نبود اعتبار برای خارج‌سازی شناورهای مغروقه در کارون

    کد خبر :23272

معاون اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه هیچ اعتباری برای خارج‌سازی شناورهای مغروقه در کارون دریافت نکرده‌‌ایم، گفت: تاکنون ۲۶ فروند شناور مغروقه از اروندرود خارج کرده‌ایم و ۲۲ فروند باقی مانده است.

بازدید اصحاب رسانه از بندر خرمشهر و ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری کالا در این بندر انجام شد.

در حاشیه این بازدید معاون اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بندر خرمشهر در محل اتصال اروند به کارون نیز قرار دارد بیان کرد: از سال 93 مطالعاتی برای شناورسازی مغروقه‌های اروند انجام شد.

میدری ادامه داد: در اروندرود 66 فروند شناور مغروقه شناسایی شد که 15 شناور در مرز عراق بود، سه شناور مغروقه دقیقاً روی خط مشترک مرزی قرار دارد و 48 فروند شناور مغروقه در مرز ایران در اروندرود بود و 26 فروند آن از سال 94 خارج‌سازی شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 22 شناور مغروقه از سهم ایران در اروند باقی مانده است، 15 شناور مغروقه در اروند و در مرز عراق است و 3 شناور هم دقیقاً روی خط مرزی دو طرف باقی مانده است.

معاون اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر رشد فیزیکی کل عملیات شناورسازی مغروقه‌های اروند را 34 درصد اعلام کرد و گفت: از سال 72 تاکنون 180 فروند شناور مغروقه در کارون و اروند خارج‌سازی شده است که 55 فروند آن در اروندرود و 125 فروند در کارون بوده است.

میدری گفت: در کارون هم 29 شناور مغروقه داریم، در بالادست کارون بیش از 10 شرکت کشتی‌سازی است که باید از این مسیر بگذرند.

وی اظهار داشت: در کارون 7 شناور مغروقه برای شناورسازی‌ها در اولویت هستند و در گام بعد یک مجموعه 2 فروندی و سپس 11 فروندی در اولویت‌های بعدی هستند.

معاون اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر، افزود: در سال 94 تعداد 42 شناور مغروقه در کارون شناسایی شد که 29 فروند آن در عمق 8 متری و جزو اولویت‌های خارج‌سازی هستند.

میدری اعتبار فعلی خارج‌سازی مغروقه‌های اروند را 625 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: آبراهه کارون هیچ اعتباری برای شناورسازی مغروقه‌ها ندارد.

وی بیان کرد: البته کارون در محدوده منطقه آزاد قرار دارد و سازمان بنادر در کارون کشتی‌رانی ندارد و سازمان بنادر بهره‌بردار اروندرود است. بنابراین به منطقه آزاد اعلام کردیم که اعتبار شناورسازی کارون را بدهد زیرا ما درآمدی از محل رودخانه کارون نداریم.

معاون اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر، گفت: فعلاً منطقه آزاد موافقت تأمین اعتبار شناورسازی مغروقه‌های کارون را به ما داده است.

میدری در پاسخ به سؤالی درباره میزان درآمد حاصل از فروش آهن‌آلات شناورهای مغروقه، گفت: درآمد فروش این آهن‌آلات که اغلب زنگ‌زده و فرسوده هستند یک پنجم هزینه قیمت تمام شده شناورسازی مغروقه‌ها نیست.

وی با بیان اینکه دفتر مشترک ایران و عراق برای خارج‌سازی شناورهای مغروقه فعال است، گفت: پس از شناورسازی مغروقه‌های اروند باید لایروبی هم انجام شود اما در این باره باید کشور عراق هم در لایروبی همکاری کند و گرنه لایروبی ایران به تنهایی تأثیرگذار نیست.

معاون اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر یادآور شد: در بخش ترمینال کانتینر در بندر خرمشهر رکورد ظرفیت 130 هزار TEU در سال هم زده شده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید