هشدار رئیس‌جمهوری چین به تایوان درباره هرگونه تلاش جدایی‌طلبانه

    کد خبر :247956

رئیس جمهوری چین امروز (سه‌شنبه) به تایوان خودمختار هشدار داد که هر گونه تلاش برای جدایی با مجازات تاریخی همراه خواهد بود.

به‌ گزارش بازتاب ‌و ‌به نقل از خبرگزاری رویترز، تایوان، یکی از مسائل بسیار حساس برای چین محسوب می‌شود و دولت پکن حتی این مساله را مطرح کرده که اگر لازم باشد، این منطقه را باز زور و اجبار نظامی تحت کنترل خود درمی‌آورد.

اقدامات خصمانه چین در قبال تایوان از انتخاب تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان در سال ۲۰۱۶ و از حزب حامی استقلال در این کشور شدت گرفته است.

دولت پکن به این مساله مظنون است که رئیس جمهوری تایوان به دنبال یک استقلال رسمی است و این خط قرمز رهبران حزب کمونیست در پکن محسوب می‌شود، اما رئیس جمهوری تایوان گفته است که تنها به دنبال حفظ موقعیت کنونی و به دنبال صلح در منطقه است.

دولت چین همچنین با امضای قانونی از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعزام مقامات ارشد این کشور به تایوان برای دیدار با همتایانشان در این کشور و همچنین سفر مقامات تایوانی به آمریکا به شدت خشمگین شده است.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در سخنرانی اختتامیه جلسه سالانه پارلمان این کشور به قانونگذاران، گفت‌: پکن به دنبال اتحاد مجدد صلح آمیز چین است و برای این منظور با تایوانی‌ها همکاری لازم را دارد.

وی در ادامه‌ گفت‌: این یک دیدگاه مشترک از جانب تمامی مردم چین است و این منافع مشترک برای امنیت و حفاظت تمامیت ارضی و یکپارچگی چین و به رسمیت شناختن اتحاد مجدد و کامل کشور چین است. هر گونه اقدامی برای جدایی به شکست منجر می‌شود و این مساله با محکومیت و مجازات تاریخی روبه‌رو خواهد بود.

رئیس جمهوری چین، گفت‌: پکن هم اعتماد به نفس و هم توانایی و هم تمایل برای مقابله و شکست هر گونه اقدام جدایی طلبانه را دارد. مردم چین یک ایده مشترک دارند مبنی بر این که هرگز اجازه نمی‌دهند تا یک وجب از قلمروی بزرگ چین جدا شود.

شی جینپینگ در سخنرانی اختتامیه خود به این مساله اشاره کرد که چین خودمختاری هنگ کنگ را حمایت می‌کند، اما به دنبال افزایش روح میهن پرستانه و آگاهی ملی در این مرکز تجاری و اقتصادی آسیا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید