شورای امنیت نتوانست بیانیه‌ای مشترک درباره درگیری‌های غزه صادر کند

    کد خبر :252464

شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته بنا به درخواست کویت سه ساعت بعد از درگیری‌های فلسطین جلسه فوق‌العاده‌ای را پشت درهای بسته برای بررسی وضعیت نامساعد مرزهای غزه و سرزمین‌های اشغالی در پی شهادت ۱۶ فلسطینی به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی برگزار کرد، اما اعضای شورا بر سر یک بیانیه مشترک به توافق نرسیدند.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع،‌ در جریان این جلسه معاون سیاسی آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل نسبت به بدتر شدن اوضاع ظرف روزهای آینده هشدار داد.

تی‌بروک زریهون، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت که بحران غزه “احتمالا در روزهای آینده تشدید شود.”

او درخواست کرد که غیرنظامی‌ها بخصوص کودکان هدف گرفته نشوند.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: “اسرائیل باید به تعهداتش در قبال حقوق بشر بین‌المللی و قوانین بین‌المللی پایبند باشد.”

به گفته زریهون، “نیروی کشنده باید صرفا آخرین ابزار باشد و تلفات ناشی از آن باید به طور مناسب توسط مقامات بررسی شود.”

شورای امنیت بنا به دعوت کویت برای بررسی آخرین تحولات غزه در پی درگیری‌های خونین بین ده‌ها هزار تن از ساکنان غزه در تظاهرات “بازگشت” به مناسبت چهل و دومین سالگرد “روز زمین” در نزدیکی دیوار حایل بین مرزهای غزه و سرزمین‌های اشغالی تشکیل جلسه داد. روز جمعه بدترین روز در تاریخ درگیری‌های اسرائیل و فلسطین از زمان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود.

نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت: خطر افزایش تنش، واقعی است و امکان درگیری جدید نظامی در غزه وجود دارد.

نمایندگان آمریکا و انگلیس نیز نسبت به برگزاری جلسه و همزمانی آن با عید فصح یهودی که جشن‌های مربوط به آن شب گذشته شروع شد،‌ ابراز تاسف کردند، چراکه هیچ یک از دیپلمات‌های اسرائیلی در جلسه فوق‌العاده شورای امنیت حاضر نشدند. این جلسه در سطح دستیاران سفرای کشورهای عضو برگزار شد.

نماینده آمریکا تاکید کرد: این جلسه باید هماهنگ شده بود و ما باید این جلسه را در حضور نمایندگان تمامی طرف‌ها برگزار می‌کردیم.

دیپلمات آمریکایی تصریح کرد: ما نسبت به تلفات جانی این حادثه ناراحت هستیم اما دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در اقدامی فرافکنانه قبل از جلسه شورای امنیت در بیانیه‌ای حماس را عامل پشت پرده درگیری‌های روز جمعه دانست.

نماینده آمریکا تصویب هر بیانیه‌ای در انتقاد از اسرائیل یا ارائه درخواستی متحد برای توقف درگیری‌ها در فلسطین را نپذیرفت.

در پیش‌نویس این بیانیه که به جلسه شورای امنیت ارائه شد، حمله به تظاهرکنندگان محکوم و بر توقف درگیری‌ها تاکید شد.

ریاض مالکی،‌ وزیر خارجه فلسطین در رابطه با جلسه شورای امنیت گفت، فلسطین درخواست برگزاری جلسه فوق‌العاده داد و ریاض منصور،‌ نماینده فلسطین در سازمان ملل درخواست فوری ما را با هماهنگی کویت برای برگزاری جلسه فوق‌العاده مطرجح کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید