تصمیمات یک شبه بانک مرکزی به بورس آسیب می‌زند

    کد خبر :23659

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که استانداردسازی گزارشات و صورتهای مالی بانکها و اقداماتی در خصوص ادغام بانکها و موسسات اعتباری امری خوب و قابل تحسین است تاکید کرد: مشکلاتی که در چند دهه در سیستم بانکی بوجود آمده یک شبه قابل حل نخواهد بود.

 ادغام موسسات مالی غیرمجاز در موسسات و بانک‌های مجاز سیاستی‌ است که در سال‌های گذشته بارها و بارها مورد بحث و برسی قرار گرفته و البته در نهایت به ثمر نیز نرسیده است.

بر این اساس تازگی‌ها رئیس کل بانک مرکزی از احتمال ادغام بانک‌های مجاز خبر داده و گفته یکی از روش‌های نزدیک شدن صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی به استاندارادهای روز دنیاست همین موضوع است.

ولی اله سیف همچنین اذعان داشته هدف از این اقدام اینست که بتوانیم نسبت‌های مالی در صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی را به نسبت‌های روز بانکداری دنیا نزدیک کنیم که در این حالت مهم‌ترین موضوع نسبت کفایت سرمایه بانک‌هاست و برای تامین آن چند راه وجود دارد؛ اینکه سرمایه آورده خود را افزایش دهند،  سهام جدید در بورس عرضه کنند و یا اینکه تصمیم بگیرند با یکدیگر ادغام شوند.

بر این اساس یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر این رخداد بر معاملات بورس گفت: پس از توافق طرفین برای رسیدن به نتیجه نهایی در مذاکرات هسته‌ای و نیز اجرایی شدن برجام، یکی از موضوعات چالش برانگیر موضوع استانداردسازی صورتهای مالی بانکهای کشور بود که به مشکلی بر سر راه اجرای برجام تبدیل شد و در پی آن نیز مدیران بانک مرکزی تصمیم گرفتند تا یک شبه تمام مشکلات سیستم بانکی را حل کنند که این موضوع اثرات منفی خود را بر گروه بانکی گذاشت و موجب شد تا سهام بانکهای مختلف در بورس با افت شدید قیمت مواجه شوند.

علیرضا زارعی افزود: از این رو دستورالعمل ابلاغی اخیر بانک مرکزی در خصوص ممنوع شدن سرمایه گذاری موسسات اعتباری در صندوقها از این جهت برای بورس اهمیت دارد که بر اساس این ابلاغیه بانکها نمی‌توانند واحدهای صندوقهای سرمایه گذاری را بخرند.

وی با اشاره به این که واحدهای این صندوقها توسط مردم خریداری می‌شود و صندوقها بخشی از این منابع را در بانکها سرمایه گذاری می‌کنند اضافه کرد: از این جهت محدودیتی برای صندوقها وجود ندارد. با وجود این مطابق این دستورالعمل فعالیت صندوقهای سرمایه گذاری محدود یا متوقف خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: البته در صورتی که مطابق این دستورالعمل بانک مرکزی برای فروش سهام به بانکها فشار وارد کند، این موضوع می تواند بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در ادامه با بیان این که استانداردسازی گزارشات و صورتهای مالی بانکها و اقداماتی در خصوص ادغام بانکها و موسسات اعتباری امری خوب و قابل تحسین است تاکید کرد: با وجود همه این مزایا نباید از خاطر برد که مشکلاتی که در چند دهه در سیستم بانکی بوجود آمده یک شبه قابل حل نخواهد بود و پیش از هر چیزی بانک مرکزی باید در این زمینه اطلاع رسانی مناسب را انجام دهد و زیرساختها را فراهم آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید