افزایش ۲.۵ برابری بدهی دولت به تامین اجتماعی

    کد خبر :232079

نایب رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران از افزایش ۲.۵ برابری بدهی دولت به تامین اجتماعی خبر داد.

دهقان کیا، نائب رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران از افزایش ۲.۵ برابری بدهی دولت به تامین اجتماعی از سال ۹۲ به بعد خبر داد و گفت: امسال کسری بودجه تامین اجتماعی به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش بازتاب به نقل از فارس، وی افزود: بدهی فعلی سازمان تامین اجتماعی به بیش از ۱۴۱ هزار تومان رسید.

به گفته وی تصویب واریزی سهم درمان سازمان تامین اجتماعی به حساب خزانه برای بیمه سلامت خلاف اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی است.

بلایی که طرح تحول سلامت بر سر صندوق تامین اجتماعی آورد

دهقان کیا گفت: صندوق تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری های بازنشستگان از بانک رفاه کارگران وام با نرخ ۳۵ درصد دریافت ‌می کند.

وی با اشاره به اینکه تا این لحظه ۳۱ هزار میلیارد تومان صندوق تامین اجتماعی به بانک رفاه کارگران بدهکار‌ هست، گفت: این‌بدهی تا سال ۹۳ وجود نداشت و بعد از آن با اجرای طرح تحول سلامت روند صعودی گرفت‌.

سبد معیشت کارگران حداقل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شد

وی درباره سبد هزینه خانوار که مورد توافق در شورای عالی کار است، گفت: هم اکنون حداقل حقوق کارگران تنها کفاف ۳۵ درصد هزینه های سبد را می دهد.

این مقام مسئول تاکید کرد: ۳۳ قلم کالای مورد استفاده کارگران نباید بیس از اندازه افزایش قیمت داشته باشد چراکه تامین سبد معیشت را با دشواری های بیشتری مواجه می کند.

دهقان کیا گفت: سبد هزینه ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان در سال گذشته برآورد شده است؛ امسال رقم جدید هزینه های سبد معیشت اعلام نشده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون هزینه تامین سبد معیشت ۳ میلیون و ۲۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

وی افزود: حداقل حقوق کارگران در شرایط حاضر باید به بیش از ۲ میلیون تومان برسد تا رونق تولید و اشتغال به وجود آید.

دهقان‌کیا گفت: پیشنهاد می کنیم تا حداقل دستمزد کارگران همانند حداقل حقوق کارمندان ۲۰ درصد افزایش یابد.

با این حساب حداقل دستمزد کارگران باید به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال ۹۷ برسد.

وی با تاکید بر اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی در لایحه بودجه ۹۷ در نظر گرفته شده است، گفت: بابت این اقدام مجلس تشکر می کنیم اما بابت عدم توجه تیم اقتصادی دولت به مشکلات صندوق تامین اجتماعی گله‌مند هستیم.

دهقان کیا با بیان اینکه شدیدا مخالف واریز سهم درمان سازمان تامین اجتماعی به حساب خزانه دولت هستیم، گفت: هشدار می‌دهیم درصورت تایید واریز سهم درمان سازمان تامین اجتماعی به حساب خزانه دولت، بیمارستان های تامین اجتماعی با مشکلات جدی مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه دولت در نظر گرفته تا هزینه‌های سهم درمان تامین اجتماعی را در بخش بیمه سلامت هزینه کنند، گفت هزینه‌های مربوط به سهم درمان تامین اجتماعی متعلق به بازنشستگان بیمه شدگان و کارفرمایان است و ارتباطی به طرح تحول سلامت ندارد.

دهقان کیا تاکید کرد: درمان تامین اجتماعی متعلق به بیمه شدگان آن است و در صورت واریز به خزانه دولت مغایر با اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی خواهد بود؛ در این باره باید گفت که موضوع واریز حق درمان به خزانه مخالف با جزء ۳ بند ه ماده ۷۲ قانون برنامه ششم و همچنین مخالف با قانون محاسبات عمومی است. قبل از تصویب این بند با دولت، مجلس و حتی وزارت اطلاعات و کار نامه نگاری و هشدارهای لازم را دادیم، اما‌ پاسخی دریافت نشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید