شهردار تهران:

3 برابر حد نرمال آب در تهران مصرف می‌شود/ باید نگران تامین منابع آب در آینده باشیم

    کد خبر :233011

شهردار تهران با اشاره به میزان استفاده از منابع آبی طبیعی در شهر تهران، تاکید کرد: اگر بخواهیم با نگاه آینده‌پژوهی به مسائل تهران نگاه کنیم، باید برای تامین منابع آب این شهر در آینده خیلی نگران باشیم.

محمدعلی نجفی شهردار تهران صبح سه‌شنبه در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلتیک غرب آسیا با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع بحران‌های آبی در دنیا، اظهار کرد: در مجامع مختلف بین‌المللی مباحث تقریبا به سمت موضوعات و مشکلات مربوط به کمبود آب و مواجهه دنیا با بحران آبی حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه موضوع آب در حال تبدیل شدن به یک مساله جهانی و بحرانی است، گفت: موضوع آب باید علاوه بر اینکه به صورت بین‌المللی و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد، به صورت ملی و به تبع آن در سطوح شهرهای مختلف نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

نجفی خاطرنشان کرد: امروز حدود 150 کشور در دنیا با کمبود آب و برخی از این کشورها با موضوع بحران آب مواجه هستند که عواملی نظیر تحولات انتقال جمعیت و گسترش جوامع به ویژه جوامع شهری و افزایش مصرف روزانه آب و همچنین تغییرات شرایط اقلیمی باعث ایجاد نگرانی جدی درباره حتی حیات بشری شده است.

وی با اشاره به انعقاد حدود 300 پیمان بین‌المللی میان کشورهای مختلف در حوزه مسائل آبی، خاطرنشان کرد: در منطقه غرب آسیا به واسطه خشکی و نیمه خشک بودن این مناطق، موضوع انعقاد پیمان‌های بین‌المللی و برقراری یک دیپلماسی بین‌المللی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت منابع آب در شهر تهران، گفت: در تهران با مشکلات بسیار حادی در زمینه منابع آب مواجه هستیم و چنانچه بخواهیم با نگاه آینده‌پژوهی به مسائل تهران نگاه کنیم باید خیلی نگران موضوع تامین منابع آب تهران در آینده باشیم.

وی با اشاره به میزان مصرف منابع طبیعی آب تهران، گفت: امروز تقریبا سه برابر میزان طبیعی و نرمال استفاده از منابع آبی طبیعی در شهر تهران استفاده می‌کنیم و چنانچه که میزان مصرف طبیعی از منابع آب 250 میلیون متر مکعب باشد متاسفانه امروز حدود 750 میلیون متر مکعب از این منابع استفاده می‌شود که این موضوع آثار و عوارض بسیار سختی برای ما خواهد داشت.

نجفی با بیان اینکه برخی از آثار مربوط به استفاده بیش از حد از منابع طبیعی آب در تهران ظهور پیدا کرده، ادامه داد: بخش عمده‌ای از نشست زمین در شهر تهران و همچنین مساله کیفیت آب از آثار و عوارضی است که استفاده بیش از حد از منابع آبی موجب بروز و ظهور آنها شده است.

وی هدررفت بیش از اندازه آب در شبکه انتقال آب شهری در تهران را از دیگر مسائل مورد توجه در پایتخت عنوان و اظهار کرد: امروزه از سوی مسئولان مربوطه صحبت از هدررفت 30 درصد آب در شبکه انتقال آب شهری می‌شود که این موضوع باید مورد توجه و بررسی مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

نجفی در ادامه با تاکید بر لزوم آموزش و آگاهی و همچنین مشارکت مردم در زمینه مدیریت بحران‌های مختلف شهر تهران از جمله موضوع آب، اظهار کرد: در ارتباط با مساله آب در سطح ملی نیازمند اصلاح و مهندسی ساختارهای اداری هستیم. در این زمینه حداقل در تهران باید به یک مدیریت به هم پیوسته دست پیدا کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: در گذشته بارها برای دستیابی به مدیریت یکپارچه شهری صحبت شده اما هیچگاه در این زمینه نه تنها موفقیتی حاصل نشده بلکه حتی حرکتی نیز انجام نشده است. با توجه به اینکه دستیابی به مدیریت یکپارچه شهری در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست، باید کمیته‌ای متشکل از سازمان‌های ذیربط و با اختیارات قانونی و روشن با موضوع آب تشکیل شود تا برنامه‌ریزی‌های مناسبی در این زمینه انجام دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید