چین: از جنگ تجاری با آمریکا ترسی نداریم

    کد خبر :249335

وزارت بازرگانی چین امروز جمعه با انتقاد از امضای سند اعمال تعرفه ها و محدودیت های جدید تجاری علیه چین از سوی رئیس جمهوری آمریکا، به واشنگتن هشدار داد اگرچه مایل به شرکت در جنگ تجاری با آمریکا نیست اما از این جنگ هم ترسی ندارد.

در این بیانیه آمده است آمریکا باید در این مورد به عقب برگردد و از این اقدام خود صرف نظر کند چون برنامه های دونالد ترامپ برای افزایش تعرفه بر کالاهای چینی تا 60 میلیارد دلار، دو اقتصاد بزرگ جهان را به یک جنگ تجاری نزدیک کرده است.
این بیانیه می افزاید: چین امیدوار است ایالات متحده از این لایحه عقب نشینی کند، تصمیمات محتاطانه بگیرد و روابط تجاری دوجانبه را به جاهای باریک نکشاند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عصر پنجشنبه (به وقت واشنگتن) سندی امضا کرد که تعرفه های جدیدی برای کالاهای چینی به ارزش 60 میلیارد دلار و همچنین محدودیت های تجاری جدید علیه این کشور اعمال می کند.
ترامپ پیشتر تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش داده بود که با مخالفت اتحادیه اروپا و برخی دیگر از شرکای تجاری واشنگتن و همچنین چین به عنوان رقیب تجاری روبرو شد.
نماینده تجاری ترامپ روز پنجشنبه (به وقت واشنگتن) اعلام کرد که فعلا اتحادیه اروپا و 6 کشور دیگر از این تعرفه ها معاف خواهند بود؛ اما چین همچنان مشمول این تعرفه ها است.
واردات آمریکا از چین 375 میلیارد دلار بیش از صادرات آن به این کشور است و ترامپ تلاش دارد تراز تجاری کشورش با چین را به تعادل برساند.
ترامپ چین را به اعمال سیاست های تجاری تبعیض آمیز و اجبار شرکت های آمریکایی به ارائه اطلاعات سری فناوری خود به پکن متهم می کند.
رئیس جمهوری آمریکا تصمیم خود مبنی بر اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین را واکنشی به این اقدامات پکن عنوان کرده است.
روز گذشته نیز ‘هوا چون یینگ’ سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از این اقدام ترامپ اظهار کرد: چین قاطعانه با اقدام یکجانبه و حمایتگرایی تجاری آمریکا مخالفت می کند و هرگز وارد شدن لطمه به حقوق قانونی خود را نادیده نمی گیرد.
به گزارش ایرنا ، او گفت: چین با اتخاذ تدابیرات لازم، قاطعانه از حقوق قانونی خود دفاع می کند. وی اظهار امیدواری کرد آمریکا با توجه به هویت روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا مبنی بر منافع مشترک و اصل برد – برد، دست به اقدامات زیانبار علیه حقوق دیگران انجام ندهد.
سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه آمریکا سند موسوم به «مبارزه با تجاوز اقتصادی» را امضا کرده است گفت: ما کلمه تجاوز اقتصادی را نمی پذیریم زیرا که کلمه تجاوز در هیچ جنبه ای با چین ارتباط پیدا نمی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید