سخنان ضدایرانی ترامپ در عربستان را نادیده بگیرید؛ ایرانیان حق داشتند که در خیابان ها برای پیروزی روحانی جشن بگیرند

    کد خبر :25194
ایرانی ها حسن روحانی رییس جمهور خود را بار دیگر برای یک دوره چهار ساله دیگر انتخاب کردند و با این انتخاب به سیاست های او برای تعامل با جهان و ایجاد آزادی های بیشتر در داخل بله گفتند.

در حالی که دونالد ترامپ در ریاض رقص شمشیر می کرد، 800 مایل آن طرف تر هزاران جوان ایرانی در خیابان های تهران رقص وپایکوبی میکردند.

به گزارش «انتخاب»، ایرانی ها حسن روحانی رییس جمهور خود را بار دیگر برای یک دوره چهار ساله دیگر انتخاب کردند و با این انتخاب به سیاست های او برای تعامل با جهان و ایجاد آزادی های بیشتر در داخل بله گفتند.

عربستان سعودی یکی از کشورهایی در منطقه است که ژست دوره ای خود را در قبال دموکراسی نگه داشته و مدعی است که از این مراسم استقبال میکند. اما رای دهندگان در این کشور احتمالا بیشتر از رقصندگان با شمشیر نیستند.

اما ترامپ در سخنرانی خود در ریاض چیزی جز تهدید ایران نداشت و سعی کرد خود را پشت سر منتقدانی که انتخابات در ایران را چیزی جز پروپاگاندا نمیدانند پنهان کند. این بهترین روش ریاکارانه بود که به بدترین شکل برای گمراه کردن اذهان و وارونه جلوه دادن دموکراسی در ایران صورت گرفت. باید این واقعیت را پذیرفت که رییس جمهور در ایران یک فرد منصوب از سوی مردم است.

رییس جمهور در ایران میتواند قدرت نفوذ زیادی در اقتصاد و در روابط بین المللی و نرم های داخلی داشته باشد. هر کس در اهمیت انتخابات در ایران تشکیک کند باید فرق بین دوره ای که رییس جمهور ایران هولوکاست را انکار میکرد ودوره ای که تحت کنترل روحانی بود را در نظر بگیرد.

سوزان مالونی از انستیتو بروکینز گفت تقلیل رای 41 میلیون ایرانی و بی ربط و تقلبی خواندن آن، آن طوری که ترامپ و حامیان او تصوی می کنند، یک درک نادرست از منطقه ای است که میتواند آمریکا را دچار بحران کند. فروش مولتی میلیون دلاری سلاج و گردهمایی های طلاکوب شده با خودکامگان منطقه و نوید آینده ای بهتر در سخنرانی ترامپ در ریاض نشان دهنده چالش جدی پیش روی آمریکاست

شادی مردم در خیابان های تهران نشان دهنده امید در کشوری بود که از تورم و رکود و بیکاری رنج میبرد. توافق هسته ای روحانی از سوی مردمی که از سالها انزوا خسنه شده بودند مورد استقبال قرار گرفت. تحریم های یکجانبه آمریکا هنوز به قوت خود باقی است با این که تحریم های بین المللی هسته ای از سر ایران برداشته شده است.

اقتصاد ایران هنوز با مشکلاتی مواجه است. روحانی در این دوره با فشار بیشتری برای ایجاد رشد اقتصادی مواجه خواهد بود. او به سرمایه گذاری های خارجی بیشتر و روابط بیشتر با کشورهای جهان نیاز دارد و امیدوار است که کشورها پیام ترامپ را نادیده بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید