ایران و ایرلند می‌توانند از منافع برجام برخوردار شوند

    کد خبر :248672

جواد کچوئیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند با اشاره به فضای مثبت ایجادشده در عرصه روابط بین‌الملل در دوره پسا برجام اظهار داشت: ایران و ایرلند با همکاری‌ در عرصه‌های مختلف می‌توانند از منافع متقابل و سودمندی برخوردار گردند.

کچوئیان افزود: مقاومت و پایداری ملت ایران در بی‌اعتبار نمودن مکانیسم تحریم، تدابیر داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و دیپلماسی پویا و سنجیده آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه، درنهایت غربی‌ها را وادار به پذیرش واقعیت‌ها و مذاکره با ایران نمود و با امضای برجام در 23 تیر 1394 فصل جدیدی در روابط ایران و غرب خصوصاً کشورهای اروپایی گشوده شد.
وی افزود: حذف تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی و امکان فروش نقدی نفت و پس‌گیری مطالبات معوقه کشورمان، فضای بسیار مثبتی در روابط فی‌مابین ایران و اروپا، ازجمله ایرلند به وجود آورد. اروپا تاکنون اقدامات مثبتی را در رابطه با ایران بعد از برجام و در چهارچوب همکاری‌های علمی؛ فرهنگی؛ سیاسی؛ اقتصادی و تجاری در سطح دولت‌ها برداشته است.درواقع برجام جو جهانی ایران هراسی را شکست.
سفیر کشورمان ادامه داد: فضای مثبت ایجادشده در عرصه روابط بین‌الملل و تائید مکرر و مستمربر تعهد و پایبندی جمهوری اسلامی ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انگیزه و مشوقی برای شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی ایرلند شد تا تمایل خود برای سفر به ایران در قالب یک هیات اقتصادی و تجاری به ریاست پت برین وزیر مشاور در امور تجارت ایرلند را ابراز دارند. اگرچه سفر این هیات در آذرماه سال گذشته به جهت برنامه‌های غیرمترقبه از سوی کشورمان به تعویق افتاد، لیکن برنامه‌ریزی مجدد جهت انجام آن از سوی طرفین در دست اقدام می‌باشد. درمجموع بعد از برجام روابط ایران و ایرلند در بخش‌های مختلف رشد بیشتری یافته است.
کچوئیان اظهار داشت:با توجه به ساختار اقتصادی ایرلند و وابستگی آن به بنگاه‌های مالی آمریکایی و مؤسسات و شرکت‌های اقتصادی آن کشور از یک‌سو و بیم و نگرانی از لغو احتمالی برجام و اعمال تحریم‌های ثانویه ازسوی ترامپ، شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی ایرلندی برای همکاری با ایران را بسیار محتاط نموده و سیاست صبر و انتظار را در پیش‌گرفته‌اند.
سفیر کشورمان در پاسخ به سؤالی در مورد میزان سطح مبادلات تجاری ایران و ایرلند و تدابیر اندیشیده شده برای افزایش سطح مبادلات گفت: همان‌گونه که اشاره شد ساختار اقتصادی و مالی ایرلند تا حد قابل‌ملاحظه‌ای به بنگاه‌های تجاری و مالی آمریکا وابسته می‌باشد و به نظر می‌رسد برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و اجرای آن، این وابستگی را تشدید خواهد نمود. بانک‌های ایرلندی در انجام امور بانکی بسیار محتاط و محافظه‌کار بوده و حاضر به قبول هیچ درجه‌ای از ریسک نبوده به‌نحوی‌که این نگرش و سیاست برای کشورها، سفرا و دیپلمات‌های سایر کشورهای دیگر هم محدودیت‌های بسیاری وضع و اعمال نموده‌اند
وی افزود: این در حالی است که شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی ایرلندی که از گذشته با ایران مراودات اقتصادی داشته‌اند، با اتخاذ تدابیری توانسته‌اند تا روال گذشته را حفظ نمایند اما شروع یک همکاری جدید و یا بسط و توسعه این مناسبات به جهت عدم همکاری بانک‌های ایرلندی و نگرانی فزاینده آن‌ها از اعمال تحریم، با دشواری‌هایی مواجه می‌باشد.
کچوئیان گفت: مقامات سیاسی و اقتصادی ایرلند تصریح دارند که توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری فی‌مابین دو کشور مستلزم استقرار مجدد سفارت در تهران است و لذا تلاش دارند که اقدامات لازم را معمول دارند.
وی درباره برنامه دیدار مقامات ایرلندی و ایران در سال پیش رو اظهار داشت: هدف ما در تهران و دوبلین ارتقای همه‌جانبه مناسبات است. ما تأکیدداریم که ظرفیت روابط به‌مراتب فراتر از سطح کنونی است و زمینه‌های همکاری در بخش‌های انرژی، نفت و فراورده‌های نفتی، صنایع غذایی و دارویی، تجهیزات پزشکی و فناوری اطلاعات وجود دارد.
سفیر کشورمان افزود: سفارت به دنبال سفر متقابل مقامات ایرانی و ایرلندی است و همانند سفرهای سال 1396، برنامه‌های مختلفی برای تعامل دوسویه در دستور کار نمایندگی قرار دارد. سفر متقابل نمایندگان مجلس از کمیسیونهای مختلف و سفر گروه دوستی در دست برنامه‌ریزی است.
کچوئیان با حسنه خواندن مناسبات ایران و ایرلند گفت: در سنوات اخیر شاهد سفر متقابل روسای مجالس دو کشور بوده‌ایم این امر زمینه تبادل‌نظر در بالاترین سطوح را فراهم کرده است.سال گذشته نیز آقای دنیس او دونوان رئیس مجلس سنای ایرلند و چهار سناتور به کشورمان سفر نموده و دیدارهای سطح بالایی ازجمله با ریاست جمهوری و ریاست جلس شورای اسلامی داشتند. «کانر اورایلی» فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایرلند و خانم کلر پاور مشاور ریاست جمهوری به کشورمان سفر نموده و ضمن ملاقات با مقامات کشورمان در مراسم تحلیف دکتر روحانی نیز شرکت داشتند.
وی افزود: همان‌گونه که قبلاً اشاره کردم، قرار بود تا هیا بلندپایه‌ای متشکل از 16 شرکت و موسسه اقتصادی و آموزشی ایرلند در آذرماه سال جاری به ایران سفر نمایند که به‌نوبه خود طی 20 سال گذشته بی‌سابقه بود. تعویق این سفر در آخرین روز از سوی ایران (به جهت اعلام تعطیلی اولین روز سفر) صورت پذیرفت اما با توجه به ظرفیت‌های موجود و اعلام آمادگی طرف ایرلندی، سفارت در پی آن است که این سفر در نیمه اول سال 97 محقق گردد. سفر روسای کمیسیون سیاست خارجی و گروه‌های دوستی پارلمانی نیز در دستور کار قرارگرفته است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره نگاه دولت ایرلند به لفاظی های ضد ایرانی و ضد برجامی رئیس‌جمهوری آمریکا بیان داشت: مقامات ایرلند متناسب با مواضع مقامات اتحادیه اروپایی در خصوص توافق هسته‌ای برجام عمل کرده‌اند. وزیر امور خارجه ایرلند طی بیانیه‌ای از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای گروه 1+5 استقبال کرده و ریاست مجلس ایرلند نیز طی مکاتبه‌ای با ریاست مجلس شورای اسلامی ضمن استقبال از توافق هسته مراتب تبریک ایرلند را اعلام داشته است. امیدواریم که متناسب با فضای مثبت حاکم در مناسبات ایران و اتحادیه اروپایی، در سال آینده میلادی شاهد تسریع و تحرک بیشتر در مناسبات ایران و ایرلند باشیم.
به گزارش ایرنا ، وی افزود: بر اساس آخرین نظرسنجی‌های به‌عمل‌آمده میزان محبوبیت و مقبولیت ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا حتی در کشور آمریکا کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. سیاست‌های نسنجیده و غیرقابل‌پیش‌بینی ترامپ، به‌طور حتم چهره و وجهه دولت و منصب و جایگاه رئیس‌جمهوری آمریکا در منظر جهانی و افکار بین‌المللی را خدشه‌دار نموده است. این در حالی است که ما باید توجه داشته باشیم که ترامپ تا زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکاست، فرامین و دستورات اجرایی او بر عرصه بین‌الملل و روابط با کشورها تأثیرگذار می‌باشد.
کچوئیان با اشاره به این مطلب که «ایرلند نیز در سال 1396 با مشکلات مختلفی چون مسائل برگزیت، عدم استقرار دولت محلی در ایرلند شمالی و تغییرات در دولت و ساختار وزارتخانه‌ها مواجه بود» افزود: ما علاقه‌مند به فراهم ساختن زمینه‌های لازم و تقویت همه‌جانبه مناسبات فی‌مابین تهران و دوبلین هستیم و دو کشور با همکاری‌ در عرصه‌های مختلف می‌توانند از منافع متقابل و سودمندی برخوردار گردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید