چهارمحال و بختیاری برند بوم گردی ایران

    کد خبر :249144

جاذبه های گردشگری منحصر به فرد چهارمحال و بختیاری سبب شده تا این استان به یکی از مراکز بوم گردی برند کشور تبدیل شود و ایام نوروز بهترین فرصت برای حضور و تماشای جاذبه های گردشگری این استان را فراهم کرده است.

امروزه صنعت گردشگری به عنوان مهمترین صنعت جهان، رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته و بسیاری از کشورهای جهان با پی بردن به اهمیت گردشگری و ایجاد زیرساخت های لازم در تلاش برای جذب گردشگران و بدست آوردن منافع اقتصادی ناشی از آن هستند.
از سوی دیگر سفر در همه فرهنگ ها و کشورها ضمن برخورداری از آداب خاص دارای ارزش و جایگاه بلندی است و در فرهنگ ایرانی اسلامی ما نیز دارای اهمیت بالایی است به طوری که در سیره نبوی و علوی به فواید سفر اشاره شده و بسیاری از ادیبان، فلاسفه و دانشمندان تمدن ما به بررسی اثرات روحی و روانی سفر پرداخته اند و آن را در پدید آوردن نگرشی نو نسبت به دنیای اطراف موثر می دانند.
در این بین چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای با طبیعت بکر دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار است که می تواند در همه فصول سال به ویژه در ایام عید نوروز میزبان گردشگران باشد.
چهارمحال و بختیاری دارای یک درصد از وسعت ایران و از لحاظ وسعت بیست و ششمین استان کشور است. شهرکرد، مرکز این استان مرتفع ترین شهر در بین مراکز استانی بوده به همین سبب این شهر به بام ایران شهرت یافته است.
جاذبه های طبیعی بکر و زندگی عشایری دو شاخص مهم این استان در رونق صنعت گردشگری است که هر گردشگری را برای دیدن از این جاذبه ها به سمت خود می کشاند.
وجود کوه های مرتفع و برفگیر همچون زردکوه، سبزکوه، هفت چشمه، کلار، هزار دره، سفیدکوه، جهانبین و کوه ریگ از عوامل مهم در تعدیل آب و هوا و همچنین به وجود آمدن چشم اندازهای زیبای طبیعی و جاذبه های مهم گردشگری در این استان شده است.
76 درصد این استان را کوه ها و تپه ها و 24 درصد دیگر را دشت های آبرفتی و فلات ها تشکیل می دهند. این استان به سبب ویژگی های خاص طبیعی دارای رودخانه های فراوانی است. مهمترین رشته کوه این منطقه زردکوه بختیاری است که سخاوتمندانه رودخانه های بزرگ کارون و زاینده رود را به کشور هدیه می دهد. 20 رودخانه دائمی همچون گردنبند فیروزه ای زینت بخش استان است و با جریان در رگ های آبی کشور، طراوت، آبادانی و حیات را در مسیر کوچ خود به استانهای دیگر به ارمغان می برند.
از مهمترین رودخانه های استان می توان به رودخانه بازفت، کوهرنگ، سراب، دره سیر، کیار، سبزکوه، ونک، خرسان، ارمند، توف سفید، دیمه، زری کوهرنگ و دره قاضی اشاره کرد.
تاکنون حدود 300 گونه گیاه با ارزش غذایی، 50 گونه با ارزش ژنتیکی، 90 گونه با ارزش دارویی، 70 گونه با ارزش شیمیایی، 80 گونه با ارزش زیستی و 250 گونه علف هرز شناسایی شده است. همچنین بیش از 294 گونه جانوری در استان مشاهده شده است.
این استان داری 9 شهرستان است که هر یک دارای جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری بسیاری است که خود را مهیای میزبانی از مسافران نوروزی کرده اند.
تاکنون بیش از 450 جاذبه گردشگری در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده که این جاذبه ها بر اساس سند جامع توسعه گردشگری استان در سطوح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی طبقه بندی شده است.
تالاب چغاخور، سیاسرد بروجن، آتشگاه لردگان، روستای پلکانی سرآقاسید، روستاهای حاشیه زاینده رود، گرداب بن، مجموعه تاریخی مشروطیت پیرغار، مناطق نمونه گردشگری که شامل جاذبه های روستایی و عشایری است، چشمه ها، تالاب ها و جاذبه های مذهبی، تاریخی از جمله امامزادگان بخشی از جاذبه ها گردشگری این استان به شمار می رود.
در نوروز 96، هر یک از استانهای کشور تحت عنوان یک نماد و برند معرفی شدند و چهارمحال و بختیاری نیز به سبب جاذبه های طبیعی منحصربه فرد به عنوان پایتخت بوم گردی و اکوتوریسم کشور معرفی شد و در پی آن مسئولان تلاش کرده اند تا در نوروز 97 بتوانند قابلیت ها و ظرفیت های خاص این استان را در حوزه بوم گردی به عرصه ظهور برسانند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طی سال 96، مجوز فعالیت 20 اقامتگاه بوم گردی در استان صادر شد که در نوروز امسال تمام این اقامتگاه ها فعال شده و میزبان مسافران نوروزی است.
بهمن عسگری سوادجانی ادامه داد: همچنین 160 خانه مسافر که بیشتر در روستاهای هدف گردشگری استان راه اندازی شده است، پذیرای گردشگران هستند.
به گزارش ایرنا، وی با اشاره به وجود 12 روستای هدف گردشگری در استان، نقش آن را در جذب گردشگران موثر دانست و گفت: روستاهای هدف گردشگری ضمن برخورداری از بافت تاریخی، دارای آداب و رسوم و سنن ویژه خود هستند که می تواند برای هر گردشگری جذاب و قابل توجه باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: روستاهای یاسه چای، هوره، سوادجان و چلوان در شهرستان سامان، روستاهای سرآقاسید و دیمه در شهرستان کوهرنگ، روستای دستگرد و دزک در شهرستان کیار، ده چشمه در شهرستان فارسان، آورگان در شهرستان بروجن و روستای آتشگاه در لردگان از جمله روستاهای هدف گردشگری استان است.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری ویژه برنامه نوروزگاه در 17 نقطه استان، برپایی 30 نمایشگاه صنایع دستی، اهدای بسته های فرهنگی و توزیع کتابچه سفر از دیگر برنامه های استان برای نوروز 97 است.
سال گذشته بیش از یک میلیون گردشگر در محورهای چهارمحال و بختیاری تردد کردند که بخشی از این مسافران در استان اقامت داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید