۱۰۰ میدان نفتی و گازی برای توسعه داریم

    کد خبر :247100

وزیر نفت با بیان این که برای همه شرکت‌های نفتی در ایران کار وجود دارد گفت: بیش از ۱۰۰ میدان نفتی و گازی داریم که می‌توانیم توسعه دهیم.

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد توسعه یکپارچه میادین نفتی سپهر و جفیر اظهار داشت: خوشحالم که در آستانه سال نو و سالگرد ملی شدن صنعت نفت شاهد امضای این قرارداد و به ثمر رسیدن ماه‌های طولانی مذاکرات بین شرکت ملی نفت و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد هستم.

وی افزود: این قرارداد نخستین قرارداد در قالب IPC با یک شرکت E&P ایرانی است.

وزیر نفت با بیان این که تشکیل شرکت‌های E&P ایرانی یکی از ارکان قرارداد IPC بود، گفت: هنگامی که شرکت‌های E&P را تشکیل دادیم عده‌ای گفتند شرکت‌های خارجی گرگ هستند و شرکت‌های E&P ایرانی گرگ‌زاده شده و بعد از مدتی گرگ می‌شوند؛ در ایران این طور است که عده‌ای در مورد یک موضوعی صحبت می‌کنند و بعد از چندین سال طوری رفتار می‌کنند که انگار آن موضوع یکی از دستاوردهای آنها بوده است. اما در خصوص شرکت‌های E&P اصل ماجرا این است که این شرکت‌ها باید در کنار شرکت‌های بزرگ خارجی قرار گیرند تا کار یاد بگیرند.

به گزارش تسنیم،زنگنه ادامه داد: امیدواریم شرکت گسترش انرژی پاسارگاد هم برای به ثمر رسیدن مطلوب این قرارداد از تجربه شرکت‌های خارجی استفاده کند چرا که برای ما تجربه مهم است، نه رنگ مو و یا رنگ چشم؛ ما در اجرای طرح‌ها، طراحی و نظارت بر اجرا به تجربه نیاز داریم.

وی با بیان این که طرح توسعه میادین سپهر و جفیر نیاز به حدود 3 میلیارد دلار سرمایه دارد، گفت: برای انتخاب این شرکت ایرانی 2 ملاک داشتیم؛ ملاک نخست تجربه این شرکت بود، که در طول 2 سال گذشته موفق شد یک قرارداد 1.8 میلیارد دلاری را در خط ششم سراسری انتقال گاز اجرا کندو از طرفی دیگر این شرکت تیم جوانی دارد که در ارزیابی‌ها مور توجه ما قرار گرفت.

وزیر نفت تصریح کرد: قرار است در طول 20 سال از میادین سپهر و جفیر 500 میلیون بشکه نفت برداشت شود که این طرح توسعه هم IOR و هم EOR دارد و در طول اجرا ضریب بازیابت میادین افزایش می‌یابد.

این عضو کابینه دولت در خصوص قراردادی که اخیراً با شرکت زاروبژنفت روسیه در ایران امضا شد، گفت: در خصوص این قرارداد برخی از رسانه‌های خارجی شیطنت کردند و گفتند ایران قرار است 80 درصد از منافع این قرارداد را به شرکت روسی و 20 درصد را به شرکت ایرانی برساند که این تصور کاملاً اشتباه است چرا که به طور کلی در طول 10 سال 5درصد از عواید این میدان به این 2 شرکت داده می‌شود که از این 5 درصد، 80 درصد آن متعلق به شرکت روسی است.

زنگنه همچنین در خصوص درآمد شرکت گسترش انرژی پاسارگاد از میادین سپهر و جفیر گفت: 3 درصد از درآمد این میادین در طول 20 سال سهم این شرکت ایرانی می‌شود.

وی با اشاره به این که حدود 15 سال از تشکیل شرکت‌های E&P در جهان می‌گذرد گفت: برای همه شرکت‌های نفتی کار در ایران وجود دارد و این شرکت‌ها نباید نگران باشند، چرا که ما بیش از 100 میدان نفتی و گازی داریم که می‌توانیم توسعه دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید