دلایل عدم نگرانی رژیم صهیونیستی از قرارداد تسلیحاتی ریاض-واشنگتن

    کد خبر :24277

به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، سلاح‌های خریداری‌شده عربستان هیچ خطری برای رژیم صهیونیستی ندارد. این رژیم در تلاش است که با فشار بر آمریکا و ترامپ، کمک‌های بیشتری از واشنگتن جذب کند.

احمدرضا روح‌الله زاد کارشناس مسائل غرب آسیا و دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین در خصوص اعلام نارضایتی رژیم صهیونیستی از قرارداد تسلیحاتی آمریکا- عربستان و هراس از افزایش رقابت تسلیحاتی منطقه‌ای، با اشاره به اینکه مخالفت رژیم صهیونیستی با قرارداد واشنگتن و ریاض برای افزایش فشار بر آمریکا است، بیان داشت: قرارداد تسلیحاتی 350 میلیارد دلاری بین آمریکا و عربستان برای 10 سال آینده با توجه به قول‌های ترامپ در عرصه انتخاباتی، ایران هراسی و ترس از گسترش روزافزون نفوذ ایران در سطح منطقه منعقد شده است.

وی با توجه به اینکه نگاه ترامپ این‌گونه است که وعده­‌های خود به جامعه آمریکا را از طریق کشورهای نفت‌خیز و ثروتمند عربی پاسخ دهد، یادآوری کرد: ترامپ پیش از سفر به ریاض اعلام کرده بود عربستان یک گاو شیرده است که باید تا زمانی که شیر دارد، آن را دوشید و پس از اتمام شیر آن از گوشتش استفاده کرد. در نتیجه ترامپ قصد دارد از کشورهای عربی برای منافع آمریکا بهره‌برداری کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه علاوه بر قراردادهای تسلیحاتی، قراردادهایی تا سقف 500 میلیارد دلار بین ریاض و واشنگتن برای سال‌های آینده منعقد شده است، اشاره داشت: آن نارضایتی که بعضی از صهیونیست‌ها به دنبال قرارداد تسلیحاتی آمریکا- عربستان مطرح می‌کنند، این‌گونه نیست که ترامپ بدون هماهنگی با رژیم صهیونیستی این اقدام را انجام داده باشد. وی در کنار این قضیه به دنبال ایجاد یک ائتلاف عربی – اسرائیلی به بهانه مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی است. البته در سیاست‌های اعلامی خود آن را مقابله با تروریسم مطرح کرده است.

وی با اشاره به اینکه سلاح‌هایی که آمریکا به عربستان می‌فروشد، برتری نظامی صهیونیست‌ها را زیر سؤال نمی‌برد، افزود: هواپیماهایی که آمریکا به عربستان می‌فروشد، هرگز اف 35 که به رژیم صهیونیستی تحویل داده، نیست؛ لذا کارآمدی این تسلیحات متفاوت است.

روح‌الله زاد با تأکید بر اینکه سلاح‌های خریداری‌ شده برای عربستان قابل‌استفاده نیست، اضافه کرد: مستشاران آمریکایی در به‌کارگیری این سلاح‌ها حضور دارند. بر این اساس در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چرا برخی از مسئولان رژیم صهیونیستی از حجم قراردادهای تسلیحاتی آمریکا و عربستان اظهار نگرانی می‌کنند؟ این سلاح‌ها هیچ خطری برای رژیم صهیونیستی ندارد. این رژیم در تلاش است که با فشار بر آمریکا و ترامپ، کمک‌های بیشتری از واشنگتن جذب کند. کارشناسان رژیم صهیونیستی نیز معتقدند که عربستان نمی‌تواند از این تسلیحات استفاده کند. این تسلیحات بیشتر برای تشدید ناامنی در سطح منطقه و علیه محور مقاومت استفاده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید