تقاضای محافظه‌کاران آلمان از مرکل برای گرایش به راست

  • سیاسی
  • یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۰۹
    کد خبر :231419

چندین تن از اعضای ارشد محافظه‌کاران آلمان با درخواست اینکه این حزب به منظور جذب هرچه بیشتر آرا به سمت راست گرایی تمایل پیدا کند، چالشی جدید را برای آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور در آستانه اعلام وزرای انتخابی کابینه توسط او در امروز (یکشنبه) به وجود آورده‌اند.
خبرگزاری رویترز گزارش داد: این در حالی است که حزب دموکرات مسیحی قرار است روز دوشنبه در یک نشست این حزب به این رای دهد که آیا از یک توافق ائتلافی با سوسیال دموکرات‌ها حمایت خواهد کرد یا خیر و در صورت حمایت آنها، مرکل می‌تواند برای چهارمین دور به صدراعظمی ادامه دهد.

اعضای حزب سوسیال دموکرات در عین حال یک رای‌گیری درخصوص توافق مربوط به “ائتلاف بزرگ” آنها با حزب مرکل را مورد رای‌گیری قرار خواهند داد.

با وجود آنکه انتظار می‌رود حزب دموکرات مسیحی از این توافق حمایت کرده و یک هم‌پیمان مرکل به نام آنگرت کرامپ، کارن بائر را به عنوان دبیرکل این حزب مورد تایید قرار دهد اما یکسری اختلاف نظرها در میان محافظه‌کاران بالا گرفته مبنی بر اینکه این حزب نیازمند یک انرژی جدید در مسیر سیاسی جدید است.

دنیل گونتر، وزیر اول ایالت شلسویگ هولستاین از اعضای ارشد حزب دموکرات مسیحی اعلام کرد: گاهی اوقات باید عنصر محافظه کار بلوک محافظه‌کار برجسته‌تر باشد.

به گزارش نامه نیوز،همچنین آلکساندر دوبرینت، یک عضو ارشد دیگر حزب محافظه‌کار سوسیال مسیحی نیز گفت: بلوک محافظه‌کار باید بتواند تمامی طیف‌ها از میانه رو تا راست دموکراتیک را به خود جلب کند.

این در حالی است که در انتخابات 24 سپتامبر گذشته آلمان به علت رویگردانی برخی رای‌دهندگان از مرکل از بابت یکسری سیاست‌ها و اقداماتش از جمله در قبال پذیرش مهاجران و اعطای وام به یونان شاهد کاهش شدید آرای خود و افزایش اقبال عمومی به راست گرایان افراطی بود.

ناظران معتقدند که شش گزینه مرکل برای وزرای کابینه از حزب دموکرات مسیحی مسیر سیاست گذاری چهار سال آینده او را مشخص خواهند کرد.

گفته شده که همچنان در این کابینه اورسولا فون در لاین همچنان وزیر دفاع باقی خواهد ماند و پیتر آلتمایر به عنوان وزیر اقتصاد منصوب خواهد شد.

همچنین ناظران به دنبال این هستند که ببینند ینس اسپان، یکی از محافظه‌کارانی که پیش از این با سیاست مهاجرتی مرکل مخالفت شدید کرده بود در کابینه پست دریافت خواهد کرد یا خیر.

بعد از اعلام این گزینه‌ها از سوی مرکل قرار است دو حزب سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات نیز گزینه‌هایشان را برای کابینه اعلام کنند.

مرکل طی 12 سال صدراعظمی خود در آلمان و همچنین طی 18 سال رهبری خود در حزبش همواره حزب دموکرات مسیحی را در طیف میانه‌رو قرار داده است.

اما بسیاری می‌گویند واگذاری وزارتخانه‌های قدرتمند دارایی و امور خارجه به حزب سوسیال دموکرات به منظور دستیابی به توافق ائتلافی، شدیدا قدرت مرکل را تضعیف خواهد کرد.

مرکل برای جلب رضایت منتقدانش قول داده که یک “نوسازی” در تیمش اعمال خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید