فعالیت سیاسی و مذهبی در عکاسی ممنوع است

    کد خبر :24119

نشست خبری رئیس فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (فیاپ) بعداز ظهر امروز در خانه هنر ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ریکاردو بوسی (رئیس هیئت مدیره فیاپ) با اشاره به اینکه فدراسیون بین‌المللی عکاسی بیش از 60 سال است که فعالیت می‌کند، گفت: ما احساس کردیم که امروز باید با ایران و هنر عکاسی ایران بیشتر آشنا شویم و همچنین راهی را باز کنیم تا عکاسان ایرانی در دنیا بیشتر شناخته شوند به همین دلیل و به بهانه افتتاح مرکز نمایشگاه‌های فیاپ در تهران و همچنین افتتاح عکس خیام به ایران آمدیم.

وی ادامه داد: دفتر اصلی فیاپ در پاریس است و این سازمان تصمیم گرفته که در 94 کشور دنیا مرکز نمایشگاهی تاسیس کند و تاکنون در کشورهایی همچون ایتالیا، عمان، انگلستان، ایرلند، چین، ترکیه و امارات این مراکز تاسیس شده و روز گذشته نیز این مرکز در تهران تاسیس شد.

رئیس فیاپ با اشاره به استعداد عکاسان ایرانی گفت: هدف ما تبادل فرهنگی بین عکاسان در دنیا و برگزاری کارگاه‌های عکاسی است. فیاپ تنها سازمان جهانی است که در بخش هنر عکاسی توسط یونیسکو به رسمیت شناخته شده است.

وی ادامه داد: منظور و هدف ما تبادل فرهنگی و ارائه آثار هنرمندان ایرانی در خارج از کشور و ارائه آثار هنرمندان خارجی در داخل ایران است و از نظر ما هرگونه فعالیت سیاسی و مذهبی در عکاسی ممنوع بوده و هدف فقط دوستی و توسعه عکاسی است.

علی ثامنی (نماینده فیاپ در ایران) نیز با ابراز خرسندی از راه‌اندازی مرکز نمایشگاه‌های فیاپ در ایران گفت: نقش فیاپ در عکاسی در دنیا مانند نقش فیفا در فوتبال است و هدف این فدراسیون توسعه عکاسی و استانداردسازی جشنواره‌ها و داوری‌ها در حوزه عکاسی است.

رومن نرو (دبیر بخش جشنواره‌های فیاپ) نیز طی سخنانی گفت: یکی از فعالیت‌های ما بررسی جشنواره‌ها و دادن مجوز به این جشنواره‌هاست و موقعی که لوگوی فیاپ بر روی آرم جشنواره‌ای قرار بگیرد یعنی آن جشنواره استاندارد است و شرایط بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه دریافت لوگوی فیاپ کاملا اختیاری است، گفت: این دستورالعمل 13 صفحه‌ای به برگزارکنندگان جشنوراه‌ها داده می‌شود که براساس آن باید شکل و روند داوری، نحوه انتشار کاتالوگ و سایر موارد به خوبی تشریح شود و اگر این 13 مورد رعایت شود این جشنواره می‌تواند استاندارد فیاپ را دریافت کند هم اکنون بیش از 500 جشنواره در سال در جهان بر اساس مجوز فیاپ برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: هیئت بررسی فیاپ جشنواره‌های مختلف را زیر نظر دارد و به آنها با امتیازدهی یک الی 5 ستاره رنکینگ و درجه‌بندی می‌دهد و کمتر جشنواره‌ای می‌تواند به 5 ستاره برسد. نکته جالب این است که جشنواره عکس خیام که در ایران برگزار می‌شود توانسته از فیاپ 5 ستاره بگیرد.

نرو افزود: فیاپ هیچ حمایت دولتی ندارد و بیشتر براساس ارتباط کشورها و حمایت‌های هنرمندان فعالیت می‌کند اهداف ما کاملا غیرسیاسی و غیرمذهبی است و ما با برگزاری‌ کنگره‌های عکاسی، ورک شاپ‌ها و مسترکلاس‌ها و نمایشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن اختلافات مذهبی و سیاسی فقط به دنبال گفت‌وگو بین عکاسان و توسعه عکاسی هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید