تهیه شناسنامه و بانک ژنتیک گونه های جنگلی در معرض انقراض

    کد خبر :238532

مدیرکل دفتر جنگلکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، با بیان اینکه 120 پارک جنگلی و تفرجگاه در شمال کشور داریم، عنوان کرد: مساحت کل پارک های جنگلی 36 هزار هکتار است که می تواند به عنوان یکی از ذخایر و سرمایه های طبیعی شمال کشور محسوب شود.

به گزارش ایسنا، کوروش خلعتبری در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم شاهد روزی باشیم که منابع طبیعی به دست مردم خوب حفظ شود و مسئولان قدر منابع طبیعی را بدانند.

وی تولید نهال را یکی از مهمترین فعالیت های دفتر جنگلکاری سازمان جنگل ها دانست و افزود: 33 نهالستان در شمال کشور داریم که از این تعداد 17 نهالستان در اختیار شرکت ها و بخش خصوصی و 16 نهالستان در اختیار ما قرار دارد. از این 16 نهالستان، هشت نهالستان در قالب ماده 3 به بهره برداران و تولیدکنندگان بخش خصوصی واگذار شده و هشت نهالستان دیگر به صورت دولتی مدیریت می شود.

وی ظرفیت تولید نهال در هشت نهالستان شمال کشور را حدود 10 تا 12 میلیون اصله نهال دانست و تصریح کرد: در مجموع 33 نهالستان، 120 میلیون نهال جنگلی تولید می کنیم.

تدوین نظام نامه پارک های جنگلی

خلعتبری، با بیان اینکه 120 پارک جنگلی و تفرجگاه در شمال کشور داریم، عنوان کرد: مساحت کل پارک های جنگلی 36 هزار هکتار است که می تواند به عنوان یکی از ذخایر و سرمایه های طبیعی شمال کشور محسوب شود.

این مقام مسئول، با تاکید بر لزوم ایجاد آرامش برای مردم در محدوده پارک های جنگلی، متذکر شد: با توجه به اجرای طرح “تنفس جنگل” می توانیم این ظرفیت را ارتقا ببخشیم.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری سازمان جنگل ها از تدوین نظام نامه پارک های جنگلی خبر داد و اضافه کرد: می توانیم با الگوگیری از سایر کشورها از طریق ایجاد مدرسه طبیعت، زیپ لاین، تله کابین و… استفاده تلفیقی از ظرفیت پارک های جنگلی داشته باشیم.

وی بااشاره به تهیه شناسنامه برای گونه‌های خاص جنگلی همچنین گفت: درصدد تهیه بانک ژنتیکی از گونه های در معرض انقراض از طریق ذخیره بذر و قلمه برای حفظ آنان هستیم.

خلعتبری، با بیان اینکه «شمشاد» یکی از گونه های ذخیره گاهی است، یادآور شد: متاسفانه سال گذشته آفت شب پره گریبانگیر این گونه ژنتیکی ممنوع القطع شد و از سطح 72 هزار هکتار، حدود 50 درصد توسط آفت از بین رفت لذا مرکز بذر دفتر جنگلکاری، پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی سازمان جنگل ها اقدام به ذخیره سازی این گونه در نهالستان ها کرد تا در صورت عدم کنترل آفت و نابودی شمشاد، بتوانیم از ذخایر بذر و قلمه آن استفاده کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید