جدیدترین اخبار
4 فروردین 1397 ساعت 08:00 دانش و فناوری کد خبر :249454

جای خالی فناوری اطلاعات در صنایع خودروسازی

صنایع خودروسازی ایران درحالی همچنان بر شیوه سنتی محصول را به دست مصرف کننده نهایی می رساند که این صنعت در جهان تحت تاثیر تحول های شگرف فناوری اطلاعات و ارتباطات روزگار جدیدی را برای رفاه هرچه بیشتر مصرف کننده تجربه می کند.

اکنون صنایع خودروسازی جهان از تولید قطعه های قدیمی فاصله گرفته و به سمت استفاده از قطعات الکترونیکی رفته که هر لحظه توانایی اعلام وضعیت خود را به کاربر دارد و کم کم خودروسازی از نیاز به تعمیرگاه های عریض و طویل بی بهره می شود.
اکنون خودرو سازان جهان محصولاتی تولید کرده اند که لحظه به لحظه وضعیت مسیرها را به کاربر گزارش می دهد و به وی در انتخاب بهترین مسیر یاری می رساند.
شیشه های هوشمند، لاستیک هایی که بدون نیاز به تعویض شدن خود آسیب وارده را در کوتاه ترین زمان ممکن جبران می کند، سیستم های هوشمند برای تلطیف هوای داخل خودرو و هزاران مورد دیگری که روز به روز جهان شاهد تحول های شگرف آن است.
به گزارش ایرنا، اکنون تعدادی از کشورهای پیشرفته جهان در صنعت خودرو به مرحله ای رسیده اند که با تولید خودرویی کامل هوشمند نیاز به فرد برای هدایت آن را از بین برده اند.
علاوه بر این تحول های شغل های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد شده تا به استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنایع کمک موثری کرده است.

*خودروسازی ایران و فناوری اطلاعات و ارتباطات
انجمن خودروسازان ایران اعلام کرده است که خودرو سازان کشور در 11 ماهه سال 1396 برابر یک میلیون و 99 هزار و 111دستگاه انواع خودروی سواری، وانت و تجاری تولید کردند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 5.6 درصد رشد نشان می دهد.
این آمار درحالیست که خودروهای تولید شده کمترین بهره را از فناوری های اطلاعات و ارتباطات نبرده اند و حتی از این هم فراتر حتی نتوانسته اند استانداردهای لازم تولید خودرو را کسب کنند به گونه ای که سازمان ملی استاندارد اعمال 85 استاندارد خودرویی را برای آنها اجباری کرده است وگرنه از چرخه تولید حذف می شوند.
صنایع خودروساز کشورمان در حالی همچنان بر مدار سنت به تولید ادامه می دهند که خواه ناخواه این روال محکوم به حذف شدن خواهد بود و دیر جنبیدن از نظر اقتصادی به زیان کشور و سرمایه های انسانی این صنعت است.
اکنون کمتر کسی است که در کشور از صنعت خودرو راضی باشد و افزایش تلفات انسانی آن گواه بی توجهی این صنعت به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است علاوه برآن و با وجود توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و رشد سریع کسب و کارهای نوین صنعت خودرو با اصرار بر تولید های از رده خارج زمینه ظهور و بروز کسب و کارهای خلاقانه در این صنعت را فراهم نکرده است.
محمد جواد آذری جهرمی به تازگی درباره تلاش نکردن عده ای برای بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات گفته است: کسانی که امروز با هر شیوه و شکلی مانع بر سر راه توسعه فناوری اطلاعات ایجاد می کنند خائن به آینده دیجیتال کشورند.
وی بیست اسفندماه 96 در مراسم هفتمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: کسانی که مانع بروز خلاقیت و نوآوری در بخش فناوری اطلاعات می شوند نیز به کشور خیانت می کنند.
آذری جهرمی، ایجادکنندگان دست انداز در توسعه فناوری ها را نکوهش کرد و ادامه داد: کسب و کارهای سنتی نباید مانع توسعه کسب و کارهای نوین شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیکارشدن عده ای در اثر توسعه فناوری های نوین را امری اجتناب ناپذیر دانست و در عین حال بر ایجاد شغل برای آنها تاکید کرد.
وی افزود: اگر روند معیوب، نرفتن به سمت فناوری از ترس بیکار شدن عده ای در کشور اصلاح نشود در آینده با مشکلات جدی تر مواجه خواهیم شد.
عضو هیات دولت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را تنها مسئول در این زمینه ندانست و بر همکاری سایر بخش ها برای ورود به تحول دیجیتال تاکید کرد.
وی به گزارش اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) نیز اشاره کرد که در آن عنوان شده جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته بیشترین رشد توسعه در بین کشورهای آسیا، پاسفیک و دومین کشور در جهان از نظر توسعه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته است.
عضو هیات دولت ادامه داد: رشد های ایجاد شده در همه بخش های ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در خدمت رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد تحول در نظام اداری و اقتصادی کشور قرار گیرد.
آذری جهرمی خاطرنشان ساخت: زیرساخت های فناوری اطلاعات تنها برای داشتن یک پیام رسان توسعه نیافته است باید عرصه فناوری اطلاعات در زندگی مردم جریان یابد.
آذری جهرمی نشستن در این برهه و دست روی دست گذاشتن را موجب آن دانست تا شرکت های فراگیر بین المللی وارد شده و در جهان آینده حاکم ایران شوند.
اکنون به نظر می رسد صنایع خودروساز کشور باید تجدید نظری جدی در روند تولید خود داشته باشند تا به زودی زمینگیر نشده و به توانند به حیات خود ادامه دهند. این راهی محتوم است که از طریق توسعه تولیدات مشترک با خودروسازان برتر جهانی و ورود فناورهای جدید خودروسازی به کشور می توان قدم در این راه گذاشت.

Ad
Ad

روی خط خبر

  • واکنش پلیس به تردد فراری میلیاردی در ایران
  • سارقان MWM سوار دستگیر شدند
  • مسکو اظهارات ماکرون درباره دخالت روسیه در انتخابات آتی فرانسه را رد کرد
  • اولیور استون رییس جشنواره فیلم عربستان شد/ معرفی فیلم‌های حاضر
  • کرایه‌های حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی در آستانه عید افزایش نخواهد یافت
  • دستگیری دزدان حین سرقت گاردریل های کنار اتوبان
  • دسترسی انگلیس به اطلاعات حوزه شنگن قطع می شود
  • زلزله مدینه منوره را لرزاند
  • بورل به روسیه و چین برای حفظ برجام اطمینان داد
  • طرح بانکداری اسلامی را از دستور کار خارج کنید
  • مختصات زلزله ۴.۲ ریشتری «کامیاران» کردستان
  • محدودیت‌های بانکی اتباع ایران ارتباطی با FATF ندارد
  • تصادف پراید و تریلی سه مصدوم برجا گذاشت
  • دیدار لاریجانی با رئیس‌جمهور لبنان
  • اعلام مهلت مجدد برای ثبت نام جاماندگان کنکور
  • مسعود کیمیایی آغازگر «سه شنبه های لعنتی» در تئاتر شهر شد
  • مجوز فروش داروی کرونا برای بزرگترین شرکت دارویی چین صادر شد
  • «سونیک خارپشت» با فروش ۱۰۰ میلیون دلاری شروع کرد
  • اتحادیه اروپا تحریمها علیه بلاروس را تمدید کرد
  • مرگ در هنگام آب دادن به گل‌ها!
  • چرا پلیس راهور برای وصول حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان جریمه اقدام نکرده است؟
  • پسکوف: پوتین نیرویی از روسیه به لیبی نفرستاده است/حمایت از سوریه ادامه دارد
  • سوختگی ششمین علت مرگ در ایران
  • انتقاد شدید نانسی پلوسی از همکاری با هواوی
  • حاکم دبی برای رهایی از رسوایی جدایی‌اش دست به دامن ایوانکا ترامپ شد
  • آئودی به فکر یک خودروی برقی جدید است
  • بیش از هزار مقام سابق وزارت دادگستری آمریکا خواستار استعفای دادستان کل شدند
  • کیا سورنتو به نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۲۰ رسید
  • «قهوه قجری»؛ تلفیقی از نمایش سنتی و هملت شکسپیر/یک قهوه پُر از سلبریتی
  • اظهارات اردوغان برای سفیر ترکیه در هند دردسر ساز شد
  • Ad