ظهور نسل جدید ورزش فکری در ایران

  • ورزشی
  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۷ ۱۵:۵۳
    کد خبر :252032

شطرنج ایران طی سال های اخیر در رویدادهای مختلف داخلی و خارجی حرف های زیادی برای گفتن داشت؛ از ظهور نسل جدید این رشته که می تواند در شمار استعدادهای برتر شطرنج جهان قرار گیرند تا درخشش بزرگ مردان کوچکی که با تلاش خود توجه بزرگان این رشته ورزشی را به سوی خود جلب کردند.

نابغه های نوجوان ایران که در حال حاضر در سنین تا 17 سالگی قرار دارند، در صورتی که حمایت های لازم از آنان صورت گیرد، می توانند آینده ای درخشان را برای این ورزش فکری کشور رقم بزنند.
«آرش طاهباز»، «مهدی غلامی» و «آرش داغلی» بازیکنان نوجوان و باانگیزه ای هستند که سال گذشته در رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا در بخش برق آسا در کشور ازبکستان به نشان طلا رسیدند و در این امتداد «پرهام مقصودلو»، «محمد امین طباطبایی»، «آرین غلامی»، «علیرضا فیروزجاه» چهار بزرگ مرد کم سن و سال در مسکو و در رقابت های اخیر بین المللی ایرفلوت با وجود قرعه های سخت مقابل بزرگان شطرنج دنیا بازی های قابل تحسینی انجام دادند تا پایان بخش اتفاق های خوب این رشته ورزشی در سال 96 باشند.
پیروزی غرورآفرین طباطبایی، نوجوان شطرنج ایران که در دور ششم این مسابقات با شکست نماینده قدرتمند روسیه و مدافع عنوان قهرمانی این رقابت ها در سال گذشته، رکورد جدیدی از خود در شکست دادن یک شطرنج باز با درجه بین المللی بیشتر از 2700 به جا گذاشت.
به گزارش ایرنا،فیروزجاه، اعجوبه ای که در سن 13 سالگی، عنوان جوان‌ترین قهرمان کشور را از استاد بزرگ ایران احسان قائم‌مقامی‌ ربود. نوجوانی که قرار بود دروازه بان فوتبال شود اما در میز شطرنج دست به مهره شد و غلامی استاد بین الملی شطرنج ایران که هدف اصلی خود را تا سال 97 نائل شدن به درجه استاد بزرگی در همین سن نوجوانی می داند.
پرهام مقصودلو، آرین غلامی و علیرضا فیروزجاه بزرگ مردان کوچک شطرنج ایران هستند که در این رقابت ها با تجربه ای متفاوت حریفان سرسختی را از پیش روی برداشتند.
پیش از این نیز شطرنج بازان نوجوان دیگری بودند که اکنون در شمار جوانان هستند، نظیر «شاهین لرپری زنگنه» که در رده های سنی همواره برای ایران مدال آور بود و یا «سارا سادات خادم الشریعه» و «مسعود مصدق پور» که اکنون سنین 20 سالگی را پشت سر می گذارند و در رقابت های آسیایی و جهانی افتخار آفریدند اما هیچگاه حمایت کامل از آنان صورت نگرفت.
خادم الشریعه که در زمره نخستین شطرنج باز زن ایرانی بشمار می رود، علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در سن ۱۸ سالگی در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان در سال 2015، توانست عنوان «استاد بین ‌المللی» را کسب کند. عنوانی که پیش از این، فقط توسط شطرنج بازان مرد ایران کسب شده بود.
وی و میترا حجازی پور بانوی شطرنج باز اهل خراسان رضوی که در سال 2015 به درجه استاد بزرگی رسیده است، اکنون در لیگ باشگاه های شطرنج آلمان دست به مهره می شوند.
مسعود مصدق پور بازیکن نوجوان دیروز و شطرنجباز جوان امروز که بعد از امیر باقری، احسان قائم‌ مقامی، الشن مرادی ابدی، مرتضی محجوب، شجاعت قانع، همایون توفیقی، اصغر گلی ‌زاده، پوریا درینی، حسن عباسی ‌فر، پویا ایدنی، پرهام مقصودلو، امیررضا پوررمضانعلی و شاهین لرپری زنگنه چهاردهمین استاد بزرگ شطرنج ایران است، در جام اخیر «کارون» هم به مقام قهرمانی رسید.
درخشش نوجوانان شطرنج ایران به همین جا ختم نمی شود؛ 2 نوجوان گیلانی به نام های «آریا امیدی» و «آرش داغلی» در جام بین المللی خزر با افزایش درجه بین المللی به حد نصاب استادی بین الملل شطرنج رسیدند تا بر شمار استادان بین الملل این رشته در سنین نوجوانی افزایش یابد.
اما شطرنج ایران امسال ره آورد دیگری هم داشت، کسب نشان طلای تیمی پرچمدار کاروان ایران استاد بزرگ سارا خادم الشریعه در پنجمین دوره بازی های آسیایی داخل سالن ترکمنستان که برای نخستین بار به نام کشورمان ثبت شد و پیشتر نمایندگان ایران در رقابت های قهرمانی تیمی آسیا در هند بر سکوی نخست ایستادند.
حال با کمک خانواده های علاقه مند، کشور ما با نسل جدیدی از شطرنج بازان مواجه شده که می توانند در شمار استعدادهای برتر شطرنج جهان قرار بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید