نظام بانکی چگونه می‌تواند از کالای ایرانی حمایت کند

    کد خبر :249556

یک اقتصاددان می‌گوید ارتقای شفافیت در نظام بانکی، از بین رفتن قوانین دست و پاگیر و ایفای نقش واسطه‌گری بین سپرده‌گذار و تولید، همچنین حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط عواملی است که اگر نظام بانکی در دستور کار قرار دهد، می‌تواند در جهت حمایت از کالای ایرانی مفید واقع شود.

کمیل طیبی درباره نقش نظام بانکی در شعار سال جاری به عنوان حمایت از کالای ایرانی که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شد، گفت: نظام بانکی از این جهت در بحث حمایت از کالای ایرانی مورد توجه است که می‌تواند با تخصیص درست منابع به رونق تولید داخلی منجر شود. اگر نظام بانکی عملکرد متناسبی داشته باشد، می‌تواند در رونق سرمایه‌گذاری‌ موثر بوده و به دنبال آن فعالیت‌های تولیدی گسترش پیدا کنند.

وی ادامه داد: نظام بانکداری و تامین مالی متناسب تولید در فعالیت بنگاه‌ها تاثیر بسزایی دارد. اگر بانک‌ها در تخصیص منابع نقش فعال‌تر و موثرتری را ایفا کنند، در این پروسه رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی از موثرترین نهادها هستند. سوال اینجاست که چگونه می‌توانند نقش موثرتری ایفا کنند. به نظر من یک موضوع مهم ایجاد یکپارچگی در فعالیت‌های مالی است یعنی بانک‌ها جزیره‌ای عمل نکنند. به عبارتی در سال‌های گذشته شاهد بودیم که نظام بانکی گرفتار انحراف در تخصیص منابع بود و بعضا به جاهایی تسهیلات ارائه می‌شد که نباید. این رفتارها عمدتا در جهت سودآوری بود. بعضا دلار خرید و فروش کردند و… همین نقش منفی در اقتصاد ایفا کرد.

ابن اقتصاددان ادامه داد: توجه به تخصصی رفتار کردن بانک‌ها هم اهمیت دارد؛ اینکه مثلا بانکهای تجاری نقش خود را ایفا کنند و بانک‌های کشاورزی و… هم همینطور. اگر بانک‌ها تخصصی‌تر رفتار کنند، کمک خواهند کرد تسهیلات مورد نیاز اقتصاد کشور در جای خود تخصیص داده شده و مورد استفاده قرار گیرد.

او افزود: یکی از مسائل مهم این است که بانک به عنوان واسطه‌گری مالی شناخته می‌شود و باید واسطه بین سپرده‌گذار و تولید باشد. زمانی نظام بانکی به درستی ایفای وظیفه خواهد کرد که واسط بین سپرده‌گذار و تولید باشد و انتظار ما این است که در سال‌های آتی بانک از عهده نقش اصلی خود بهتر برآید و نقش‌های دیگری برعهده نگیرد. همچنین سیستم بانکی باید در تجهیز منابع و تخصیص منابع خود آینده‌نگری داشته باشد. به عبارتی بتواند راه‌های تامین منابع را به درستی تشخیص داده و از آن استفاده کند و در عین حال منابع را به درستی تخصیص دهد. در این زمینه نیاز داریم شفافیت در نظام بانکی ارتقاء یابد. در این شرایط است که می‌توان به صورت واقعی از تولید داخلی حمایت کرد.

وی افزود:‌ وقتی که زمینه برای تخصیص‌های نامتناسب فراهم نشود، دست بانک‌ها در پولشویی هم بسته خواهد شد. شفافیت و عملکرد یکپارچه نظام بانکی کمک خواهد کرد که از نظام تولیدی و اقتصاد داخلی حمایت شود.

او با بیان اینکه رانت یکی از عوامل مهم ضربه زدن به اقتصاد داخل کشور است، گفت: اکنون ممکن است که رانت‌هایی در نظام مالی وجود داشته باشد و تقاضاهایی در برخی وام‌های کلان مطرح باشد که به ضرر اقتصاد داخلی باشد. بانک‌ها باید بتوانند در برابر این تقاضاها و رانت‌ها مقابله کنند و تاکید می‌کنم که راه مهم رسیدن به این افزایش شفافیت است.

به گزارش ایسنا ، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بانک‌ها نقش مهمی را در حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط ایفا می‌کنند، گفت: اکنون یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ما که باید مورد حمایت قرار بگیرد، بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند که بانک‌ها وظیفه تامین مالی آنها را برعهده دارند و باید در این زمینه اقدامات متناسب صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: باید در شبکه اجرایی سیستم بانکی یک بازنگری اساسی صورت بگیرد، قوانین دست و پاگیر کم شود و اعتماد نسبت به نظام بانکی افزایش یابد. در این شرایط می‌توان امیدوار بود که نظام بانکی در حمایت از کالای ایرانی نقش خود را ایفا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید