ماه رمضان؛ فصل رونق گرانفروشی

    کد خبر :23102

هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان و با پیش‌بینی افزایش تقاضا برای خرید اقلام مختلف غذایی، بازار دچار نوسان رو به رشد شده و اغلب کالاها، با افزایش قیمت مواجه می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، ماه رمضان در پیش است و تقاضا برای برخی کالاها افزایش خواهد یافت، اما این افزایش قیمت در حالی است که از حدود یک ماه قبل، دستگاه های نظارتی با صدور اطلاعیه و بخشنامه به واحدهای صنفی اعلام کرده اند که با هرگونه افزایش قیمت برخورد خواهد شد؛ اما این اطلاعیه ها و هشدارها، تا به حال تاثیری در روند رشد قیمت برخی اقلام نداشته و ماه مبارک رمضان عموما، تبدیل به فصل پررونق گرانفروشان شده است.

اقلامی همچون مرغ، ‌گوشت گوسفندی، گوشت گوساله، برنج، روغن، قند وشکر، لبنیات، خرما، انواع نان ها، سبزیجات، زولبیا و بامیه، انواع آش و حلیم از ارزاق مورد استفاده در ماه مبارک بوده و سفره های افطار و سحری مسلمانان در ایران را پر می‌کنند.

در این میان، برای کنترل بازار و همچنین نظارت بر عدم افزایش قمیت این کالاها، دستورالعمل طرح نظارتی از سوی وزارت صنعت، ‌معدن وتجارت به واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان ابلاغ شده است که این دستورالعمل، به منظور نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی در استان تهران و سایر استانها بنا بر این دارد که در خصوص اقلام اساسی مورد تقاضای مردم که شامل ۱۳ قلم کالای دسته‌بندی شده است، بازرسی و نظارت هر چه بیشتر واحدهای مربوطه را رقم زند و در صورت رویت هرگونه تخلف توسط فروشندگان، شاهد ارائه‌ گزارش‌های مردمی باشیم.

بر اساس این دستورالعمل کشوری، هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و تخلف در مورد فروش اقلام مربوطه با برخورد واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان روبه‌رو خواهد شد. در دستورالعمل مربوطه آمده است که شهروندان و هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی، مراتب را به شماره ۱۲۴ اعلام کنند؛ اما علیرغم همه هشدارها در آستانه ماه مبارک رمضان، برخی اقرام مورد نیاز مردم با کاهش عرضه و در نتیجه آن گران شدن مواجه می شوند. بر این اساس نرخ برخی اقلام بنا بر اعلام اتحادیه ها به شرح زیر می باشد.

برنج:

در حال حاضر نرخ هر کیلو برنج با کیفیت طارم، هاشمی و دم سیاه ۱۲ هزار تومان، شیرودی ۸ و ندا ۷ هزار تومان است.

گوشت:

در آستانه ماه مبارک رمضان قیمت گوشت گوسفندی، بین ۲۷ هزار تا ۲۷۵۰۰ تومان بین مغازه‌داران توزیع می‌شود و شقه بدون دنبه نیز با قیمت ۳۱ هزار تا ۳۱۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

قند و شکر:

قیمت شکر تحویلی به عاملین توزیع درب کارخانه به ازای هر کیلو ۲۵۲۰ تومان محاسبه شده و عاملین موظف هستند این کالا را حداکثر به قیمت هر کیلو ۲۸۵۵ تومان به مصرف کننده نهایی بفروشند.

انواع سبزیجات:

هر کیلوگرم قیمت سبزی خوراکی از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و هر کیلوگرم سبزی آشی و پلویی از ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است. قیمت پیاز سفید شیری کیلویی ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ و پیاز زرد کیلویی ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان است.

انواع نان:

قیمت انواع نان نیز همان نرخ های سال ۱۳۹۳ بوده و تا کنون تغییری نکرده است. قیمت نان دولتی با وزن ۴۰۰ گرم ۸۰۰ تومان، درصورتی که یک رو کنجد باشد با ۲۰۰ تومان افزایش قیمت فروخته می‌شود و اگر دو رو کنجد شود با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید. نان سنگک آزادپز با وزن ۴۳۰ گرم، ۱۳۰۰ تومان بوده درصورتی که یک رو کنجد باشد، هزار و ۵۰۰ تومان و درصورت درخواست مشتری با دو رو کنجد، به نرخ ۲ هزار تومان فروخته می‌شود.

آش و حلیم :

هر کیلوگرم حلیم معجون با کلیه مخلفات ۱۵ هزار تومان، هر پرس حلیم معجون با مخلفات ۸ هزار تومان، هر کیلوگرم آش شله‌قلمکار با مخلفات(سیر و پیاز) ۱۵ هزار تومان، هر کیلوگرم حلیم و آش شله‌قلمکار ساده ۱۴ هزار تومان، هر کیلوگرم انواع آش از قبیل آش رشته و آش دوغ با مخلفات ۱۳ هزار تومان، هر کیلوگرم انواع آش از قبیل آش رشته و آش دوغ بدون مخلفات ۱۲ هزار تومان و هر پرس آش رشته ساده ۷ هزار تومان است.

لبنیات:

با توجه به فراوانی عرضه محصولات لبنی قیمت این محصولات طی ماه‌های اخیر ثابت بوده است و در ماه رمضان نیز افزایش نخواهد داشت و انتظار می‌رود این روند تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد.

خرما:

هر کیلوگرم خرمای رطب ۳ هزار تا ۴ هزار تومان، خرمای نیمه خشک هزار و پانصد تا ۴ هزار تومان و خرمای خشک از هزار و پانصد تا ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر کیلوگرم خرمای خاص رقم پیارم یا صادراتی نیز به قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد که با کیفیت ترین نوع خرمای کشور است. البته به دلیل رشد قیمت از سردخانه تا بازار، نرخ این محصولات در بازار مصرف ۲۵ تا ۳۰ درصد قابل افزایش است.

زولبیا و بامیه:

با مصوبه اتاق اصناف ایران قیمت زولبیا و بامیه برای فروش در ماه مبارک رمضان امسال ۱۲ هزار تومان تصویب و ابلاغ شد.

مرغ و گوشت:

در حال حاضر یک کیلوگرم گوشت گوساله به طور مخلوط با قیمت ۳۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. اما با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه این احتمال وجود دارد که قیمت مرغ تا ۸ هزار تومان برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید