شرح خشن و آماده از کشمکش‌های سوریه در خیابانهای حلب

    کد خبر :23692

راب جانستون با الهام از شهادت پناهندگان، امدادگران و روزنامه‌نگاران، درام خود را به خیابان‌های حلب برده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، روزنامه گاردین در گزارشی به نمایش «عایشه و صلاح» با موضوع جنگ سوریه پرداخته است. این نمایش براساس گفته‌های مهاجران، امدادگران و روزنامه‌نگارانی ملهم شده است و بر رویدادهای میان سال‌های 2012 تا 2013 تمرکز دارد که حلب در تصرف بود.

در مزرعه‌ای کوچک، صلاح (مارلون سلومون) و عایشه (ریحان مک‌لین) در تقلا برای بقا هستند؛ اما آنان دستان مهمان‌نوازی به سوی دوستانشان مارک و کلر دراز می‌کنند. مارک فوتوژورنالیستی است که در کشمکش با انتشار آثارش توسط یک شبکه خبری است که قصد انتشار تصاویر کودکی مرده را ندارد. کلر معلمی انگلیسی است که برای مدتی طولانی در شهر مانده است به امید خبری از نامزد بلاگرش، رشید که ماه‌هاست دستگیر شده است.

نمایشنامه کمی زمخت است: مملو از تقریرهایی فاقد تکانه‌، پیوند خورده با میان‌پرده‌های شبه‌فابل غیرضروری و خراشیدن آشکار سطح در کاوش اخلاق عکس جنگ. علی‌رغم این نواقض، رابطه میان صلاح و عایشه کاملاً تما عیار و به شکل باورپذیری بغرنج به عنوان ارزش قاب‌های آزادی حس می‌شود.

نمایش منقاعدکننده‌ترین – هم به عنوان تئاتر و هم در تلاشش برای شهادت دادن و انتقال صدای مردم سوریه – است، آنگاه که مستقیم‌ترین و ساده‌ترین نمایش ممکن می‌شود. هیچ جا سوزناک‌تر از آن بخش نیست که مونولوگ ویرانگر عایشه گفته می‌شود که در آن او کاملاً از دیدن کودکی نقل می‌کند که به عنوان هدف نظامی استفاده می‌شود.

این نمایش هم‌اکنون در Nottingham Playhouse روی صحنه رفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید