پیش‌بینی افزایش 42 سانتی متری تراز آب دریای خزر در سه سال آینده

    کد خبر :24838

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: پیش بینی می شود در سه سال آینده شاهد افزایش 42 سانتی متری تراز آب دریا باشیم.

به‌گزارش ایلنا، “داریوش یوسفی کبریا” مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با بیان این مطلب گفت: در 20 سال گذشته شاهد پسروی آب دریای خزر بودیم اما طی 6 ماه گذشته بیش از 11 سانتی متر افزایش تراز آب دریا را داریم.

وی با بیان اینکه این مرکز مسئولیت بررسی نوسانات سطح تراز آب دریای خزر را در ابعاد ملی و منطقه ای به عهده دارد افزود: امروز جلسه هم اندیشی با حضور متخصصین دستگاه های ذیربط و تعدادی از اساتید برجسته دانشگاهی برگزار شد تا این مهم مورد بررسی و راهکارهای مناسب ارائه شود.

یوسفی با اشاره به برخورداری 865 کیلومتری کشورمان از ساحل دریای خزر و آثار سوء پسروی و پیشروی آب دریا از جمله خسارات مالی، جانی و آسیب جدی به اکوسیستم آبی اظهار داشت: در دهه 70 با افزایش 2.5 متری سطح آب دریا مواجه شدیم که کشورهای منطقه بیش از 15 هزار میلیارد ریال خسارت دیدند.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از این دریا به عنوان بزرگترین آبگیر بسته جهان یاد کرد و گفت: این دریا دارای 7 هزار کیلومتر ساحل و 400 هزار کیلومترمربع وسعت بوده که عمده آب آن از طریق رودخانه ولگا تأمین می شود و میزان شوری آب آن حدود 12 گرم در لیتر بوده که باید برای این آبگیر بسته بزرگ جهان دارای یک سیستم مانیتورینگ باشیم.

وی قدمت این دریا را بالغ بر 10 میلیون سال ذکر کرد و افزود: از 12000 سال قبل شاهد نوسانات دریا هستیم و این نوسانات همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: دستگاه های متعددی در سطح ملی و کشورهای منطقه داده های آبی و هواشناسی دریای خزر را ثبت، ضبط و پردازش می کنند که این امر سبب ناهمخوانی این داده ها شده است که در این راستا این مرکز در سطح ملی تلاش دارد تا بستر همخوانی این داده ها را فراهم کند. لذا با اقداماتی که انجام دادیم به هدفمان نزدیک شدیم.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در پایان با قدردانی از همکاری مدیریت آب کشور، آب منطقه ای 3 استان شمالی، سازمانهای بنادر و کشتیرانی، نقشه برداری، هواشناسی و محیط زیست، به تشریح وضعیت تالابها و خلیج 11 گانه این دریا پرداخت و بیان داشت: شرایط خلیج گرگان و تالاب میانکاله نیازمند راهکار اضطراری است که این مرکز با همکاری دیگر دستگاه های ذیمدخل هر هفته این موضوع را رصد تا ان‌شاءالله نسبت به جلوگیری از بحرانی شدن این خلیج و تالاب مهم بین المللی اقدام نماید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید