افزایش ریسک خرید کالای سرقتی در بازار دیجیتال

    کد خبر :25348

بازار کالاهای کامپیوتری در حالی روزهای آرامی را سپری می‌کند که برخی معتقدند بی‌تحرکی در این بازار به تدریج جایش را با معضلات جدی‌تری از جنس رکود دائمی عوض خواهد کرد.

از این‌رو برخی از واحدهای فروش اقدام به تعمیر و فروش کالای دست دوم کامپیوتری می‌کنند تا از سمت خرده‌فروشی‌ها نیز سود جزئی ببرند. از جمله محصولات پرکاربرد و مورد علاقه مصرف‌کنندگان در بازار دست دوم لپ‌تاپ و تبلت است که مشتریان آن از بین دانشجویان، دانش‌آموزان مبتدی و برخی کارمندانی که لزوما برای کار نیاز به دستگاه کامپیوتری دارند، است. این افراد به‌دلیل ضرورت نیازشان به استفاده از رایانه در برخی مواقع ترجیح می‌دهند محصولات دست دوم بازار را خریداری کنند که برخی از آنها مرجوعی و به اصطلاح استوک هستند و برخی دیگر بعد از چند سال استفاده توسط افراد در معرض فروش قرار گرفته‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، اما همین بازار بر اساس نوع مشتری که در آن دیده می‌شود نیاز به کنترل بیشتری دارد؛ چراکه عموما بازار تعریف نشده و نامشخصی هستند که احتمال بروز تخلف در آن وجود دارد. از جمله آنها بازارهای مجازی و فیزیکی بسیاری است که در پایتخت وجود دارد و به فروش کالای دست دوم کامپیوتری اختصاص دارند و از تیررس نظارت دور هستند، همین موضوع اهمیت نظارت بر عملکرد آنها را ضروری می‌کند.

حالا اتحادیه رایانه تهران قصد دارد برای کمک به شناسایی کالاهای کامپیوتری دست دومی که بدون هویت هستند، اقدام کند. براساس اعلام این اتحادیه افراد متقاضی در حین خرید می‌توانند با ارائه شماره سریال کالای خریداری‌شده‌شان به اتحادیه از سرقتی بودن آنها مطلع شوند. این اتحادیه به خریداران کالای دست دوم کامپیوتری هشدار داده تا در زمان خرید حتما کارت شناسایی و فاکتورخرید دریافت کنند. در این هشدار همچنین به صاحبان واحدهای صنفی نیز که اقدام به خرید کالاهای دست دوم از جمله لپ‌تاپ می‌کنند، اعلام شده تا در زمان خرید کالای دست دوم حتما از فروشنده کپی کارت ملی و آدرس کامل پستی را دریافت کنند. خریداران ملزم هستند از فروشنده فاکتور خرید قبلی را دریافت کرده و در صورت نداشتن فاکتور از وی یک رسید مبنی بر اینکه لپ‌تاپ به شخص حقیقی یا حقوقی مشخصی فروخته شده است و فروشنده تمام مسوولیت‌های بعدی را بر عهده می‌گیرد، دریافت کنند.

براساس این اتحادیه مسوول واحد صنفی موظف است در زمان خرید لپ‌تاپ دست دوم از طریق مراجعه به سایت اتحادیه، شماره سریال دستگاه را با شماره سریال لپ‌تاپ‌های سرقتی مطابقت دهد و در صورت سرقتی بودن دستگاه آن را به اطلاع نیروی انتظامی برساند.  گفته می‌شود بیش از 40 مرکز خرید کالاهای کامپیوتری در پایتخت وجود دارد که عمده آنها در مرکز شهر تهران مستقرند. بسیاری از این واحدها حالا اقدام به خرید و فروش لپ‌تاپ، تبلت، پی سی و دستگاه ایکس باکس کرده‌اند و به نظر می‌رسد بازار کوچکی در دل یک بازار بزرگ‌تر در حال شکل گرفتن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید