واکاوی ابعاد شکست ائتلاف پوشالی سعودی در یمن

  • سیاسی
  • یکشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۷ ۱۰:۲۱
    کد خبر :249893

مقاومت مردم یمن مقابل متجاوزان سعودی درحالی وارد سومین سالروز خود شده که خاندان ریاض در سایه چنین مقاومتی نتوانستند به اهداف خود در یمن جامه عمل بپوشانند.

۲۵ مارس سال ۲۰۱۵ زمانی بود که ائتلاف سعودی عملیات تجاوزکارانه خود علیه یمن را با مشارکت هم‌پیمانانش کلید زد. اکنون سه سال از تجاوز نظامی عربستان سعودی و برخی هم‌پیمانان آن علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن سپری می شود.

عربستان سعودی در طول این مدت مرتکب انواع و اقسام جنایت های جنگی علیه مردم یمن شده است. طبق اعلام نهادهای حقوق بشری بین المللی، تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن تاکنون بیش از ۳۰ هزار شهید و زخمی در این کشور برجای گذاشته است. افزون براین، اقدام مستمر سعودیها در استفاده از تسلیحات ممنوعه بین المللی همچون سلاح های خوشه ای، موجب شده تا شمار زیادی از کودکان یمنی به طُرُق مختلف، دچار معلولیت شوند.

نهادهای حقوق بشری همچنین اعلام کرده اند که میلیون ها نفر از شهروندان یمنی به دلیل بمباران های گسترده و بی وقفه در معرض خطر ابتلاء به بیماری های مختلف قرار گرفته اند

با این حال، سکوت جامعه جهانی طی سه سال گذشته سعودیها را به کشتار هرچه بیشتر مردم بی دفاع و بی گناه ترغیب کرده است. درحال حاضر، سعودیها با وجود گذشت سه سال از حملات مدوام هوایی و توپخانه ای به مناطق مسکونی و همچنین مواضع ارتش و کمیته های مردمی یمن، همچنان به دنبال تحقق اهداف از پیش تعیین شده پیش از تجاوز نظامی خود هستند.

واقعیت این است که طی سه سال گذشته عربستان سعودی در جریان عملیات «طوفان قاطعیت» علیه یمن، چه در عرصه نظامی و چه در عرصه دیپلماتیک موفق به تحقق هیچ دستاورد چشمگیر و محسوسی نشده است. در عرصه نظامی سعودیها طی مدت زمانی که سپرده شده است، نه موفق به تسلط بر تنگه استراتژیک «باب المندب» شدند و نه توانستند بر مناطق راهبردی و استراتژیک واقع در مناطق مختلف یمن سیطره یابند.

درهمین حال، در عرصه سیاسی نیز وضعیت برای سعودیها بهتر از آنچه که در عرصه نظامی شاهد آن بودند، نیست. سعودیها در ابتدا قصد داشتند تا زمینه برای بازگشت «عبد ربه منصور هادی» عنصر مزدور و دست نشانده خود به یمن را فراهم کرده و او را بار دیگر بر کرسی حکومت بنشانند.

با این حال، آنها هیچگاه موفق به تحقق چنین هدفی نشدند. پس از ناکامی در تحقق این هدف، ریاض درصدد نابودی ارتش و کمیته های مردمی یمن و به ویژه نیروهای أنصارالله برآمد. برای جامعه عمل پوشاندن به این هدف شوم، عربستان سعودی حملات هوایی و توپخانه ای خود به مواضع ارتش و کمیته های مردمی را بیش از پیش تشدید کرد. علیرغم این حملات گسترده و بی سابقه، مقامات عربستان سعودی بار دیگر با درهای بسته در یمن مواجه شدند و نتوانستند قدرت نظامی ظاهری خود را به نیروهای یمنی تحمیل کنند.

سعودیها به دلیل تخصیص هزینه های هنگفت برای جنگ یمن، در سال ۲۰۱۶ با کسری بودجه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلاری مواجه شدند که موجی از نارضایتی عمومی را در سرتاسر عربستان سعودی بهوجود آورده است. در همین ارتباط، روزنامه «رأی‌الیوم» درباره بحران اقتصادی شدید در عربستان سعودی می‌نویسد: «اقتصاد عربستان سعودی درنتیجه جنگ یمن در آستانه فروپاشی قرار دارد».

از جمله دیگر دردسرهای عظیم سعودیها در جنگ یمن می توان به اختلافات گسترده آنها با امارات متحده عربی اشاره کرد. دولت امارات از جمله اولین کسانی بود که به ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن پیوست.

با این حال، خیلی زود منافع امارات و عربستان در یمن از یکدیگر جدا شدند. امارات متحده عربی خواستار آن شد تا به تنهایی بر تعدادی از مناطق یمنی سیطره یابد؛ مسأله ای که سعودیها با آن مخالفت و اعلام کردند که تمامی مناطق تصرف شده باید تحت سیطره ریاض به عنوان رهبر ائتلاف علیه یمن، باشد.

حملات سعودیها به یمن طی به سه سال گذشته تنها به هدف قرار دادن مناطق مسکونی محدود و محصور نمی شود. جنگنده های متجاوز سعودی و متحدان آن، همچنین زیرساخت های یمن را مورد تجاوز نظامی گسترده قرار دادند. بسیاری از بیمارستانها، مدارس، دانشگاه ها، پل ها و راه های اصلی و همچنین نیروگاه های برق و … به صورت کاملا عامدانه توسط سعودیها و هم پیمانانشان در سایه سکوت جهانی بمباران شدند.

این درحالی است که قوانین بین المللی، جملگی بر لزوم اجتناب از هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت های کشورها در صورت وقوع جنگ، تأکید دارند. حملات سعودیها به زیرساخت‌های یمن تاکنون مشکلات زیادی را برای مردم این کشور به وجود آورده و آنها را از رسیدگی به امور معمولی و زندگی روزمره خود بازداشته است.

استفاده از تسلیحات جنگی ممنوعه بین المللی از جمله دیگر جنایت هایی است که عربستان سعودی و متحدان آن طی سه سال گذشته علیه مردم بی دفاع یمن مرتکب شده اند. متجاوزان از همان روزهای اولیه حمله به یمن از انواع و اقسام مختلف تسلیحات کشتار جمعی بهره برداری کردند که ازجمله مهمترین آنها بمب های خوشه ای مسحوب می شود.

بسیاری از نهادها و سازمان های بین المللی حقوق بشری تاکنون استفاده سعودیها و متحدان آنها از تسلیحات کشتار جمعی به ویژه بمب های خوشه ای را تأیید کرده اند. در همین ارتباط، سازمان عفو بین بین الملل در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۵ صراحتا گزارش داد که جنگنده های متجاوز سعودی از بمب های خوشه ای ممنوعه در مناطق مسکونی استفاده کرده است. پس از این تاریخ نیز گزارش های متعددی از سوی سازمان عفو بین الملل در خصوص استفاده ریاض از تسلیحات ممنوعه در یمن منتشر شد.

این در حالی است که دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز تاکنون گزارش هایی را از نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه توسط سعودیها در یمن منتشر کرده است. طبق اعلام این سازمان ها و نهادهای حقوق بشری بین المللی، تسلیحات ممنوعه ای که سعودیها از آنها علیه مردم یمن استفاده می کنند دارای آثار مخربی است که تا مدت ها در این کشور باقی می ماند و نسل های آینده را تحت تأثیر قرار می دهد. درحال حاضر بسیاری از کودکانی که در یمن متولد می شوند، متأثیر از آثار ناشی از این تسلیحات، دچار معلولیت و مشکلات جسمانی شدید دیگری هستند.

این حملات تجاوزکارانه وضعیت انسانی در یمن را بسیار ناگوار ساخته است؛ به طوری که صدای بسیاری از نهادها و سازمان های بین المللی درآمده است. در همین ارتباط، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که ۲۲.۲ میلیون یمنی (۷۶ درصد از ساکنان) به کمک نیاز دارند و این رقم ظرف شش ماه گذشته ۱.۵ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

اما این همه ماجرا نیست. مقامات رژیم سعودی برای سرپوش نهادن بر سلسله شکست های متعدد خود در یمن و همچنین انحراف افکار عمومی منطقه و جهان از جنایتهای ریاض علیه مردم بی
مقامات رژیم سعودی برای سرپوش نهادن بر سلسله شکست های متعدد خود در یمن جمهوری اسلامی ایران را به حمایت تسلیحاتی از گروه های یمنی متهم می کنند
دفاع یمن، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت تسلیحاتی از گروه ها و جریان های انقلابی و در رأس آنها «أنصارالله» و «کنگره ملی» متهم می کنند.

این ادعای سعودیها در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که هیچ گونه حمایت تسلیحاتی از نیروهای یمنی به عمل نیاورده اند. مقامات رژیم سعودی تاکنون هیچ سندی را برای اثبات این دروغ بزرگ خود، به افکار عمومی ارائه نکرده‌اند.

در واقع، سعودیها با دروغ‌پردازی‌های متعدد خود تلاش می کنند تا زیر بار مسئولیت جنایت های جنگی علیه عده‌ای از مردم بی گناه شانه خالی کرده و نگاه‌ها را به سمت و سویی دیگر سوق دهند. متهم ساختن ایران به حمایت تسلیحاتی از یمنی‌ها نیز در همین چارچوب قابل تعریف است.

البته اتهامات رژیم سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران اخیرا با واکنش های احزاب و جریان اصلی یمن نیز مواجه شده است. اخیرا «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن در سخنانی اعلام کرد که ایران یک گلوله هم وارد اراضی یمن نکرده است.

صالح در گفتگو با شماری از خبرنگاران در مقر حزب کنگره مردمی تحت ریاست خود «تمام موشک های بالستیک یمن را ذخایر راهبردی دانست که در زمان ریاست جمهوری خود جمع آوری کرده است و موشک ها و هواپیماها به آن دست نخواهند یافت».

این در حالی است که «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش أنصارالله یمن نیز با بیان اینکه نیروهای یمنی هیچگونه تسلیحاتی از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده اند، تصریح می کند: «ایران کشوری است که در مقابل استکبار جهانی و صهیونیسم ایستاده است و این موضع آنها قابل تقدیر است اما ما از آنها سلاحی دریافت نکرده ایم».

کار به جایی رسیده است که سعودیها، خود نیز قادر به طرح ادعای موفقیت عملیات «طوفان قاطعانه» در یمن نیستند
در حال حاضر، کار به جایی رسیده است که سعودیها، خود نیز قادر به طرح ادعای موفقیت عملیات «طوفان قاطعانه» در یمن نیستند. آنها به خوبی می دانند که این عملیات نتوانسته اهداف مورد نظر آنها را تأمین کند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه رژیم سعودی در حال حاضر به دنبال یافتن یک پایان آبرومندانه برای جنگ علیه یمن می‌گردد؛ پایانی که بتواند به وسیله آن بر سه سال جنایت جنگی علیه یک ملت بی دفاع و بی گناه سرپوش بگذارد.

در شرایط کنونی عربستان سعودی تنها راه نجات خود از باتلاق یمن را در سیاست های آینده «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا جستجو می کند. ریاض امیدوار است تا دولت جدید آمریکا حمایت های نظامی و تسلیحاتی بیشتری از آن در جنگ یمن به عمل آورد. باید منتظر ماند و دید که آیا ترامپ خود را وارد بازی شکست خورده ریاض خواهد کرد یا نه.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید