نمایندگان به فیلترینگ فضای مجازی رضایت می دهند؟/ همه چیز به نظر نمایندگان بستگی دارد!

    کد خبر :246758

در حالی که در روزهای گذشته بسیاری از مسئولان کشور صحبت از رفع فیلتر توییتر و یوتویوب کرده بودند و این احساس در جامعه ایجاد شده بود که مسئولان در حال ایجاد کشایش در فضای سیاسی کشور هستند به یک باره عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با انتشار مطلبی در کانال شخصی خود در پیام‌رسان سروش، همه نقشه ها نقش بر آب کرد.

به گزارش تابناک؛ وی نوشت: این روزها خبرنگاران محترم مکررا سئوال می‌کنند، آیا قرار است موضوع رفع فیلتر توئیتر و یوتیوب به تازگی در کارگروه تعیین مصادیق و یا شورای عالی فضای مجازی مطرح شود؟ پاسخ این است که توئیتر و یوتیوب در اجرای دستور مراجع قضایی فیلتر شده‌اند و مراجع دیگر نمی‌توانند در اموری که توسط مراجع قضایی تعیین‌تکلیف شده‌اند، دخالت نمایند.

وی افزود: علت فیلتر توئیتر و یوتیوب عدم تبعیت آن‌ها از قوانین کشور و جلوگیری از انتشار میلیون‌ها محتوای مجرمانه و سدکردن راه جاسوسی، نفوذ و تسلط بیگانگان بر فضای مجازی کشور بوده است. نه تنها توئیتر و یوتیوب رفع فیلتر نخواهند شد، بلکه در آستانه‌ی ورود به سال ۹۷، اتفاق نظر بی‌نظیری بین مسئولین برای قطع تسلط و نفوذ دشمن بر فضای مجازی کشور ایجاد شده است.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: با تمهیداتی که به عمل آمده و در حال انجام است، ان‌شاء‌الله به‌زودی زود شاهد تحولی عظیم در خصوص نجات فضای مجازی کشور از سلطه و نفوذ برخی از شبکه‌های اجتماعی بیگانه و مهاجرت مردم از شبکه‌های خارجی به شبکه‌های داخلی خواهیم بود.

روز گذشته نیز چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع پرداختند به طوری که حمیده زرآبادی، نماینده مجلس روز گذشته اعلام کرد: بنابر اطلاعات موثقی که از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارم، فیلترینگ دائم تلگرام در سال آینده به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی رسیده و این سخنان به‌نوعی زمینه‌سازی برای انجام این تصمیم در افکار عمومی است.

اما بلا فاصله پس از اعلام این خبر محمد حسین پور در گفت و گویی اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی هیچگونه مصوبه ای مبنی بر فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام نداشته است.

مدیرکل ارتباطات و روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: هر گونه مصوبه ای که به تصویب شورای عالی فضای مجازی می رسد تنها توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام عمومی می شود و در سایت مرکز ملی فضای مجازی و ریاست جمهوری منعکس شده و قابل رویت است.

با این حال امروز این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و جلسه غیر علنی در صحن مجلس به منظور بررسی مشکلات فضای مجازی با حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار کرد.

بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه درجلسه غیرعلنی امروز مسائل مربوط به فضای مجازی با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی بررسی می شود، گفت: در این جلسه برنامه های شورای عالی فضای مجازی برای سال آینده، اقدامات پیش رو و شرایط کشورمان درمنطقه دربحث فضای مجازی بررسی می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس، با بیان اینکه این جلسه هیچ ارتباطی با بحث فیلترینگ تلگرام ندارد، افزود: قرار است دراین جلسه گزارشی درمورد آخرین وضعیت فضای مجازی درکشوربه نمایندگان ارایه شود.

اما صحبت های ضد ونقیض مسئولان به اینجا ختم نمی شود به طوری که امروز رئیس کمیسیون امنیت ملی در قض صحبت های نعمتی و درباره احتمال فیلترینگ تلگرام گفت: ما در هر صورت با توجه به مجموعه توانمندی‌های ملی، سیاست ملی خود و بازی‌هایی که تلگرام در طول چند سال گذشته در عرصه امنیت داخلی ما و دیگر عرصه‌ها داشته و نقش آفرینی کرده، فکر می‌کنم راه منطقی این است که حتما در این عرصه از ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم.

وی افزود: زیرساخت‌ها در این زمینه به سرعت در حال آماده شدن است و عملا سال آینده سال ورود به این عرصه مهم در فضای مجازی خواهد بود.

با این حال بار دیگر یکی از نمایندگان فیلتر شدن تلگرام را رد کرد و در حاشیه جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: بنده به ضرس قاطع می گویم تا این لحظه هیچ تصمیمی برای فیلتر تلگرام گرفته نشده است.

محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به بخشی از جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس گفت: در این جلسه درباره جایگاه، فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی با دبیر شورای عالی فضای مجازی توضیحات مفصلی در خصوص فضای مجازی مطرح کرد اما باید به این مسئله توجه کرد که تلگرام بخش کوچکی از این فضا را به خود اختصاص داده است و مبادا خودمان را از موقعیت‌های اقتصادی و سایر موقعیت‌هایی که برای تولید ثروت می‌توانیم از آنها استفاده کنیم، محروم کنیم.

وی گردش مالی اقتصاد جهانی از فضای مجازی را 4000 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در آمریکا 26 درصد و در روسیه 2.4 درصد از تولید ثروت به وسیله فضای مجازی انجام می شود. ما نیز می توانیم برای مدیریت محیط‌زیست و یا هوشمند سازی و یا سایر اهدافی که برای تولید ثروت می توان از آنها بهره گرفت، استفاده کنیم.

حال باید دید خروجی آخرین جلسه مجلس شورای اسلامی که در پشت در های بسته در حال برگزاری است چه خواهد بود آیا نمایندگان به فیلتر شدن شبکه های مجازی رضایت خواهند داد یا این ماجرا همچنان ادامه خواهد داشت؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید