اسکای‌نیوز: اسکریپال پس از هوشیاری به لحاظ ذهنی معلول خواهد شد

    کد خبر :252246

رسانه‌های گروهی انگلیس با اشاره به وخامت حال سرگئی اسکریپال جاسوس پیشین روس که در این کشور مسموم و به کما رفته است عنوان می‌کنند که مرگ او، بهتر از انتظار برای بازگشتش به زندگی است.

«راس کسیدی» که از سال 2010 همسایه دیواربه‌دیوار سرگئی اسکریپال بوده در گفت‌وگو با اسکای نیوز اظهار داشت که پزشکان گفته‌اند اسکریپال پس از هوشیاری به لحاظ ذهنی معلول خواهد شد.
وی با اشاره به شناختی که از اسکریپال دارد افزود: بعید می‌دانم چنین زندگی خواست او باشد و به نظر من مرگ برایش بهتر است.
پیش‌ازاین ویکتوریا اسکریپال دخترخواهر سرگئی اسکریپال نیز در گفت‌وگو با بی.بی.سی گفته بود که تنها معجزه می‌تواند دایی او را نجات دهد.
سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد.
به گزارش ایرنا،او در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
اسکریپال پیش‌تر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد؛ او به گفته رسانه‌های انگلیسی متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 گزارش داده است.
مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به‌شدت بیمار شده است؛ اما روسیه ضمن تکذیب این اتهام از انگلیس خواسته است که با مدرک صحبت کند و بدون سند این کشور را متهم نکند.
روسیه اکنون هشدار داده که اگر انگلیس ادعای خود را ثابت نکند، این کشور را به ارتکاب قتل تبعه روسی متهم می‌کند.
تازه‌ترین یافته‌های پلیس لندن نشان می‌دهد که اسکریپال اولین بار در مقابل درب منزلش با ماده سمی تماس داشته است.
«دین هیدون» افسر ارشد بخش مقابله با تروریسم متروپلیتین پلیس ضمن اعلام این خبر اظهار داشت که مأموران پلیس برای اطمینان از سلامتی ساکنین این منطقه دامنه تحقیقات خود را توسعه می دهد.
پلیس پیشتر آثار این ماده سمی را در رستورانی که اسکریپال به همراه دخترش ناهار خورده کشف کرده و از افرادی که هم‌زمان در رستوران بودند خواسته تا لباس‌ها و وسایل شخصی خود را بشویند.
به گفته منابع انگلیسی، ماده یادشده بسیار سمی و خطرناک است به‌طوری‌که باعث ازکارافتادن سیستم عصبی و به‌تدریج باقی اعضای بدن می‌شود. این مواد اغلب از طریق دهان یا بینی وارد بدن می‌شود، اما امکان جذب آن‌ها از طریق چشم یا پوست هم وجود دارد.
پلیس لندن می‌گوید 250 نیروی ضد تروریسم به‌صورت شبانه‌روزی درباره این حادثه تحقیق می‌کنند. بیش از 5 هزار دوربین مداربسته و یک هزار و 350 مدرک مورد تحقیق قرار گرفته است.
در پی تحولات یادشده، دولت انگلیس دو هفته پیش ٢٣ تن از کارکنان سفارت روسیه را جاسوس معرفی و از خاک خود اخراج کرد؛ مسکو نیز در مقابل همین تعداد دیپلمات را از سفارت انگلیس در این کشور اخراج کرد.
در همین حال، برخی کشورهای دیگر نیز دست‌به‌کار شده و به پیروی از لندن تعدادی از دیپلمات‌های روس را ‘جاسوس’ معرفی و از خاک خود اخراج کردند.
درصدر این فهرست ایالات‌متحده آمریکا قرار دارد که ضمن اخراج 60 دیپلمات، کنسولگری روسیه در شهر سیاتل را بست. کانادا هم چهار دیپلمات را اخراج و درخواست پذیرش سه نفر دیگر را رد کرد. همچنین اوکراین ١٣ و آلمان، فرانسه و لهستان هم هر یک 4 دیپلمات روسی را اخراج کردند. جمهوری چک، لیتوانی، استرالیا، اسپانیا، هلند، دانمارک، ایتالیا، آلبانی، سوئد، کرواسی، رومانی، فنلاند، استونی، مجارستان، نروژ و مقدونیه نیز ازجمله کشورهایی هستند که تعدادی از دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کردند.
فضای این روزهای پارلمان انگلیس نیز مؤید خرسندی نمایندگان مجلس از عملکرد دولت این کشور در ایجاد اتحاد بین‌المللی در حمایت از موضع لندن علیه مسکو است. بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس روز سه‌شنبه گذشته، از اقدام هماهنگ کشورهایی که به تبعیت از این کشور دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کردند استقبال کرد و اظهار داشت که این مساله مؤید اهمیت همکاری سایر کشورها با دستگاه امنیتی انگلیس است.
نکته قابل توجه اینجاست که این سخنان با اظهاراتی که «ترزا می» در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ برای تشویق اعضای اتحادیه اروپا به تداوم همکاری امنیتی با انگلیس در دوره پسا برگزیت مطرح کرد، کاملاً مطابقت دارد.
«می» طی سخنانی در این کنفرانس تلاش کرد تا با تأکید بر توانایی‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورش و اشاره به عضویت دائمی آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد و این موضوع که لندن مهم‌ترین شریک آمریکاست، اتحادیه اروپا را به لحاظ امنیتی به خود وابسته نشان دهد.
او اظهار داشت که اولویت ما پس از خروج از اتحادیه اروپا، همچنان امنیت (قاره) اروپا خواهد بود. وی ضمن تأکید بر حفظ همکاری در مواجهه با تهدیدها گفت: دیدگاه‌های سیاسی و عقیدتی نباید مانعی بر سر همکاری‌های کاربردی و عملی درزمینهٔ حفظ امنیت، ایجاد کنند. نخست‌وزیر انگلیس در ادامه به اهمیت همکاری‌ها در داخل اتحادیه اروپا برای مقابله با تروریسم اشاره کرد و گفت: ما برای ادامه این‌گونه همکاری‌ها پس از برگزیت، پیشنهادهای عملی داریم.
نخست وزیر انگلیس به‌عنوان اولین پیشنهاد عملی، تسهیل تبادل مجرمین را مورداشاره قرارداد و گفت: پس از خروج ما از اتحادیه اروپا، موضوع تبادل مجرمین باید به سهولت و سرعت ادامه پیدا کند. «می» همچنین همکاری‌های اطلاعاتی، به اشتراک‌گذاری بانک‌های اطلاعاتی جاسوسی، تبادل اطلاعات سامانه روادید شنگن، تبادل اطلاعات مجرمین و همچنین تبادل اطلاعات مسافران را از زمینه‌های همکاری‌های عملی بین انگلیس و اتحادیه اروپا برشمرد. نخست‌وزیر انگلیس تأکید کرد که این همکاری‌ها باید استقلال نظام حقوقی و قضایی این کشور و اروپا را محترم بشمارند.
وی با برشمردن برتری‌های اطلاعاتی، امنیتی، جاسوسی و دفاعی انگلیس و گوشزد کردن عضویت دائمی کشورش در شورای امنیت و این واقعیت که انگلیس مهم‌ترین شریک استراتژیک آمریکاست، اتحادیه اروپا را به پذیرش معاهده امنیتی جدیدی تشویق کرد که قرار است انگلیس ارائه کند. وی در برشمردن تهدیدهای جهانی و موارد امنیتی قابل همکاری به موضوع داعش، مهاجرت و به‌ویژه مقابله با رفتارهای خصمانه روسیه اشاره کرد.
«می» افزود: معاهده جدید باید درزمینه های دیپلماتیک مانند همکاری هماهنگ در جهت اعمال تحریم‌ها، همکاری‌های عملیاتی و اعزام نیرو و عملیات نظامی مشترک و ادامه همکاری درزمینهٔ گسترش توانایی‌های دفاعی سایبری، تعریف شود.
اما دو هفته پس‌ازاین اظهارات، پرونده مسمومیت فردی گشوده می‌شود که به افشای هویت جاسوسان فعال روس در اروپا، به دولت انگلیس متهم است. رایزنی فشرده لندن با رهبران کشورهای اروپایی و ردوبدل کردن اطلاعاتی که هفته گذشته منجر به اخراج دیپلمات‌های روس از دست‌کم 19 کشور اروپایی به اتهام جاسوسی گردید تنها می‌تواند مؤید این نکته باشد که مزد خوش‌خدمتی اسکریپال به انگلیس، سوت پایانی خواهد بود که به‌زودی برای زندگی او کشیده خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید