بخشنامه های تضعینی و دستورات نمایشی/ مدارس تا 23 اسفند باز بودند

    کد خبر :247693

مسوولان آموزش و پرورش از مقام عالی وزارت تا مدیران این وزارتخانه بارها اعلام و هشدار داند که مدارس تا روز 28 اسفند (امروز) دایر است و با مسوولان مدارسی که اقدام به تعطیلی کنند، برخورد می شود؛ اما مدارس از روز چهارشنبه گذشته تعطیلی شدند و تصمیمات و هشدارهای تضینی وزارت آموزش و پرورش فقط روی کاغذ ماند.
به گزارش الف؛ همزمان با نزدیک شدن به آخر سال 96، مسئولان آموزش و پرورش به بارها اعلام کردند که مدارس کشور باید تا پایان ساعت آموزشی روز دوشنبه 28 اسفند ماه (امروز) دایر باشند و معلمان حق تعطیلی مدارس را ندارند و دانش آموزان مجاز به غیب نیستند؛ حتی هشدار داده شد که طبق قانون از مدیران مدارس خواسته شده تا با دانش آموزان و معلمان متخلف برخورد قانونی کنند و حتی مدریان آموزش و پرورش در مصاحبه های گوناگون خط و نشان های متفاوتی بای اعمال تنبیهی کشیده بودند.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیمه اسفند ماه امسال گفت: «تاکید موکد، موکد و موکد به همکارانم در مدارس دارم که امسال به هیچ عنوان حتی یک روز زودتر از ایام تعطیلات، نباید مدارس تعطیل شود و بچه‌ها تحصیل را ادامه دهند».

نجات بهرامی معاون رسانه‌ای وزارت آموزش و پرورش گفته بود: هر گونه غیبت معلمان و دانش آموزان در چند روز باقی مانده به تعطیلات نوروزی و چند روز پس از اتمام آن بدون گواهی پزشکی و دلایل منطقی، توجیهی ندارد و مدیران مدارس ملزم به برخورد انضباطی با این افراد هستند.

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفته بود: دانش‌آموزان اول تا پنجم ابتدایی برای جبران جاماندگی‌های آموزشی ناشی از تعطیلات آلودگی هوا و سرما، تا ۹ خرداد به مدرسه می‌روند. بخشنامه‌ای به مدارس ابتدایی و متوسطه شهر تهران ارسال شده است که در آن تاکید شده مدارس در سال‌جاری تا ۲۸ اسفندماه دایر بوده و فعالیت آموزشی خود را ادامه دهند و اگر گزارشی به آموزش و پرورش تهران در خصوص تعطیل کردن زودتر از موعد مدارس در اسفندماه یا خردادماه برسد، حتماً با آن برخورد خواهیم داشت.

امسال هم به روال سال‌های گذشته عملا بیشتر مدارس تا روز روز چهارشنبه گذشته (23 اسفند) دایر بودند و حتی شنیده شد برخی مدارس روز سه شنبه 22 اسفند ماه را آخرین روز حضور اعلام کرده بودند؛ این در حالی است که در برخی موارد (کم) دانش آموزان در سر کلاس درس حاضر نشدن و کلاس‌ها با تعداد کم برگزار و مدیران را مجبور به تعطیلی کرد؛ البته مدیران مدارس پیرو بخشنامه‌های آموزش و پرورش باید مدارس را دایر می کردند و برای دانش آموزانی که بدون دلیل اقدام به غیب غیرمجاز کرده بودند؛ اقدام کنند؛ اما در برخی موارد که باید گفت در بیشتر موارد مدارس (مدیران) تصمیم به به تعطیلی مدارس گرفتند و به دانش آموزان اعلام کردند از روز شنبه مدارس تعطیل است.

این در حالی است که برخی والدین در تماس با الف اعلام کردند؛ فرزندانشان را به مدرسه فرستادند اما خبری از حضور معلمان نبوده است و یا با درب بسته مدارس مواجه شدند. مادر یک دانش‌آموز دبستانی در این مورد گفت: معلم پسرم به دانش‌آموزانش گفته است از شنبه دیگر به مدرسه نیایند و مدرسه تعطیل است. اینکه نمی‌شود وزیر یک دستوری بدهد، ولی زیردستانش گوش نکنند؛ تکلیف ما چیست؟

پدر دانش آموزی در شهرری نیز به الف گفت: مدیر مدرسه در روز چهارشنبه گذشته به پسرش گفته‌اند مدارس دیگر تعطیل شده است و به مدرسه نیایند.به نظر می‌آید که این توصیه وزیر آموزش و پرورش آویزه گوش تعدادی از مدارس نبوده است و مدارس نه تنها یک روز زودتر بلکه چند روز زودتر از 28 اسفند ماه تعطیل شدند.

والدین یک دانش‌آموز کلاس اولی در منطقه 10 تهران گفت: فرزندم از روز شنبه تعطیل است و بنده با توجه به اینکه شاغل هستم، او را به مهدکودک سپردم.مگر مسئولان آموزش و پرورش اعلام نکردند که مدارس تعطیل نیست پس چرا مدارس را تعطیل کردند؟ چرا کسی به حرف مسئولان آموزش و پرورش گوش نمی‌دهد؟ بنده مجبور شدم، برای این چند روز مبلغی به مهدکودک برای نگهداری فرزندم پرداخت کنم که واقعا در آستانه نوروز، این کار درست نبود.

پدر 2 دانش‌آموز در منطقه 9 تهران نیز گفت: مدارس فرزندانم روز چهارشنبه هفته پیش اعلام کردند که اگر کسی از روز شنبه نیاید، غیبت نمی‌زنیم.وقتی مدرسه چنین چیزی را به دانش‌آموزان می‌گوید معلوم است که آنها ترجیج می‌دهند که مدرسه نروند.

امسال با توجه به اینکه رکورد تعطیلی مدارس امسال با هوای آلوده زده شد؛ تاثیری جز عقب ماندگی دانش آموزان ندارد و برای جبران آن می بایست مدارس دایر باشند و از هرگونه تعطیلی جلوگیری می شد، البته به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش باید برنامه‌ای برای این بلاتکلیفی روز‌های آخر سال و منتهی به نوروز داشته باشد و برای حضور دانش‌آموزان و عقب نماندن از تحصیل، فرهنگ‌سازی کند.

ماجرای اعلام دایر بودن مدارس تا آخرین روز آموزشی سال و تکرار اتفاق افتادن چندین ساله تعطیل شدن آن نشان می‌دهد تنها مصاحبه مسئولان آموزش و پرورش برای عملی شدن برخی دستورات، کافی نیست، البته مسئولان آموزش و پرورش اعلام می‌کنند که با تخلفات برخورد می‌شود و یکی از راه‌های اطلاع رسانی از تعطیلی زود هنگام مدارس، گزارش‌های مردمی است، البته دایر کردن مدارس در روز‌های پایانی سال همکاری معلمان، مدیران و همیاری اولیای دانش آموزان را می‌طلبد و با بخشنامه کار به جایی نمی‌رسد.

تصمیمات تضینی آموزش و پروش فقط به تعطیلی مدارس ختم نمی شود و بارها از این موارد دیده شده است؛ مثلا اینکه گفته شد امسال دیگر خبری از پیک نوروزی نیست؛ اما این تصمیم هم در برخی مدارس نقض شد و با اعلام دیرهنگام سیاست داستان نویسی موجب شده است که باز هم پای پیک‌های نوروزی به ایام نوروز دانش‌آموزان باز شود.

به نظر می رسد زمانی که برخی والدین در این زمینه همکاری نمی کنند و برخی معلمان نیز از این فرصت سوء استفاده کرده و آنها هم به سر کلاس حاضر نمی شود باید مدیران آموزش و پروش باید با اعمال سیاست های تشدید انضباطی مانند برای دانش آموزانی که بی مورد و بودن دلیل موجه اقدام به غیب کرده و باعث تعطیلی کلاس می شوند، مانند اجاز ندادن برای حضور در امتحانات و یا حذف دانش آموز اقدام کنند البته مدیران آموزش و پرورش و معلمان باید در این مورد تصمیم بگیرند و بخواهند تا انجام شود تا این ماجرای تکراری پایان یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید