مجوز رهبری برای اختصاص بخشی از «صدقه» به اشتغال‌زایی نیازمندان

    کد خبر :233015

با مجوز مقام معظم رهبری بخشی از صدقه جمع‌آوری شده در قالب منابع قرض‌الحسنه برای اشتغال‌زایی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد اختصاص یافت.

به گزارش ایسنا، مهندس سید پرویز فتاح سی‌امین جلسه شورای عالی زکات در ساختمان مرکزی کمیته امداد با حضور اعضای این شورای برگزار شد، با تاکید بر جاری بودن منابع حاصل از جمع آوری صدقه اعلام کرد: با مجوز مقام معظم رهبری بخشی از صدقه در قالب منابع قرض‌الحسنه برای اشتغال‌زایی مددجویان تحت حمایت اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه محل مصرف زکات جمع‌آوری شده مشخص شده است گفت: ۶۰ درصد از منابع مالی حاصل از زکات برای تامین مسکن، جهیزیه، ازدواج و درمان نیازمندان و ۴۰ درصد آن برای پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود.

فتاح با بیان اینکه همه امکانات برای جمع‌آوری زکات فراهم است اظهار کرد: اگرچه جمع‌آوری زکات در ده ماهه نخست امسال بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان زکات بود اما این رقم کافی نیست و باید افزایش یابد.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: طبق قانون دولت باید معادل زکات جمع‌آوری شده برای کمک به نیازمندان مناطق زکات دهنده پرداخت کند تا موجب تشویق مؤدیان زکات شود اما متاسفانه رقم پرداخت شده بسیار ناچیز بوده است.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به اجلاس سراسری زکات گفت: این پیام نشان‌دهنده این است که مسئولان نسب به زکات غافل بوده‌اند و باید توجه ویژه‌ای به این امر شود.

آیت‌الله میراحمد تقوی، رئیس شورای عالی زکات نیز با بیان اینکه نسبت به زکات جفا کرده‌ایم گفت: اگرچه زکات در ردیف نماز است اما واجبی فراموش شده است. این در حالی است که اقدام عملی در این زمینه برکات زیادی را در بر خواهد داشت.

وی بر افزایش فعالیت ائمه جمعه در زمینه زکات تاکید کرد و افزود: مسئولان مربوطه باید باسفر به روستاها پیام خداوند را به گوش مردم برسانند تا فرهنگ پرداخت زکات احیا شود.

رئیس شورای عالی زکات با ابراز امیدواری از اینکه رقم زکات در سال آینده افزایش یابد اظهار کرد: اگرچه امکانات کمیته امداد در این زمینه محدود است اما عملکرد این نهاد قابل توجه است.

آیت‌الله تقوی با تاکید بر اینکه هر فرد باید متناسب با تخصص خود زکات را تبلیغ کند گفت: در زمینه اجرای حکم زکات باید جهادی عمل کرد.

آیت‌الله محسن قرائتی، عضو شورای عالی زکات هم در این نشست با بیان اینکه « حق زکات تاکنون ادا نشده است» گفت: باید دستگاه‌های عضو این شورا به طور جدی به این مسئله بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه روحانیان، مبلغان و عاملان زکات باید در این زمینه آموزش ببینند افزود: همه دین در گرو نماز است و نماز در گرو زکات. بنابراین اگر زکات احیا بشود دین هم احیا می‌شود.

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و عضو شورای عالی زکات نیز پیشنهاد داد: برای افزایش زکات باید سطح زیر کشت محصولات را افزایش داد. در واقع رونق اشتغال موجب تشویق افراد به پرداخت زکات می‌شود.

وی با تاکید بر اصلاح شیوه‌های کشاورزی افزود: برخی از کشاورزان به دلیل ناآگاهی از شیوه‌های علمی کشت، قادر به افزایش تولید محصول خود نیستند این درحالی است که بیشتر از سایر کشاورزان آب مصرف می‌کنند. در واقع اگر شیوه‌های کشاورزی اصلاح شود، علاوه بر افزایش تولید محصول، زکات پرداختی نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش سایت خبری کمیته امداد، این عضو شورای عالی زکات در پایان درخواست کرد که بخشی از زکات جمع‌آوری شده به اشتغال نیازمندان اختصاص یابد چراکه اشتغال‌زایی تنها راه مبارزه با فقر است.

شایسته ذکر است، با حکم مقام معظم رهبری، آیت‌الله میراحمد تقوی به عنوان رئیس شورای عالی زکات منصوب شد و آیت الله حسن عالمی ،رئیس سابق شورای عالی زکات همچنان به عنوان یکی از اعضا در این شورا حضور خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید