیح دادم کار دیگری را قبول نکنم اما همچنان در برنامه «خندوانه» مشغول فعالیت هستم و در مسابقه «خنداننده شو» این برنامه به عنوان مجری حضور دارم.

نمایش «صعود مقاوت پذیر آرتورو اویی» نوشته برتولت برشت و به کارگردانی امیر دژاکام تا ۱۲ خردادماه ساعت ۲۰:۴۵ در تالار حافظ روی صحنه است.

امیر کربلایی زاده، بهرام ابراهیمی، نرگس محمدی، حمید فلاحی، مرتضی آقا حسینی، تینو صالحی، سروش طاهری، ملیحه کیا، شهره رعایتی، حسین شهبازی، هدیه آزاده، مهرنوش دارا، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، عارف عباسی، احسان ابوالقاسم، سمیه صباغی، بهار قاسمی، دانیال ابراهیمی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید