‍۱۳ قلم کالا زیر چتر ویژه نظارتی بازار رمضان

    کد خبر :24026

خیابان‌های شهر، رنگ ماه رمضان گرفته‌اند و بنرهای فروش‌ آش و حلیم، در مقابل مغازه‌ها نصب شده است. مسأله قیمت ارزاق ماه رمضان نیز هر سال یکی از جدی‌ترین بحث‌های اقتصادی برای مردم است و تمام بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه رمضان امسال، هیچ مشکلی در عرضه و قیمت وجود ندارد و سفره مردم، چندان گران‌تر از قبل نشده است.

 به منظور کنترل سطح قیمت‌ها، دستورالعملی به واحد‌های نظارتی ابلاغ شد تا اقلام اساسی مورد تقاضای مردم که در قالب 13 قلم کالای دسته‌بندی شده است، تحت نظارت بیشتری قرار گیرد.

مردم، عامل اصلی نظارت بر خدمات رمضانی هستند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف درباره نظارت بر قیمت کالاها  توضیح می‌دهد:«نظارت بر کالاهای ماه رمضان به عهده اتاق است و اتاق نیز اهتمام خاصی در این حوزه دارد. در خصوص تأمین، برخی کالاهای اساسی را حتی مازاد بر مصرف عرضه کرده‌ایم. در بخش خدمات هم کار قیمت‌گذاری انجام شده و افزایش قیمت چندانی اتفاق نیفتاده است. مثلاً برای زولبیا و بامیه تنها 8 درصد قیمت افزایش داشته است. کار نظارت و کنترل بازار نیز بر عهده اتحادیه‌ها  قرار دارد. بیشتر نظارت هم در خصوص تأمین است که مشکلی نداریم.» رئیس اتاق اصناف، عامل اصلی نظارت بر خدمات را مردم می‌داند و ادامه می‌دهد: «اما در بخش خدمات، باید از مردم هم کمک بخواهیم تا نظارت بر این بخش را جدی‌تر بگیرند. بخصوص در بحث مواد پختنی مثل‌ آش و حلیم از معابر تهیه نکنند و مسائل بهداشتی را رعایت کنند. ما هم نظارت جدی داریم اما باور کنید کار سختی است که در تمام شهرها و خیابان‌ها مأمور بفرستیم و این مسائل را گزارش کنند. خود مردم، می‌توانند همکاری و نظارت جدی داشته باشند.»

فاضلی، درباره برخی فروشگاه‌های اسم و رسم دار که با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب برای کالاهای خوراکی مانند‌ آش و حلیم کار می‌کنند، می‌گوید: «ما به اتحادیه‌ها ابلاغ کرده‌ایم که با هرقیمتی بالاتر از نرخ مصوب اتحادیه، باید برخورد شود. در بخشنامه‌ای که به سازمان بازرسی فرستاده ام، جدا نکرده‌ام که با چه کسی برخورد کنید و با چه کسی برخورد نکنید. واحدهای صنفی هر قدر هم مشهور و با کیفیت باشند، به هیچ عنوان حق ندارند قیمت بالاتر از نرخ مصوب عرضه کنند و حتماً جلو این کار گرفته می‌شود.»

اوضاع عرضه و قیمت کالاها چگونه است؟

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، با افزایش تقاضای کالاهای پرمصرف در آستانه ماه مبارک، توزیع برنج، شکر، گوشت و مرغ با قیمت مصوب از روز شنبه 31 اردیبهشت در سراسرکشور آغاز شده و تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت.

بر این اساس با اقدامات ستاد تنظیم بازار، عرضه 30 هزار تن برنج، 20 هزار تن مرغ، 20 هزار تن شکر و روزانه 2 تا 3 هزار لاشه گوشت گوسفندی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها آغاز شده است و بر اساس اظهارات مقام‌های مسئول وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در خصوص آخرین اقدامات دولت برای عرضه تنظیم بازاری برنج و شکر می‌گوید: «برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان 30 هزار تن برنج به قیمت هر کیلوگرم 27 هزار ریال و 20 هزار تن شکر سفید به قیمت هر کیلوگرم 28 هزار و 550 ریال از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «با عرضه بموقع سعی می‌کنیم اجازه افزایش قیمت برای کالاهایی مانند برنج و شکر که در ماه مبارک رمضان مصرف بیشتری دارند را ندهیم.عرضه شکر و برنج به بازار بیش از تقاضا خواهد بود.»

سیف همچنین در مورد واردات جدید شرکت بازرگانی دولتی برای جایگزینی ذخیره استراتژیک برنج و شکر گفت: «100 هزار تن برنج خارجی خریداری شده که در راه است و بزودی به بنادر کشور می‌رسد.»

اما از بازار میوه و سبزی چه خبر؟ حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز اعلام کرده است که تولید، عرضه و قیمت انواع سبزیجات مصرفی در آستانه ماه مبارک رمضان مناسب است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. مهاجران می‌گوید: «گزارشی از آسیب دیدن تولید یا نبود محصول برای عرضه به ما نرسیده است؛ بنابراین دلیلی برای تغییر قیمت وجود ندارد. قیمت انواع سبزیجات در روزهای گذشته هیچ تغییری نکرده است»  در مورد قیمت نان نیز قاسم زراعتکار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی می‌گوید: «قیمت انواع نان نیز همان نرخ‌های سال 1393 بوده و تاکنون تغییری نکرده است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید