کمدی‌ها در اکران نوروزی دست کم 60 میلیارد تومان می‌فروشند؟

رضا عطاران همچنان ستاره گیشه خواهد بود

    کد خبر :232988

حدود 50 درصد فیلم‌های متقاضی کمدی هستند و چنین به نظر می‌رسد که قرار است سهم قابل توجهی از فروش نوروزی که انتظار می‌رود… به نظر می‌رسد در کنار دو یا سه کمدی، شانس نمایش دو یا سه فیلم جدی در گروه‌های اصلی جدی باشد و احتمالاً در میان فیلم‌های جدی، «به وقت شام» و «لاتاری» برای اکران نورزی رقابت خواهند کرد.

جدال بر سر اکران‌های سال 1397 صرفاً نه برای اکران نوروزی بلکه برای اکران دوم نوروز نیز آغاز شده و اگرچه تا حدودی ترکیب اکران نوروزی قابل پیش بینی است اما این رقابت سنگین با حضور پررنگ فیلم‌های کمدی، شرایط را پیچیده‌تر از قبل ساخته است. نکته جالب در لیست فیلم‌های کاندیدای اکران نوروزی، حضور فیلم «ما شما را دوست داریم خانم یایا» که بنابر ادعای عبدالرضا کاهانی کارگردان این فیلم، از دریافت پروانه نمایش بازمانده است!
به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که پس از اعتراض‌ها آیین نامه شورای صنفی نمایش در حال بازنگری است، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش تاکید کرده که پس از نهایی شدن آیین نامه اکران سال آینده، از میان کاندیداهای اکران نوروزی، ترکیب فیلم‌هایی که در نخستین و مهم‌ترین اکران سال به نمایش درخواهند آمد، مشخص خواهند شد و بر همین اساس طیف از فیلم‌های سینمایی خواستار اکران نوروزی شده‌اند.
«خرگیوش» (مانی باغبانی)، «فیلشاه» (هادی محمدیان)، «ماه پیشونی ۲» (سید جواد هاشمی)، «لاتاری» (محمدحسین مهدویان)، «لونه زنبور» (برزو نیک نژاد)، «ما شما را دوست داریم خانم یایا» (عبدالرضا کاهانی)، «مصادره» (مهران احمدی)، «تگزاس» (مسعود اطیابی)، «به وقت شام» (ابراهیم حاتمی کیا)، «چهارراه استانبول» (مصطفی کیایی)، «خاله قورباغه» (مسعود کرامتی)، «فِراری» (علیرضا داودنژاد)، «خجالت نکش» (رضا مقصودی)، «بی‌حساب» (مصطفی احمدی)، «من دیوانه نیستم» (علیرضا امینی) و «جاده قدیم» (منیژه حکمت) در صف اکران نوروزی هستند.
در این لیست «ما شما را دوست داریم خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی قرار دارد که به گفته او با وجود پیگیری‌هایش به دریافت پروانه نمایش منتهی نشده و بنابراین مشخص نیست چگونه قرار است اکران شود. شگفتی دیگر این لیست حضور برخی فیلم‌ها نظیر «جاده قدیم» است که طبیعتاً شانس چندانی برای اکران نوروزی ندارد و به نظر می‌رسد این فیلم و شماری از فیلم‌ها بر اکران نوروزی متمرکز شده‌اند اما در نهایت به اکران دوم نوروز نیز رضایت می‌دهند.

حدود 50 درصد فیلم‌های متقاضی کمدی هستند و چنین به نظر می‌رسد که قرار است سهم قابل توجهی از فروش نوروزی که انتظار می‌رود با توجه به افزایش قیمت بلیت سینما، دست کم بیش از 60 میلیارد تومان باشد. با این حال به نظر می‌رسد در کنار دو یا سه کمدی، شانس نمایش دو یا سه فیلم جدی در گروه‌های اصلی جدی باشد و احتمالاً در میان فیلم‌های جدی، «به وقت شام» و «لاتاری» برای اکران نورزی رقابت خواهند کرد.
اشتباه در چینش فیلم‌های نوروزی می‌تواند یک دمینو را در سراسر اکران سال در پی داشته باشد و سهم بالای فروش نوروزی و تصویری از سینمای ایران برای یک سال به مخاطب عام می‌دهد، می‌تواند او را ترغیب نماید که بار دیگر به سالن سینما بازگردد یا اکران نوروزی، آخرین تجربه‌اش در طول یک سال باشد. بنابراین هرگونه اشتباه در اکران نوروزی تبعات گسترده‌ای برای اقتصاد سینمای ایران خواهد داشت و از این منظر باید با حساسیت بالایی در این زمینه تصمیم گیری کرد.
افزایش قیمت بلیت سینما می‌تواند تبعات فراوانی در پی داشته باشد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت طبقه متوسط که مشتری اصلی سینمای ایران هستند، افزایش قیمت بلیت ولو به میزان 20 درصد که در سال 1396 نیز شاهدش بودیم، باعث ریزش تعداد تماشاگران سینما خواهد شد، هرچند ممکن است منجر به افزایش و یا حفظ رقم فروش شود. این روند طبیعتاً به نفع سینمای ایران نیست و انتظار می‌رود با تمهیداتی از افزایش قیمت بلیت سینما به جد جلوگیری شود.
هرچند ترکیب اکران نوروزی از سوی شورای صنفی نمایش تعیین می‌شود اما با توجه به اینکه این شورا در واقع مجری اختیارات حاکمیتی سازمان سینمایی است که به این نهاد صنفی واگذار شده، در نهایت موفقیت یا ناکامی در اکران و افزایش یا کاهش تعداد مخاطبان سینما -که به مراتب مهم‌تر از فروش سالیانه سینما است- به پای مدیران سینمایی نوشته شده و از پس نیز چنین خواهد بود.
در عین حال انتظار می‌رود هرگونه تغییر به ویژه افزایش قیمت بلیت سینما با اطلاع رسانی شفاف مواجه شود و همچون سال گذشته بدون اطلاع رسانی ابتدا قیمت بلیت به صورت چراغ خاموش افزایش نیابد و مردم در گیشه متوجه این ماجرا شوند و سپس در واکنش به رسانه‌ای شدن این ماجرا، شاهد اطلاع رسانی نباشیم. این نوع رویه‌ها در برخورد با تماشاگران سینما، قطعاً آنها را از تجربه تماشای فیلم بر روی پرده بزرگ پشیمان می‌سازد.
در این میان آنچه به نظر می‌رسد قطعی است، سهم بالای گیشه از کمدی‌هایی با بازی رضا عطاران و در صدر آنها فیلم سینمایی «مصادره» است. پیش بینی «تابناک» این است که رضا عطاران یک سال موفق دیگر را خواهد داشت که طبیعتاً نتیجه‌اش سیل پیشنهادها به این بازیگر خواهد بود؛ پیشنهادهایی که عطاران باید با وسواس بیشتری از میان آنها انتخاب نماید، چرا که بسیاری از تماشاگران نه برای تماشای فیلم بلکه برای تماشای عطاران بلیت سینما می‌خرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید