بانک مرکزی: شاخص بهای تولیدکننده در اردیبهشت ثابت ماند

    کد خبر :24965

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12ماه منتهی به اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، 5.9 درصد افزایش یافت اما در همسنجی با فروردین ماه 1396 به طور تقریبی ثابت ماند.به گزارش یکشنبه تارنمای بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1390 اعلام شد.
بر این پایه شاخص بهای تولیدکننده در اردیبهشت ماه امسال به عدد 236.2 رسید که نسبت به ماه (فروردین ماه) تقریبا ثابت بود.
بانک مرکزی اعلام کرد: این شاخص در اردیبهشت ماه 1396 نسبت به ماه مشابه پارسال (اردیبهشت ماه 1395) 8.5 درصد افزایش را نشان می‌‌دهد.
به گزارش ایرنا، شاخص بهای تولیدکننده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت ها محاسبه و منتشر می شود. از این رو، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و حتی سیاستمداران دارد.
هدف از محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه گیری تغییر قیمت هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می کنند. به عبارت دیگر می توان گفت این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می گیرد.
این شاخص به صورت یک شاخص وزنی از قیمت عمده فروشی کالاها یا قیمت های تولیدکننده محاسبه می شود؛ به همین دلیل برخی شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی می دانند که روندهای قیمتی در بازارهای عمده فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالاها را منعکس می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید