یکی از اعضای فراکسیون امید گفت «مطهری از ما نیست» / مطهری را همه جوره قبول داریم؛ تلاش مان این است رئیس و نواب حفظ شوند / دولت دخالتی در انتخابات هیات رئیسه ندارد

    کد خبر :24762
فراکسیون امید اول می گفت که برای ریاست هم می خواهد کاندیدا معرفی کند، در نهایت به اینجا رسیدیم که این اتفاق نیفتد و آنها هم پذیرفتند.

مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس در گفتگو با «انتخاب» تمام ادعاها درباره تلاش این فراکسیون برای حذف علی مطهری از هیأت رئیسه سال آینده مجلس و دخالت دولتی ها در این انتخابات را رد کرد.

لاهوتی می گوید: تلاش فراکسیون مستقلان این است که رئیس و نواب رئیس حفظ شوند از 9 کرسی باقی مانده در هیأت رئیسه، سه کرسی به هر کدام از فراکسیون های مستقلان، امید و ولایی تعلق گیرد.

متن گفتگوی «انتخاب» با سخنگوی فراکسیون مستقلان در زیر می آید:

نگاهی به اخبار مربوط به انتخابات سال دوم هیأت رئیسه مجلس نشان می دهد که معادلات مبهم و پیچیده شده است، نقل قولی از طرف آقای مطهری است که گفته در جلسه با فراکسیون مستقلان به او اعلام شده، این فراکسیون با فراکسیون ولایی برای بستن فهرست هماهنگ شده و قرار نیست هیچ یک از اعضای فراکسیون امید در هیأت رئیسه سال دوم حضور داشته باشد، آیا این مسئله صحت دارد؟

خیر، من در جلسات مشترک بین فراکسیون ها حضور داشتم؛ بیشترین رایزنی با فراکسیون امید انجام شد و تنها یک جلسه با فراکسیون ولایی برگزار کردیم. تلاش فراکسیون مستقلان این است که رئیس و نواب رئیس حفظ شوند از 9 کرسی باقی مانده در هیأت رئیسه، سه کرسی به هر کدام از فراکسیون های مستقلان، امید و ولایی تعلق گیرد. از آنجا که بیشتر اعضای فراکسیون مستقلان با لیست امید به مجلس آمدند براساس این فرمول فقط 3 کرسی از 12 کرسی هیأت رئیسه به فراکسیون ولایی (اصولگرایان) اختصاص پیدا می کند بقیه کرسی ها در اختیار مستقلان و امید خواهد بود. البته هر سه فراکسیون روی حفظ رئیس مجلس اشتراک نظر دارند اما فراکسیون امید در کل نظر فراکسیون مستقلان را نپذیرفت.

فراکسیون امید حفظ پزشکیان و مطهری در سطح نواب رئیس را خط قرمز خود می داند، بیشتر درباره این موضوع توضیح می دهید که چه اتفاقی افتاد که فراکسیون امید چنین موضعی گرفت؟ در واقع فضا علیه فراکسیون مستقلان شده است چون ادعا می شود دولتی ها از طریق فراکسیون مستقلان می خواهند در انتخابات هیأت رئیسه دخالت و علی مطهری را حذف کنند، حتی برخی فعالان سیاسی اعلام کرده اند که حذف مطهری برنامه لابی آقای لاریجانی است آیا این ادعا را تأیید می کنید؟

خیر اصلا این طور نیست. نگاه فراکسیون مستقلان بر حفظ رئیس و نواب رئیس است و این مسئله را در همه جلسات خود با فراکسیون امید مطرح کرد اما حالا که فراکسیون مستقلان و آقای لاریجانی مورد تهمت قرار گرفته‌اند، این را بگویم که در جلسات با فراکسیون امید وقتی بر حفظ رئیس و نواب رئیس اصرار کردیم یکی از اعضای فراکسیون امید اعلام کرد «آقای مطهری از ما نیست» اما فراکسیون مستقلان گفت «بله مطهری از ماست، ما مطهری را به عنوان یک فرد شجاع و ملتزم به منافع ملی می شناسیم و او را همه جوره قبول داریم». در مجموع ما آقای مطهری را عضو فراکسیون مستقلان می دانیم و او در اکثر جلسات فراکسیون مستقلان شرکت می کند بنابراین قبولش داریم و برای حفظش در هیأت رئیسه مجلس تلاش می کنیم. اگر هر نوع نقل قول دیگری از موضع فراکسیون مستقلان درباره مطهری بیان شود تکذیب می کنیم.

پس روز چهارشنبه بعد از اعلام نتیجه انتخابات هیأت رئیسه مجلس سورپرایز نمی شویم به این معنی که مطهری برای نائب رئیسی مجلس رأی نیاورد و حمیدرضا حاجی بابایی جای او را بگیرد؟

جلساتی که تا امروز شرکت کردم تصورم بر این است که معادله در سطح رئیس و نواب رئیس مجلس برهم نخواهد خورد. اصرار فراکسیون امید آن است که فراکسیون ولایی (اصولگرایان) در هیأت رئیسه حضور نداشته باشد اما فراکسیون مستقلان معتقد است وقتی شعار دموکراسی می دهیم باید همه سلایق با تعداد متفاوت در مدیریت پارلمان نقش ایفا کنند.

یک نقل قول دیگری از جلسه مشترک فراکسیون امید و مستقلان مطرح شده که آنها به شما پیشنهاد نسبت 8 به 4 را برای هیأت رئیسه سال دوم مجلس دادند اما فراکسیون مستقلان این پیشنهاد را نپذیرفت و رفت پیشنهاد 6 به 6 فراکسیون ولایی را قبول کرد. درست است؟

فراکسیون امید اول می گفت که برای ریاست هم می خواهد کاندیدا معرفی کند، در نهایت به اینجا رسیدیم که این اتفاق نیفتد و آنها هم پذیرفتند. فراکسیون مستقلان مطرح کرد که رئیس و نواب رئیس حفظ شوند اما 9 کرسی دیگر هیأت رئیسه تقسیم شوند، فراکسیون امید قبول کرد اما می گفت یک نفر از فراکسیون بانوان باشد و 8 کرسی دیگر به طور مساوی بین دو فراکسیون مستقلان و امید تقسیم شود یعنی از فراکسیون ولایی هیچ کس در هیأت رئیسه سال دوم نباشد. از آنجا که اکثریت فراکسیون بانوان از اعضای فراکسیون امید هستند طبیعتا آن یک خانم از فراکسیون امید خواهد بود. ما این نگاه را قبول نداریم می گوییم بالاخره فراکسیون ولایی هم کرسی هایی در مجلس دارد و مشارکتش در امر مدیریت پارلمان به تعالی کار کمک می کند. همان طور که گفتم ما به حفظ رئیس و نواب رئیس و تقسیم 9 کرسی دیگر بین سه فراکسیون به طور مساوی اعتقاد داریم. حالا اگر فراکسیون امید می خواهد این معادله را به هم بزند خودش می داند.

اگر کار به جایی برسد که هر سه فراکسیون لیست مختص به خود را بدهد فراکسیون مستقلان در انتخاب رئیس و نواب رئیس به طرف فراکسیون امید گرایش پیدا می کند یا ولایی؟ به عبارت دیگر فراکسیون مستقلان برای نایب رئیسی از بین مطهری و حاجی بابایی به چه کسی رأی خواهد داد؟

این اتفاق یک میلیاردم درصد نمی افتد که هر فراکسیونی برای خودش لیست بدهد. مطمئنا هر سه فراکسیون به تفاهم می رسند. اصل تفاهم نیز حفظ رئیس و نواب رئیس است و بقیه کرسی ها به طور مساوی بین فراکسیون ها تقسیم می شود.

آیا سهمیه اختصاصی هم برای حضور یکی از نمایندگان خانم در هیأت رئیسه مجلس درنظر گرفته خواهد شد؟

خیر، اگر فراکسیونی خواست از سه سهمیه ای که دارد یک نفر را به خانم ها اختصاص دهد اختیار با خودش است چون اگر بخواهیم ریز شویم تقسیم بندی های دیگری هم ممکن است رخ دهد.

برای حضور یکی از روحانیون مجلس در هیأت رئیسه چه طور؟

هر فراکسیون بنا به نگاهی که دارد می تواند سه سهمیه خود را تعیین کند.

اینکه اعلام شده دولتی ها و برخی وزرا در انتخابات هیأت رئیسه سال دوم مجلس دارند دخالت می کنند چقدر صحت دارد؟

اصلا چنین حرفی صحت ندارد. شاید برخی از نمایندگانی که می خواهند برای عضویت در هیأت رئیسه مجلس کاندیدا شوند تماس هایی با دوستان خود در مجموعه دولت گرفته باشند یا یک دولتی به یک نماینده زنگ زده باشد اما اینکه دولت بخواهد دخالت کند چنین مسئله ای را ندیدم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید