فرانسه به برجام پایبند خواهد ماند

    کد خبر :250225

سفیر اسبق فرانسه در تهران معتقد است که باز نگاه داشتن مسیر گفتگو با ایران هدف سفر «لودریان» به تهران بوده و فرانسه خواهان ضربه زدن به ایران نیست!

از چند ماه قبل مقامات فرانسوی با بیان اظهارات ضد ایرانی به نوعی رهبری جریان خواهان زمین گیر کردن جمهوری اسلامی را برعهده گرفته اند و در این میان مقامات الیزه به صورت مرتب اظهاراتی را در خصوص توافق هسته ای، توان موشکی و همکاری های منطقه ای ایران به زبان آورده اند که پیشتر این قبیل اظهارات از زبان مقامات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به گوش رسیده بود.

در این میان در هفته گذشته «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به تهران سفر کرد. وی پیش از عزیمت به ایران اظهاراتی را علیه جمهوری اسلامی ایران ایراد کرده و خواستار محدود شدن توان موشکی کشورمان و همچنین کاهش همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی شده بود.

با توجه به آنکه در میان کشورهای اروپایی، فرانسه به نوعی بیشترین مناسبات اقتصادی را با ایران دارد و شرکت های فرانسوی قراردادهای زیادی را با ایران به امضا رسانده اند، اتخاذ این رویکرد از سوی الیزه اندکی جای سوال دارد از همین رو برای روشن شدن موضوع با «فرانسوا نیکولو» سفیر اسبق این کشور در تهران به گفتگو نشستیم که متن این گفتگو به شرح زیر است:

*در هفته های اخیر مقامات فرانسوی موضع گیرهای سخت گیرانه ای را در قبال ایران بویژه قدرت دفاعی آن داشته اند. به نظر شما چرا پاریس چنین رویکردی را دارد؟ آیا این رویکرد به دلیل فشارهای آمریکا و اسرائیل است؟

اقداماتی از قبیل شفافیت متقابل در مورد زرادخانه های متعدد موجود در منطقه و همچنین سیستم های هشدار دهنده پییشرفته برای اعلام آزمایش های موشکی می توانند به عنوان اولین گام مطرح باشند. مشخص است که چنین کاری آسان نخواهد بود اما من به غیر از این راه، روش دیگری را نمی شناسم.

*همانطور که مطلع هستید بعد از برجام فرانسه تبدیل به اولین شریک اروپایی ایران شده و پاریس و تهران قراردادهای متعددی را به امضا رسانده اند در نتیجه اگر برجام ضربه ببیند فرانسه نیز دچار زیان می شود، با این حساب چرا پاریس در حال آزار ایران است؟

نخست آنکه فرانسه عمیقا به برجام پایبند بوده و این موضوع را بارها با صدای بلند بویژه به آمریکا اعلام کرده است. دوم آنکه، مطمئنا همینطور است(ضربه خوردن فرانسه در صورت سقوط برجام) و پاریس خواهان ضربه زدن به ایران نیست و تهران هم خواهان آسیب زدن به فرانسه نیست. بویژه آنکه دو طرف بصورت صادقانه در مورد اختلافات خود در مسائل مختلف صحبت کرده اند.

آنچه مهم است صحبت کردن با یکدیگر است و این امکان همیشه باید فراهم باشد تا منجر به راه حل شود و همین امر هدف یا همان روح سفر اخیر وزیر خارجه فرانسه به ایران بوده است.

* شما به سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران اشاره کردید، ارزیابی شما از این سفر چیست؟

به عنوان اولین گام، هر دو طرف درباره دیدگاه های خود در خصوص مسائل مختلفی که منافع هر دو کشور در آنها وجود داشت صحبت کرده اند و علاوه بر آن مقامات دو کشور با صمیمیت و صدافت بیشتری حتی بیش از آنچه در بیانیه های رسمی آمده با یکدیگر صحبت کرده اند.

در زمان انجام این دیدار، مشخص است که گفتگوها بسیار جدی بوده و بعد از این گفتگوهای جدی زمان تفکر و بازتاب نتایج آن است: آنچه که من از این دیدار دریافت کرده ام این است که «آیا من موضوعات را در قالب جدیدی دیده ام؟ چطور می توانم نگرانی های شریک خود را برطرف کنم؟»

مجددا می گویم که بعد از این موارد مذاکرات جدید شکل می گیرند و من امیدوارم که گشایش ها ملموس تر باشند. کار دیپلماسی صبر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید