گوشی‌های هوشمند چگونه باعث اختلال در روابط شما می‌شوند؟

    کد خبر :232819

اگر شما صاحب یک گوشی هوشمند باشید، احتمال این که برخی موضوعات حواس شما را از کسی که با او وقت می گذرانید پرت کرده و متوجه گوشی‌تان کند، زیاد است.

به گزارش ایسنا، طبق تحقیقات منتشر شده در مجله “روانشناسی اجتماعی تجربی”، این نوع رفتار باعث تضعیف روابط اجتماعی بین فردی می شود.

در یک آزمایش، بیش از ۳۰۰ نفر در رستوران با دوستان و اعضای خانواده خود غذا خوردند. برخی از شرکت کنندگان تلفن همراه خود را کنار خود قرار دادند و برخی دیگر آن را کنار گذاشتند. شرکت کنندگانی که گوشی‌های خود را کنار خود قرار داده بودند، احساس پریشانی و حواس‌پرتی بیشتری داشتند که همین امر میزان لذت از مصاحبت با نزدیکانشان را کاهش می‌داد.

این آزمایش، بخشی از یک تحقیق جامع در سالهای اخیر است که نشان می دهد استفاده بیش از حد از تلفن های همراه باعث فرسایش ارتباطات بسیاری افراد با اعضای خانواده، همسر و دوستان آنها شده است.

کاهش این ارتباطات به نوبه خود می تواند به احساس انزوای افراد کمک کند. به طور مثال یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که چگونه استفاده از تلفن همراه در حضور همسر می تواند رضایت همسر را در رابطه شان تحت تاثیر قرار داده و بر سلامت آنها تاثیر منفی بگذارد.

یک روان‌درمانگر از افزایش روزافزون زوج هایی که مشکلاتشان معطوف به استفاده از گوشی های هوشمند می شود، خبر داد.

کارولین فنکل، کارشناس بالینی نوجوانان از تاثیر گوشی های هوشمند بر حواس‌پرتی به ویژه در نوجوانان خبر داد. این معضل وجود دارد که برخلاف گذشته اکنون نوجوانان، تمایل کمتری به گشت و گذار داشته و بیشتر وقت خود را صرف گوشی های خود می کنند.

ایلیا دلیو، استاد دانشگاه ویلانوا نیز می گوید این عدم تعادل می تواند عواقب عمیقی برای نوجوانان داشته باشد. وابستگی بیش از حد به گوشی‌های هوشمند می تواند منجر به حواس پرتی، کم توجهی، خودشیفتگی و تنهایی شود.

کنار گذاشتن گوشی های هوشمند به طور کامل غیرممکن است اما نباید اجازه داد استفاده کنترل نشده از این وسیله موجب تضعیف روابط با مردم و اطرافیان شود.

به گزارش یو اس‌ نیوز، کارشناسان پنج راهکار برای جلوگیری از فرسایش روابط اجتماعی شما به دلیل استفاده بی‌رویه از این وسیله پیشنهاد داده‌اند که به شرح زیر است:

۱) زمان چک کردن پیام‌های خود را محدود کنید: به جز در برخی مشاغل که چک کردن مداوم گوشی نیاز است، اکثر افراد نیازی به این کار ندارند. شما می توانید هشدار پیام های خود را خاموش کرده و تنها سه بار در روز به هنگام صبح و بعدازظهر و غروب پیام‌هایتان را چک کنید.

۲) زمانی را برای بیرون رفتن و تعامل با مردم اختصاص دهید: حداقل هفته‌ای یک بار با جمع دوستان خود بیرون بروید و با آنها وقت بگذرانید. همچنین در جست‌وجوی فرصت‌های دیگر برای برقراری ارتباط با افراد جدید باشید. دامنه ارتباطات اجتماعی خود را گسترش دهید.

۳) هنگام صرف غذا با خانواده گوشی‌ را کنار بگذارید: در این صورت می توانید بدون حواس پرتی ناشی از گوشی همراه، یک مکالمه در مورد روزی که گذرانده اید با اعضای خانواده خود داشته باشید.

۴) شب‌ها گوشی‌ خود را بیرون از اتاق خوابتان قرار دهید: استفاده از گوشی شب‌ها قبل از خواب نه تنها روابط شما با همسرتان را دچار مشکل می کند، بلکه تحقیقات نشان می دهد نور آبی تولید شده توسط دستگاههای الکترونیکی باعث مشکلات خواب که بر سلامت روان شما تاثیر می گذارد، می شود. همچنین این نور می تواند به ابتلا به انواع سرطان، افسردگی، دیابت، بیماریهای قلبی و چاقی کمک کند.

۵) یک روز بدون تلفن همراه در هفته انتخاب کنید: یک روز مشخص در هفته گوشی خود را کنار گذاشته و به فعالیت‌هایی بپردازید که به ارتباط بیشتر شما با اعضای خانواده و دوستانتان منجر شود. این کار به تقویت روابط شما با این افراد و مبارزه با انزوای اجتماعی کمک می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید