مدیرعامل سازمان آتش نشانی تأکید کرد

لزوم توجه به ساختار فرماندهی حادثه برای سازه‌های سبک و جدید امروزی

    کد خبر :231481

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به اهمیت ساختن فرماندهی حادثه نیز گفت: سازه‌های سبک و جدید امروزی شرایط متفاوتی نسبت به سازه‌های قدیمی دارند و تولید دود آنها نسبت به ساختمان‌های قدیمی سه برابر سمی‌تر است. در این شرایط باید ساختار فرماندهی حادثه را مورد توجه قرار بدهیم.

به گزارش ایسنا، مهدی داوری در سومین همایش ملی آتش نشانی و ایمنی شهری بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی برای ایجاد ایمنی تاکید کرد و گفت: برای بالا بردن کیفیت و عملکرد نیاز است که تناسب میان علم و تجربه افزایش یابد.

وی اظهار کرد: ارتقای ایمنی و کیفیت بخشیدن به عملکرد آن از مهمترین راهبردهای هر سازمان آتش نشانی است اما امروز همه قائل به این هستیم که صرف به روز رسانی تجهیزات و توسعه ایستگاه‌ها به خودی خود نمی‌تواند این مهم را محقق کند. برای بالا بردن کیفیت و عملکرد نیاز است که تناسب میان علم و تجربه افزایش پیدا کند و رابطه فکر و کار را بهتر کنیم.

وی ادامه داد: همه به این نتیجه رسیده‌ایم که حوادث خسارات و تاثیرات زیادی ایجاد می‌کند و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به پیشگیری به معنای کاهش ریسک بپردازیم.

داوری با اشاره به رشد سریع تکنولوژی در جامعه افزود: با توجه به این موضوع و شرایط جدیدی که در زمینه ارزیابی ایمنی داریم باید توجه داشته باشیم که جامعه آتش نشانی نباید از این توسعه عقب بماند چرا که یک جامعه برای پیشرفت خود منتظر ایمنی نمی‌ماند و ما به عنوان متولیان ایمنی جامعه باید تلاش کنیم که شرایط خوب ایجاد شود و برابر حفظ جان شهروندان مسئول هستیم و برای موفقیت در این زمینه باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های آموزشی مستقیم و غیرمستقیم گفت: نباید تصور کنیم با صحبت در یک جلسه با شهروندان می‌توانیم آگاهی را افزایش دهیم. باید در زمینه ارائه آموزش‌ها از جامعه شناسان و روانشناسان استفاده کنیم و امروز نمی‌توان انتظار داشت که شهروندان پای جلسات آموزشی بنشینند و شاید این انتظار به جایی نباشد. بنابراین ما باید راهکارهایی را ببینیم تا بتوانیم با استفاده از آنها به شهروندان آموزش دهیم و این آموزش را نهادینه کنیم.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت جامعه علمی افزود: باید از این ظرفیت استفاده کنیم و در زمینه مسئله ایمنی ریل گذاری انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین گفت: شاید روزی که از نظر تجهیزات کمبودی نداشته باشیم روز نگران کننده‌ای برای ما باشد. آن زمان ما باید روش‌های عملکردی بسیار دقیقی داشته باشیم. درست است که آتش نشانی مهارت محور است اما برای پیشرفت و ارتقای کیفیت عملکرد این جامعه علمی است که می‌تواند به کمک ما بیاید.

داوری با اشاره به اینکه امروزه در شهری مانند تهران حوادثی از جمله پلاسکو رخ می‌دهد، گفت: زمانی در شهر ساختمان‌های دو – سه طبقه داشتیم ولی امروز ساختمان‌های با بیش از 30 طبقه و زیرزمین‌های 10 طبقه‌ای داریم که شرایط خاصی را ایجاد کرده‌اند و اگر تکنیک‌های مخصوص به این حوادث را نداشته باشیم در عملکرد موفق نخواهیم بود. امروزه تکنولوژی‌ها تغییر کرده و حوادث متفاوت شده است. حوادث مربوط به خودروهای هیبریدی می‌تواند برای آتش نشان‌ها خطرناک باشد و باید بر استفاده از روش‌های استاندارد در جوامع توجه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت نظام سلامت و ایمنی گفت: سلامت و ایمنی آتش نشانان از مسائل بسیار مهمی است که باید مد نظر داشته باشیم. امیدواریم که شاهد حوادثی برای آتش نشانان نباشیم اما علاوه بر امیدواری باید با روش‌های استاندارد پیش برویم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه اخیرا نسبت به مسائل ایمنی توجه شده و همایش‌هایی در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: برگزاری این همایش‌ها ما را امیدوار می‌کند که توجه مدیریت شهری به این مسائل جلب شده است و این مسئله می‌تواند نشانه‌ای باشد که در سال‌های آینده جامعه‌ای ایمن و بدون خطر داشته باشیم و امیدوار شویم که تهران و سایر شهرها می‌توانند جای بهتری برای زندگی باشند تا مردم احساس آرامش بیشتری داشته باشند. اگر آرامش نباشد در بخش‌های دیگر هم نمی‌توانیم توسعه پیدا کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید