آثار تاریخی ایران در موزه لوور فرانسه به نمایش گذاشته شد

    کد خبر :251739

آثار تاریخی ایران در موزه لوور شهر لانس فرانسه در قالب نمایشگاه امپراطوری گل سرخ؛ شاهکارهای ایرانی قرن نوزدهم به معرض نمایش گذاشته شد.

اگرچه ۱۴ اسفند ماه ۵۶ اثر از آثار تاریخی موزه لوور فرانسه در موزه ملی ایران نمایش داده شد اما از روز سه‌شنبه نیز تعدادی از آثار ایرانی هم از کاخ گلستان و موزه ملی برای نمایش در یکی از شعب موزه لوور در فرانسه به نمایش در آمد. برپایی این نمایشگاه در راستای قرارداد همکاری است که میان موزه لوور و سازمان میراث‌فرهنگی کشورمان در سفر ژانویه ۲۰۱۶ رئیس جمهور ایران به پاریس به امضا رسید.

نمایشگاه «امپراتوری گل‌های سرخ» سه‌شنبه ۷ فروردین در موزه لوور ـ لانس در فرانسه با حضور جمعی از کارشناسان و امین اموال و مسئولان سازمان میراث فرهنگی از جمله معاون میراث‌فرهنگی کشور، مدیر موزه ملی ایران، مدیرکل حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی و مدیر کل موزه ها و… افتتاح شد. در این نمایشگاه ۱۹ اثر مربوط به دوره قاجاریه از کاخ گلستان مانند نقاشی‌های قاجاری کاخ گلستان از جمله تابلوی بزرگ «صف سلام فتحعلی‌شاه» و دو اثر نفیس از موزه ملی ایران به نمایش درآمده و تا اول مرداد ادامه دارد و در آن تعدادی از به نمایش درمی‌آید. سه تابلوی روی بوم کوچک‌تر از آثار کمال‌الملک و مصورالممالک و دو تابلوی طراحی‌های ناصرالدین شاه نیز ازجمله این آثار هستند.

به گزارش مهر،مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ۱۹ اثر از شکاهکارهای هنری دوره قاجار را که شامل هشت تابلوی نقاشی رنگ‌وروغن و آب‌رنگ، یک آلبوم عکس که عکس‌های آن توسط ناصرالدین‌شاه گرفته شده است، به‌همراه دوربین عکاسی، تاج مسی مربوط به آقامحمدخان، دو جلد قرآن نفیس خطی که یک جلد آن در دو برگ کتابت شده و شش مرقع به خط‌های ناصرالدین‌شاه، میرزابابا و محمدباقر، اسدالله شیرازی، اسماعیل جلایر و جعفرخان نوشته شده است برای نمایش در موزه لوور ـ لانس از گنجینه مخازن کاخ انتخاب کرده است.

نمایشگاه «امپراتوری گل های سرخ» از هشتم فروردین به‌مدت ۳ ماه در موزه لوور ـ لانس فرانسه میزبان علاقه‌مندان به هنر ایرانی است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در مراسم گشایش نمایشگاه امپراطوری گل سرخ گفت: امیدوارم در سال جدید بتوانیم رابطه دوستی بین دو ملت بزرگ ایران و فرانسه را بیشتر تحکیم بخشیم. سال ۲۰۱۸ را می‌توان سالی درخشان در ارتباطات بین موزه ای دو کشور دانست. برگزاری نمایشگاه لوور در تهران و نمایشگاه امپراطوری گل سرخ: شاهکارهای ایرانی قرن نوزدهم دو حرکت فرهنگی بسیار مهم و موثر در تعمیق ارتباط بین دو کشور هستند و فرصت استثنایی برای مردم دو کشور ایران و فرانسه که در این نمایشگاه ها از نزدیک بتوانند منتخبی از آثار غنی فرهنگ های دو کشور و سایر فرهنگ های بشری را ملاحظه کنند.

وی افزود: میراث غنی دوره قاجار که سنت هنری آن ترکیبی از هنر صفوی با آن چه در مواجهه نزدیک جامعه ایران با اروپا در این دوره رخ داد، ظهور نوعی از هنر را سبب شد که تا پیش از آن سابقه نداشته است. در این دوره واردات گسترده کالاهای اروپایی به ایران که در میان آنها نقاشی ها، آثار و مواد هنری نیز وجود داشت و سفرهای مکرر پادشاهان قاجار به غرب و همچنین ورود سیاحان و جهانگردان اروپایی به ایران که اغلب در طراحی مهارت فوق العاده ای داشته اند، زمینه ساز بروز سبکی در هنر ایران شد که باعث شکل گیری نخستین بارقه های هنر مدرن در ایران شد. همه کمال هنری دوره قاجار را می‌توان در مجموعه کاخ گلستان به عنوان مقر حکومتی شاهان قاجار مشاهده کرد. این مجموعه که شاهکار معماری و هنری قرن نوزده ایران است.

طالبیان بیان کرد: طبیعتا دستاورد چنین نمایشگاه‌هایی و ارتباطات دوسویه، نزدیکی بیشتر مردمان دو کشور و تقویت پیوندها و اشتراکات فرهنگی دو سرزمین است. دوستی دو طرفه‌ای که در آن هر دو کشور به یک میزان برای همدیگر ارزش قائلند و برای اثبات دوستی و حفظ رابطه با همدیگر حاضر به قبول زحمت و هزینه هستند.

این نمایشگاه شامل ۴۵۰ اثر مربوط به دوره قاجار از ۶۰ موزه جهان از کشورهای ایران، فرانسه، ایتالیا، آلمان، بلژیک، قطر، انگلستان و کانادا است که در ۱۲ گالری با موضوعات ویژه به نمایش درآمده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید