لوگوی بازار بورس تهران از کدام میراث باستانی الهام گرفته شد؟

    کد خبر :249177

طرح اصلی لوگوی بازار بورس تهران، این روزها در موزه ملی نمایش داده می‌شود؛ لوگویی که برگرفته از یک اثر شاخص باستانی کشف شده از لرستان است.

لوگوی بازار بورس تهران از یک درفش بهره گرفته شده است. این درفش مدور بر دوش دو گاو نر، مزین به حلقه چهار نفره، دو بخش مفرغی دارد که در اصل روی یک دسته چوبی سوار می‌شده است. قسمت پایینی یک گیره سوراخ‌دار مستقل است که روی آن تصویر سه انسان ایستاده نقش بسته که دستانشان را به یکدیگر داده و حلقه‌ای درست کرده‌اند.

قسمت بالایی بخش اصلی «بیرق» است. یک حلقة کاملاً مدور روی گرده دو گاو نر قرار دارد که پشت به پشت ایستاده‌اند. در وسط حلقه، چهار انسان که با پاهایی درهم گره خورده، در حالت دویدن، حلقه‌ای ساخته‌اند که در آن تا ابد می‌دوند.

این چهار نفر، با بازوان برافراشته، دست به دست هم داده و با هم کوزه‌هایی را نگهداشته‌اند که آب از آن‌ها سرازیر است و حلقه‌ای در اطراف آن‌ها درست کرده که روی آن مرغابی‌های کوچکی قرار دارند و در بالای آن حیوانی نشسته است.

از دیرباز این اثر نفیس به دوران حکم‌رانی هخامنشیان یا دوره یونانی‌پارتی نسبت داده می‌شد، ولی امروزه قدمت آن را سده‌های اولیه هزاره دوم پیش ازمیلاد تخمین می‌زنند و آن را وابسته به گروه اشیای مفرغی لرستان می‌دانند. تزیینات مدور با چهار شخصیت که با آن احاطه شده‌اند احتمالا تمثیلی از پیدایش کیهان و توضیح دقیق آن دشوار است. یک درفش دیگر مشابه این اثر در موزه سلطنتی اُنتاریو در شهر تورنتو (کانادا) نگهداری می‌شود. ظاهراً این دو شیء با هم به کار برده می‌شدند، اما کاربرد دقیق‌شان مشخص نیست. نقش برجسته‌های متأخرتر دوران آشور نو نشان می‌دهد که این اشیا کاربرد مذهبی یا نظامی داشته و هم در پرستشگاه گذاشته می‌شده و هم برای تزیین ارابه‌های جنگی از آن‌ها استفاده می‌شده است.

به گزارش مهر، این درفش، که در سال ۱۸۹۳ میلادی به تملک موزه لوور درآمد، یکی از نخستین اشیای مفرغی لرستان است که وارد یک مجموعه عمومی شد. در سال ۱۹۶۷ میلادی از این شیء برای تهیه لوگوی رسمی بازار بورس تهران استفاده شده است.

۱۵ اسفند ماه امسال برای اولین بار این اثر به همراه ۵۵ شی دیگر از موزه لوور فرانسه در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شد. در مراسم افتتاح این نمایشگاه وزیر امور خارجه فرانسه نیز حضور داشت و این نمایشگاه را افتتاح کرد. نمایشگاه آثار موزه لوور تا ۱۵ خرداد سال ۹۷ ادامه دارد. بنابراین ایام نوروز بهترین زمان برای دیدن این اثر و آثار دیگر موزه لوور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید