جدیدترین اخبار
4 فروردین 1397 ساعت 08:00 دانش و فناوری کد خبر :249454

جای خالی فناوری اطلاعات در صنایع خودروسازی

صنایع خودروسازی ایران درحالی همچنان بر شیوه سنتی محصول را به دست مصرف کننده نهایی می رساند که این صنعت در جهان تحت تاثیر تحول های شگرف فناوری اطلاعات و ارتباطات روزگار جدیدی را برای رفاه هرچه بیشتر مصرف کننده تجربه می کند.

اکنون صنایع خودروسازی جهان از تولید قطعه های قدیمی فاصله گرفته و به سمت استفاده از قطعات الکترونیکی رفته که هر لحظه توانایی اعلام وضعیت خود را به کاربر دارد و کم کم خودروسازی از نیاز به تعمیرگاه های عریض و طویل بی بهره می شود.
اکنون خودرو سازان جهان محصولاتی تولید کرده اند که لحظه به لحظه وضعیت مسیرها را به کاربر گزارش می دهد و به وی در انتخاب بهترین مسیر یاری می رساند.
شیشه های هوشمند، لاستیک هایی که بدون نیاز به تعویض شدن خود آسیب وارده را در کوتاه ترین زمان ممکن جبران می کند، سیستم های هوشمند برای تلطیف هوای داخل خودرو و هزاران مورد دیگری که روز به روز جهان شاهد تحول های شگرف آن است.
به گزارش ایرنا، اکنون تعدادی از کشورهای پیشرفته جهان در صنعت خودرو به مرحله ای رسیده اند که با تولید خودرویی کامل هوشمند نیاز به فرد برای هدایت آن را از بین برده اند.
علاوه بر این تحول های شغل های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد شده تا به استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنایع کمک موثری کرده است.

*خودروسازی ایران و فناوری اطلاعات و ارتباطات
انجمن خودروسازان ایران اعلام کرده است که خودرو سازان کشور در 11 ماهه سال 1396 برابر یک میلیون و 99 هزار و 111دستگاه انواع خودروی سواری، وانت و تجاری تولید کردند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 5.6 درصد رشد نشان می دهد.
این آمار درحالیست که خودروهای تولید شده کمترین بهره را از فناوری های اطلاعات و ارتباطات نبرده اند و حتی از این هم فراتر حتی نتوانسته اند استانداردهای لازم تولید خودرو را کسب کنند به گونه ای که سازمان ملی استاندارد اعمال 85 استاندارد خودرویی را برای آنها اجباری کرده است وگرنه از چرخه تولید حذف می شوند.
صنایع خودروساز کشورمان در حالی همچنان بر مدار سنت به تولید ادامه می دهند که خواه ناخواه این روال محکوم به حذف شدن خواهد بود و دیر جنبیدن از نظر اقتصادی به زیان کشور و سرمایه های انسانی این صنعت است.
اکنون کمتر کسی است که در کشور از صنعت خودرو راضی باشد و افزایش تلفات انسانی آن گواه بی توجهی این صنعت به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است علاوه برآن و با وجود توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و رشد سریع کسب و کارهای نوین صنعت خودرو با اصرار بر تولید های از رده خارج زمینه ظهور و بروز کسب و کارهای خلاقانه در این صنعت را فراهم نکرده است.
محمد جواد آذری جهرمی به تازگی درباره تلاش نکردن عده ای برای بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات گفته است: کسانی که امروز با هر شیوه و شکلی مانع بر سر راه توسعه فناوری اطلاعات ایجاد می کنند خائن به آینده دیجیتال کشورند.
وی بیست اسفندماه 96 در مراسم هفتمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: کسانی که مانع بروز خلاقیت و نوآوری در بخش فناوری اطلاعات می شوند نیز به کشور خیانت می کنند.
آذری جهرمی، ایجادکنندگان دست انداز در توسعه فناوری ها را نکوهش کرد و ادامه داد: کسب و کارهای سنتی نباید مانع توسعه کسب و کارهای نوین شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیکارشدن عده ای در اثر توسعه فناوری های نوین را امری اجتناب ناپذیر دانست و در عین حال بر ایجاد شغل برای آنها تاکید کرد.
وی افزود: اگر روند معیوب، نرفتن به سمت فناوری از ترس بیکار شدن عده ای در کشور اصلاح نشود در آینده با مشکلات جدی تر مواجه خواهیم شد.
عضو هیات دولت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را تنها مسئول در این زمینه ندانست و بر همکاری سایر بخش ها برای ورود به تحول دیجیتال تاکید کرد.
وی به گزارش اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) نیز اشاره کرد که در آن عنوان شده جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته بیشترین رشد توسعه در بین کشورهای آسیا، پاسفیک و دومین کشور در جهان از نظر توسعه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته است.
عضو هیات دولت ادامه داد: رشد های ایجاد شده در همه بخش های ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در خدمت رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد تحول در نظام اداری و اقتصادی کشور قرار گیرد.
آذری جهرمی خاطرنشان ساخت: زیرساخت های فناوری اطلاعات تنها برای داشتن یک پیام رسان توسعه نیافته است باید عرصه فناوری اطلاعات در زندگی مردم جریان یابد.
آذری جهرمی نشستن در این برهه و دست روی دست گذاشتن را موجب آن دانست تا شرکت های فراگیر بین المللی وارد شده و در جهان آینده حاکم ایران شوند.
اکنون به نظر می رسد صنایع خودروساز کشور باید تجدید نظری جدی در روند تولید خود داشته باشند تا به زودی زمینگیر نشده و به توانند به حیات خود ادامه دهند. این راهی محتوم است که از طریق توسعه تولیدات مشترک با خودروسازان برتر جهانی و ورود فناورهای جدید خودروسازی به کشور می توان قدم در این راه گذاشت.

Ad
Ad

روی خط خبر

  • دیوان عالی کشور رأی محکومیت «نجفی» را نقض کرد
  • آخرین وضعیت آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران
  • استقبال مردم از کنسرت‌های آنلاین در روزهای کرونایی
  • ایران دارای پیچیده‌ترین تجارت خارجی دنیا
  • وزارت امور خارجه پیگیر بازگرداندن دانشجویان ایرانی از ایتالیا است
  • روز مرگبار کرونا در اسپانیا؛ ثبت بیش از ۸۰۰ قربانی در یک روز
  • مرغ تازه در میادین میوه و تره بار به زیر ۱۰ هزار تومان رسید
  • وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت خانگی حداقل ۴ برابر می‌شود
  • ترمینال اتوبوسرانی غرب تهران تعطیل شد
  • حریرچی: شیوع کرونا در ۱۳ استان نزولی شد
  • کارگردان «پایتخت»: سانسوری در کار نیست، عجله نکنید!
  • شمار درگذشتگان کرونا در کشور به ۲۶۴۰ رسید
  • كرونا و آينده جمعيت ایران و جهان
  • شناسایی کم‌سن‌ترین فرد مبتلا به کرونا در ایران
  • تکنیک عجیب نقاشی سردار سلیمانی در عصر جدید(فیلم و عکس)
  • ممنوعیت ورود خودرو‌های پلاک شهرستان به تهران
  • حذف ۱۷ دقیقه از صحبت‌های بنیامین بهادری در «دورهمی»
  • یارانه معیشتی امشب یکشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود
  • گالری‌گردی مجازی در فرهنگسرای رازی
  • تام هنکس و همسرش به خانه بازگشتند
  • بسته مجازی «کتابخوانان کوچک» برگزار می‌شود
  • نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو در بازار امروز یکشنبه ۱۰ فروردین ۹۹
  • شورش در زندان همدان به بهانه کرونا
  • پیام رهبر انقلاب به‌مناسبت روز جانباز
  • واکنش پمپئو به تلاش ایران برای رفع تحریم‌ها
  • همسر زاغری از تمدید آزادی موقت او خبر داد
  • ارسال طلا با پروازهای چارتری
  • طعنه کرونایی هیلاری کلینتون به ترامپ
  • زیباکلام: می‌خواهند احمدی‌نژاد را دوباره بازگردانند!
  • میرسلیم: تحریم‌ها نمی‌گذارد به مستضعفان آمریکا کمک کنیم
  • Ad