‌معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد

روند شناسایی تیزهوشان نادرست است

    کد خبر :232799

‌معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: از قول وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کنم که آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای برای نادیده انگاشتن نخبگان ندارد و جذب آنها را مدنظر قرار می‌دهد.

رضوان حکیم‌زاده ‌در نشستی خبری که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: حذف آزمون‌های ورودی مدارس، در واقع پاسخ به این سوال اساسی بود که چرا دانش‌آموزان به مدرسه می روند و آیا مدرسه می‌تواند شرایط پرورش آن‌ها را فراهم کند؟ پرورش کودکان در مدارس تأکید اساسی و محوری اصلی در سند تحول بنیادین است. باید توجه داشت که شخصیت دانش‌آموزان در بنیادی‌ترین دوران زندگی در مدارس پرورش می‌یابد. بنابراین یادگیری مهارت‌های زندگی برای آن‌ها الزامی است.

وی در خصوص حذف پیک‌های نوروزی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی توضیح داد: این پیک‌ها را از برنامه‌های نوروزی کودکان حذف کرده‌ایم و برنامه‌هایی چون داستان‌نویسی و داستان‌پردازی را جایگزین کردیم. باید به کودکان بیاموزیم هر کسی که توانایی انجام فعالیت درست و مناسب را داشته باشد، اقدامی ارزشمند انجام داده است. داستان‌نویسی شرایطی را برای کودکان فراهم می‌کند تا بتوانند با یکدیگر در زمینه‌های گوناگون مشارکت داشته باشند و در قالب داستان بتوانند ارزش‌ها و مهارت خواندن و نوشتن و ابزار وجود را به دست بیاورند.

آموزش و پرورش جذب نخبگان را مدنظر قرار می‌دهد
روند شناسایی تیزهوشان نادرست است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش جذب نخبگان را مدنظر قرار می‌دهد، بنابراین از قول وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کنم که آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای برای نادیده انگاشتن نخبگان ندارد. در واقع طرح شهاب طرحی برای سنجش استعدادهای متنوع دانش‌آموزان است که از طریق آن بتوانیم استعدادهای کلامی، حرکتی – ورزشی، ریاضی، علوم تجربی و هنری دانش‌آموزان را به دست آوریم. از سوی دیگر طرح جابر در دوره ابتدایی شرایطی را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند از طریق آن وارد فرایند تولید و تالیف شوند و عملکردشان مورد بررسی واقع شود.

حکیم‌زاده با بیان اینکه «روند شناسایی تیزهوشان در جامعه ما نادرست است»، تصریح کرد: دانش‌آموزان در کلاس‌های تقویتی روش‌های تست‌زنی می آموزند و این فعالیت‌ها رابطه‌ای با تیزهوشی ندارد. آنچه اهمیت دارد ارزش‌یابی توصیفی است. با توجه به رویکردهای آموزشی موجود در دنیا نیازمندیم تا در دوره ابتدایی آموزش‌های پرورشی را در اولویت قرار دهیم و از ایجاد رقابت‌ در میان دانش‌آموزان بپرهیزیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش‌های تست‌زنی جریان ناسالمی را در کودکان ایجاد کرده بود، به طوری که کودکان باید در مدارس و موسسات گوناگونی حضور می‌یافتند. با توجه به آمارهای به دست آمده در هر آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشانی که برگزار می شد از هر 17 نفر تنها یک نفر در این مدارس پذیرفته می‌شد. این آزمون‌ها استرس‌ها و انتظارات بسیاری را در کودکان ایجاد می کرد که در واقع یک جنایت خاموش محسوب می‌شد. از سوی دیگر تفاخر اجتماعی را در خانواده کودکان ایجاد می‌کرد.

رشد 11 درصدی جذب دانش‌آموزان غیرایرانی

حکیم‌زاده توضیح داد: از جمله اقداماتی که برای کودکان بازمانده از تحصیل صورت گرفته ایجاد شرایط تحصیل برای همه کودکانی است که در ایران زندگی می‌کنند ، فارغ از تبعیتی که دارند. درواقع با پیگیری‌های دولت توانستیم مجوز حضور کودکان بدون مدرک هویتی را در مدارس فراهم کنیم. بنابراین توانستیم حدود پنج هزار نفر از کودکان بازمانده از تحصیل راجذب کنیم و رشد 11 درصدی در جذب دانش‌آموزان غیرایرانی در مدارس داشته‌ایم.

‌معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفت: حدود 4773 نفر بازمانده از تحصیل در استان خراسان رضوی وجود داشت که در حال حاضر تعداد آن‌ها به 724 نفر رسیده است.

به گزارش ایسنا، همچنین حکیم‌زاده، در اولین جشنواره‌ کشوری «تجریبات برتر آموزشی و تربیتی معلمان آموزش دینی و قرآن» که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهارکرد: از رویکردهای اصلی که در آموزش ابتدایی بدان باور داریم و سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم استفاده از آموزه‌های قرآنی برای آموزش درس زندگی است. بنابراین باید اصول مبانی قرآن را ارائه دهیم. این اصول به دو شکل جلوه‌گر می‌شوند. یکی از لحاظ شکلی و دیگری از نظر محتوایی. نظام آموزش و پرورش با برگزاری مسابقات قرآنی، روخوانی قرآن، معانی و تفسیر و تربیت محتوایی قرآن شور و نشاط را در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

وی افزود: در این راستا لازم به توجه است که پرورش کودکان رنگ خدایی به خود بگیرد. بنابراین مبنای اصلی پرورش مبتنی بر قرآن، می‌تواند راه‌گشای بسیاری از فعالیت‌های آموزش و پرورشی باشد. در این راستا چند نکته محوری ارزشمند است. از جمله پاسخ به این پرسش که ماهیت انسان به عنوان فرد مترقی چگونه به تصویر کشیده شده است؟ و مبنای تعامل ارتباط پرورش دهندگان در دوره یادگیری به چه صورت است؟

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: انسان در قرآن به شکل سرمایه جلوه‌گر می‌شود، چرا که مخلوق خداوند است و خداوند برای انسان تمام ابزار رشد را فراهم کرده است. در این راستا نقش هدایت‌گری آموزگار بسیار اهمیت دارد و کتاب خداوند می‌تواند به عنوان برنامه درسی مورد استفاده قرار گیرد. مطابق با آموزه‌های قرآنی آموزگاران حق تندخویی ندارند و به هیچ عنوان نباید باعث رنج کودکان شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مدارس ابتدایی از طریق برگزاری آزمون‌های دشوار درسی رقابت‌های کاذبی ایجاد شده است تا کودکان را از یکدیگر متمایز سازند. بنابراین کسانی که برگزیده شدند در مقابل کسانی که در این آزمون‌ها رد شدند مهر برتری می‌گیرند. چنین آزمون‌هایی باعث ایجاد فشار و استرس‌های فراوانی برای کودکان می‌شود تا بتوانند در مدارس نمونه و تیزهوشان ورود پیدا کنند. در واقع باید توجه داشت که همه رقابت‌ها و تنش‌های سازمانی برگرفته از همین دوران ابتدایی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید