“میانکاله” رسما پاتوق پرنده‌نگری می‌شود

    کد خبر :23621

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران از تبدیل میانکاله به سایت پرنده‌نگری کشور خبر داد.

دلاور بزرگ‌نیا تاکید کرد: این طرح  با مشارکت سازمان محیط زیست پیش برده می‌شود و قرار نیست آسیبی متوجه منطقه حفاظت شده‌ی میانکاله شود.

او با اشاره به حساسیت‌های این منطقه حفاظت شده که ذخیرگاه زیست کره و یکی ازمهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش درکشور به شمار می‌آید، اظهار کرد: میانکاله یک منطقه جهانی با اکوسیستم شاخص است که هر کسی نمی‌تواند براحتی وارد آن شود و یا هر طرحی خواست اجرا کند و آن را در معرض تخریب قرار دهد. طرح سامان‌دهی این منطقه نیز با درنظر گرفتن تمام این حساسیت‌ها درحال اجرا است.

وی اضافه کرد: پروژه میانکاله به بخش خصوصی واگذار نشده، بلکه مشترکا از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و محیط زیست مازندران درحال پیگیری و اجرا است. وظایف هر یک از این بخش‌ها نیز مشخص شده و محیط زیست مسؤولیت دیده‌بانی و جانمایی و ایجاد برخی سازه‌ها را برعهده دارد تا آسیبی به این زیستگاه وارد نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، ساخت پارکینگ در میانکاله را یکی از این سازه‌ها برشمرد و افزود: این پارکینگ قرار است در ورودی میانکاله احداث شود و از آن نقطه به بعد گردشگران با وسایل نقلیه‌ی خاصی جابه‌جا شوند. این تدبیر برای کنترل آمد و شد جمعیت بازدیدکنندگان و جلوگیری از هرج و مرج و آشفتگی در اکوسیستم میانکاله اتخاذ شده است.

او تاکید کرد: یقینا با هر کسی که در جریان این طرح، محیط امن پرندگان و اکوسیستم میانکاله را مختل کند، برخورد قانونی خواهد شد.

بزرگ‌نیا به جزییات بیشتری از این طرح اشاره نکرد، اما پیش‌بینی کرد که سایت پرنده‌نگری میانکاله برای زمستان امسال آماده شود.

شبه جزیره میانکاله در منتهی الیه جنوب شرقی دریای کاسپین قرار دارد که از مهمترین پناهگاه‌های پرندگان مهاجر به شمار می‌آید و از سال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت‌شده تعیین شده است. در سال ۵۴ نیز یکی از نخستین تالاب‌هایی بود که در کنوانسیون بین ‌المللی رامسر ثبت شد و در ادامه درجه حفاظتی آن به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت و یک سال بعد هم یونسکو آن را به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره معرفی کرد.

در این منطقه بیش از ۱۸۰ گونه گیاهی شناسایی شده که بیشتر انار، تمشک و سازیل است. تالاب بین‌المللی میانکاله محلی برای زادآوری و تکثیر ماهیان بومی و تجاری دریای مازندران مانند کپور، کفال، کلمه، سفید و کولی بوده که بیش از ۲۰ گونه ماهی را در برگفته است. میانکاله در چند سال اخیر با معضل پس‌روی پهنه آبی و کاهش عمق آب مواجه بوده و شمار پرندگان مهاجر آن نیز کاهش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید