بانک‌ها مطالبات معوق خود را به سازمان‌های بزرگ بفروشند

    کد خبر :23372

حاتمی‌یزد گفت: مطالبات معوق به دلایل گوناگون ایجاد شده است و بانک‌ها نیز این بخش از پول را که معوق شده از گردش خارج کرده‌اند و بر این اساس نمی‌توانند تسهیلات بپردازند.

احمد‌حاتمی‌یزد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص انجماد منابع بانک‌ها و کاهش قدرت تسهیلات‌دهی‌، اظهار داشت: بانک‌ها سپرده‌هایی را از مردم دریافت کرده‌اند که بخشی از آن برای دریافت و پرداخت‌های روزمره در بانک‌ها نگهداری می‌شود و بخش دیگری از این منابع به عنوان سپرده قانونی‌ نزد بانک مرکزی می‌ماند. با بخشی‌ دیگر از منابع  به مردم تسهیلات می‌دهند. اگر مردم یک بخشی از این پول را برگردانند این منابع به گردش در می‌آید اما در صورتی که آن را پس ندهند این پول فریز شده و نزد افراد به صورت بلوکه می‌ماند.

حاتمی یزد افزود: بخشی از این منابع بلوکه شده وام‌هایی هستند که به دستور احمدی‌نژاد به عنوان وام‌های زود بازده به برخی افراد داده شد و بانک‌ها نیز هم اکنون می‌گویند ما به دستور رییس جمهور وقت این وام‌ها را پرداخت کرده‌ایم و اکنون ابزاری برای باز پس‌گرفتن این وام‌ها نداریم.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: ضمن آن که آنهایی‌ که پول را گرفته‌اند، دارایی مناسبی‌ندارند تا بانک‌ها بتوانند وام‌ها را از آنها پس‌ بگیرند.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه بخش عمده این منابع به افراد ذی‌نفوذ داده شده افزود: این افراد توانایی بازپرداخت این وام‌ها را دارند اما آن را پس نمی‌دهند.

حاتمی‌یزد گفت: مطالبات معوق به دلایل گوناگون ایجاد شده است و بانک‌ها نیز این بخش از پول را که معوق شده از گردش خارج کرده‌اند و بر این اساس نمی‌توانند تسهیلات بپردازند.

وی گفت: بانک‌های خارجی در چنین شرایطی در صورتی که منابع‌شان معوق شده باشد معادل آن مبالغ، ذخیره می‌گیرند و یا از سود و سرمایه‌شان کم می‌کنند که در این صورت بانک مجبور به افزایش سرمایه می‌شود اما بانک‌های ما هیچ کدام شان به اندازه استاندادهای بین‌المللی سرمایه ندارند و اگر این ذخایر بیاید سرمایه‌شان صفر می‌شود.

این اقتصاددان‌تصریح کرد: بانکها در این شرایط یا باید سهام بفروشند یا  این که مطالبات معوق خود را به یک سازمان و یا نهاد بفروشند. این نهاد می‌تواند بنیاد مستضعفان و یا ستاد اجرایی فرمان امام باشد که از قدرت بالاتری برخوردارند  قدرت وصول بالاتری نسبت به بانک‌ها دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید