جنگ تمام عیار در دنیای مجازی

    کد خبر :251186

خالی کردن زمین شبکه های اجتماعی همچون سال های گذشته ضربات سختی را بر اعتماد عمومی و ملی وارد می سازد و دست دشمن را برای انجام فعالیت های خود بازتر می گذارد.

ابزار رسانه در حال حاضر به یکی از مزیت های اصلی دنیای جدید تبدیل شده که غفلت از آن می تواند ضمن از دست دادن مزایای فراوان، فرصت هایی را برای رقبا برای ضربه زدن به منافع ملی ایجاد کند.

در سال های اخیر قدرت رسانه به یکی از محورهای قدرت کشورهای جهان تبدیل شده است. هر کشوری که بتواند رسانه ای تاثیرگذار داشته باشد و یا آنکه با ابزارهایی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند منافع بسیاری در زمینه های دیگر کسب کند. بیش از یک دهه است که شبکه های اجتماعی نقشی بی بدیل در حوزه رسانه و ارتباطات پیدا کرده اند.

شبکه هایی که مردم خود به عنوان واحدهای اصلی تشکیل دهنده آن محسوب می شوند. فیسبوک، توئیتر، اسنپ چت، تلگرام، اینستاگرام بخشی از این شبکه های اجتماعی هستند که جمعیت آنها به میلیاردها نفر می رسد.

نقش شبکه های اجتماعی در ایجاد تحولات عمده و تاثیرگذاری افکار عمومی بر سیاست های عمومی دولتی و جهانی بر هیچ کس پوشیده نیست. ابزاری قوی و قدرتمند که می تواند مانع از تصویب قوانین، ایجاد شکل های جدید جابجایی قدرت ها و حتی سبک جدید و نوین زندگی باشد.

در بیداری اسلامی در کشور مصر نقش فیس بوک چنان پررنگ بود که برخی آن را انقلاب فیس بوکی نامیدند. رهبران و گروه های مختلف معترض با این ابزار تظاهرات را ساماندهی و هدایت می کردند. حتی فیس بوک در انتخابات ریاست جمهوری دو دوره اخیر آمریکا بیشترین اثر را داشته است.

رشد چشمگیر دنیای مجازی در ایران نیز باعث شده تا گرایش برای عضویت در شبکه های اجتماعی تا حد زیادی از مردم را شامل شود. در حال حاضر تلگرام با ۴۰ میلیون عضو و اینستاگرام با ۲۰ میلیون در صدر شبکه های اجتماعی فراگیر قرار دارند.

از سوی دیگر توئیتر با وجود فیلتر بودن صدها هزار فعال ایرانی در آن مشغول هستند. یکی از جنبه های توئیتر حضور نیروهای نخبگانی و تاثیرگذار بر افکار عمومی از جمله فعالین سیاسی و رسانه ای است که می توانند با استفاده از قدرت هشتگ گذاری موج هایی را در فضای واقعی نیز ایجاد کنند و مسئولین را به واکنش وادارند.

خلاء شبکه های اجتماعی داخلی قدرتمند و فراگیر باعث شده تا بسیاری از نیروهای انقلابی و فعال در حوزه رسانه سال ها از قدرت شبکه های اجتماعی فراگیر جهانی غفلت کنند و زمین بازی را به رقبا و نیروهای معاند و ضد انقلاب واگذار کنند. در سال ۱۳۸۸ و همزمان با فتنه ۸۸ بود که شبکه ای چون بالاترین به منبعی برای شایعه پراکنی و سیاه نمایی اوضاع و حتی جهت دهی برخی از آشوب ها تبدیل شده بود.

توئیتر به دستور هیلاری کلینتون، وزیرخارجه وقت آمریکا به خاطر فتنه ۸۸ تعمیرات خود را عقب انداخت تا نیروهای آشوب گر و معترض بتوانند از این فضا برای خبررسانی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده کنند ولی در این فضاها وزمین ها جای نیروهای انقلابی به شدت خالی بود و دشمن به راحتی می توانست اخبار را هدایت و با منطبق سازی با منافع خود شایعات را منتشر و بر ضد منافع ملی ایران عمل کند.

چند سالی است که دلسوزان انقلاب و نیروهای فعال رسانه ای جبهه انقلاب به حضور در شبکه های اجتماعی گرایش پیدا کرده اند. حضوری که به تدریج و با افزایش تجریبات توانسته تاثیرات مثبتی ایجاد کند.

ایجاد موج های توئیتری و تلگرامی و جذب بخشی از افکار عمومی به سوی اخبار صحیح و جلوگیری از افزایش شایعات و شبهه زدایی تنها بخشی از کارکرد حضور نیروهای انقلاب در این عرصه بوده است.

هرچند دیر ولی حضور فعال جبهه انقلاب در شبکه های اجتماعی مزایای بسیاری را نصیب منافع ملی، اهداف و آرمان های انقلاب و انتشار ارزش های راستین انقلابی کرده است. در همین راستا ساماندهی و شکل بندی فعالیت ها در شبکه های اجتماعی یکی از اصلی ترین نیازها محسوب می شود.

فعالیت پراکنده و بدون هدف و حرکت در مسیرهای فرعی و بدون اولویت باعث کاهش اثرگذاری حضور در شبکه های اجتماعی می شود.

در حال حاضر برخی از فعالین رسانه ها و سازمان های انقلابی به دنبال سرمایه گذاری و آموزش نیروی انسانی برای افزایش کارآمدی این نیروها در شبکه های اجتماعی هستند. پایه و اساس موجود در شبکه های اجتماعی ایجاب می کند که نیروهای انقلابی با قدرت بیشتری برای جلوگیری از فعالیت نیروهای ضدانقلاب و معاند ساماندهی شوند و با علم بیشتری قادر به تاثیرگذاری و موج سازی باشند.

تربیت نیروی فعال در شبکه های اجتماعی یک نیاز عمومی در سراسر کشور است که نباید محدود به آموزش های مقطعی و دورهمی باشد بلکه باید از مدارس و دانشگاه ها نیز استفاده کرد و علم عملی سواد رسانه ای را به صورت جدی تری دنبال کرد تا علاوه بر جلوگیری از آسیب پذیری در این شبکه ها با استفاده از مزایای آن دشمن را در این حوزه مایوس ساخت.

خالی کردن زمین شبکه های اجتماعی همچون سال های گذشته ضربات سختی را بر اعتماد عمومی و ملی وارد می سازد و دست دشمن را برای انجام فعالیت های خود بازتر می گذارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید