«خانم جاسوس آمریکایی» در تور ارتش ایران افتاد

  • سیاسی
  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ ۱۰:۱۳
    کد خبر :252128

امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی از اخطار به یک هواپیمای جاسوسی متعلق به ارتش آمریکا در روزهای گذشته خبر داده است. این هواپیمای جاسوسی که با این اخطار مجبور به تغییر مسیر شد اما چه مشخصات فنی دارد؟

امیر اسماعیلی تاکید کرده اگر این هواپیمای یو-2 به اخطار توجه نمی کرد و نزدیک تر می شد، قطعاً به سمت آن شلیک شده و منهدمش می کردیم. لاکهید یو-2 ( Lockheed U-2) مشهور به خانم جاسوس یا خانم اژدها یک هواپیمای شناسایی دوربرد بلندپرواز است که اولین بار در سال 1955 در آمریکا و به سفارش آژانس اطلاعات مرکزی این کشور(سیا) ساخته شد. این هواپیمای تک موتوره جهت پرواز در ارتفاع بسیار بلند و همچنین همه شرایط آب و هوایی شبانه روز تا ارتفاع 21 کیلومتری تولید شده است. یو-2 همچنین برای تحقیقات سنسورهای الکترونیکی ، کالیبراسیون ماهواره ای ، اعتبار سنجی داده ها و اهداف ارتباطاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

لاکهید یو-2 از معدود هواپیماهایی به شمار می رود که بیش از 50 سال است در حال سرویس دهی به نیروی هوایی ارتش آمریکا است. جدیدترین مدل های این هواپیما به نامهای (U-2S ، U-2R ، TR-1) در سالهای دهه 1980 میلادی وارد خدمت شد. مدل فعلی این هواپیما یعنی U-2S، در سال 2012 باز هم به لحاظ فنی ارتقا یافت. هواپیمای U2 دارای سیستم های ردیابی فوق پیشرفته ای است که امکان جاسوسی را برای این هواپیما امکان پذیر می سازد. رادارهای الکترو- نوری، رادار ASARS-2 SAR، سیستم هوشمند ارسال سیگنال، و سیستم تخریب رادارهای دشمن از جمله امکانات این هواپیمای جاسوسی است. رادارASARS-2 SAR به کار رفته در U2 دارای دو سطح به شکل عدد هفت بوده و آنتن های الکترونیکی آن مناسب ردیابی در حتی بدترین شرایط آب و هوایی است. در اول آگوست سال 2001 رادار ASARS-2A در این هواپیما به کار گرفته شد که حوزه گسترده تری از زمین را تحت پوشش قرار می دهد.

سامانه ” ASARS 2 ” ساخت شرکت ریتهون است. این سامانه که یک رادار روزنه مصنوعی به حساب می آید و می تواند در هر ساعت از شبانه روز و در هر شرایط آب و هوایی در از ارتفاع بالا تا شعاع 162 کیلومتری هواپیما به تهیه نقشه های بسیار با کیفیت از زمین اقدام کند. این سامانه همچین این توانایی را دارد که به جمع آوری اطلاعات از اهداف ثابت و یا متحرک و همچنین تعقیب اهداف متحرک بر روی سطح زمین بپردازد. همچین بر روی بدنه این هواپیما یک محفظه وجود دارد که در درون آن سامانه های ارتباطی با ماهواره ها و لینکهای ارسال اطلاعات به صورت زنده در زمان واقعی قرار گرفته است.

این هواپیما در بخش پیشران نیز مورد ارتقاء قرار گرفته و در حال حاضر از یک دستگاه موتور مدل F118-GE-101 ساخت شرکت جنرال الکتریک بهره می برد. این موتور از نمونه های قبلی سبک تر بوده و توان بیشتری را برای این هواپیما به همراه دارد. یو 2 می تواند مسافتی در حدود 10 هزار کیلومتر را با سرعتی در حدود 805 کیلومتر بر ساعت طی کند.با توجه به این که این هواپیما در طول پروازهای شناسایی خود در بیشینه ارتفاع پروازی خود یعنی حدود 21 کیلومتری از سطح زمین پرواز می کند، رادارهای ایرانی به توان رصد ارتفاع های بالا دست پیدا کرده و ارتفاع پروازی، دیگر دفاعی در برابر رادارهای پدافند هوایی ایران به حساب نمی آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید