کلکسیون فراموش‌شده گیاهان پایتخت

    کد خبر :250896

تنها چند روز از عمر اقاقیای بنفش رنگ باغ گیاهشناسی ملی ایران باقی مانده و ایام نوروز بهترین زمان برای دیدن آن‌ها و گونه‌های گیاهی داخلی و خارجی دیگر جهان در این باغ است.

به گزارش مهر، هر کجا گل‌های اقاقیا خودنمایی کنند افراد زیادی را دوربین به دست می‌شوند تا ثبت کننده روزهایی باشند که اقاقیا شهر تهران را زینت داده‌اند چون عمر اقاقیا زیاد نیست. حالا یکی از جاهایی که مردم می‌توانند انبوهی از اقاقیا را یک جا ببینند و زیر سایه و بوی خوش آن‌ها بنشینند و با گیاهان کشورهای دیگر نیز آشنا شوند، باغ ملی گیاهشناسی است که در ایام نوروز درش به روی تهرانی‌ها و گردشگران تهران باز است. در این باغ کلکسیونی از گیاهان و درختان و گل‌ها را می‌توان دید که هر کدام متعلق به اقلیم کشورهای مختلف است.

باغ ملی گیاه شناسی مکانی است که در آن مجموعه ای از گیاهان بومی‌و غیر بومی‌در فضای باز و در گلخانه‌ها کشت می‌شوند و نقش مهمی‌در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی از جمله علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی‌و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آن‌ها بر عهده دارند. به علاوه باغ گیاه‌شناسی به عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می‌گیرد. در باغ‌های گیاه‌شناسی امکانات لازم برای مطالعه و تحقیق درباره تنوع زیستی وحفاظت از آن‌ها فراهم است. با بهره گیری از روش‌های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های گیاهی کشور فراهم شده است.

می‌توان در این باغ ساعت‌ها حضور داشت و از اطلاعات گیاهان آن بهره برد اما اینجا جایی برای گذراندن روز سیزده به در نخواهد بود. همچنین باید محیط زیست و طبیعت اینجا توسط بازدیدکنندگان حفظ شود این از قوانین ورود به باغ است.

عملیات اجرایی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در سال ۱۳۴۷ با واگذاری قطعه زمینی از مراتع ملی شده در اراضی چیتگر واقع در کنار اتوبان تهران-کرج آغاز شد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. در این باغی که حدود ۱۴۵ هکتار دارد، طرح جامع باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به نحوی پیش‌بینی شده‌است که نشان‌دهندهٔ الگویی از باغ ایرانی باشد. به این منظور یک میدان در مرکز باغ پیش‌بینی شده که چهار بلوار در چهار جهت به آن می‌پیوندد.

در این باغ ۶۴ گونه درخت و درختچه از اقلیم خزر، ۲۴۰ گونه گیاهی از اقلیم البرز، ۴۲ گونه چوبی و ۳۰ گونه علفی از اقلیم زاگرس و ۲۳ اجتماع گیاهی و حدود ۴۰ گونه گیاهی از اقلیم کویری و بیابانی ایران وجود دارد، اقلیم چین و ژاپن، اقلیم هیمالیا، اقلیم قفقاز، اقلیم سیبری و آمریکا و باغ‌های اروپایی از اقلیم‌های جهانی این باغ است.

می‌توان همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۷ به این باغ سری زد و با پرداخت نه هزار تومان ورودی به آن وارد شد. این باغ گیاهشناسی که می‌طلبد یک روز کامل در آن سپری کرد در کیلومتر ۵ اتوبان کرج _ خروجی دوم پیکان شهر، انتهای خیابان بیست متری دوم، بلوار موسسه تحقیقات جنگل و مراتع درب شرقی واقع شده است. می‌توان در بزرگراه همت غرب و دوربرگردان آزادشهر نیز به پیکانشهر رسید و از آنجا خیابان گودرزی را پیدا کرده و وارد بلوار گیاه شناسی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید