نمایشگاه «بهاره» با نوسانات قیمتی و اجناس تولیدی

    کد خبر :230938

نمایشگاه بهاره امسال از چند روز پیش (28بهمن)کار خود را آغاز کرد. نمایشگاهی که برخی‌ها مخالف با آن بودند و می‌گفتند وقتی بازار با هیچ کمبودی مواجه نیست و قیمت‌ها نوسان ندارد چه لزومی به برگزاری نمایشگاه بهاره است.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایران، سال گذشته نیز همین مخالفت‌ها باعث شد که پرونده نمایشگاه بهاره بسته شود و البته قرار بود همه با نمایشگاه بهاره خداحافظی کنند ولی مخالفان سال گذشته امسال خواستار نمایشگاه شدند. بدین جهت در 5 نقطه تهران کالاهای مورد نیاز شب عید مردم با تخفیف بین 5 تا 25 درصد عرضه شد و تا 28 اسفند ماه هم ادامه دارد. هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه خدمات مطلوب به مردم بود. به نحوی که قیمت‌ها نسبت به بازار کمتر باشد و مردم در زمان کمتری بتوانند خریدهای خود را انجام دهند. اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد.

کیفیت نامناسب و برابری قیمت‌ها با بازار از مهم‌ترین سدهایی است که جلوی خرید مردم را گرفته است. البته عرضه محصولات چینی هم امان مردم را بریده است. جنس‌های بی‌کیفیت چینی مانند سال‌های گذشته در نمایشگاه عرضه می‌شود و مردم انتخابی غیر از این کالاها ندارند.این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی برای فروش کالاهای خود به هر دری می‌زنند اما اکثر فروشندگان حاضر نیستند سراغ کالاهای وطنی بروند و ترجیح می‌دهند کالاهای چینی بی‌کیفیت را خریداری کنند.

در حوزه پوشاک، کیف و کفش نمایشگاه بهاره چنگی به دل نمی‌زد اما در مورد مواد غذایی وضعیت به نظر بهتر بود هر چند که قیمت‌ها نسبت به نرخ‌های بازار تفاوت چندانی نداشت. مواد غذایی عرضه شده از برندها ی معتبر نبود اما آنهایی که برای فروش گذاشته شده بودند برای خریداران قابل قبول بود. گوشت، مرغ، تخم مرغ و ماهی هم به صورت محدود در نمایشگاه بهاره عرضه می‌شود.قیمت مواد پروتئینی با آنچه که در بازار عرضه می‌شد تفاوت نداشت و حتی خریداران از این امر گلایه داشتند که قیمت‌ها بالا است.

وجود ذخایر کافی برای شب عید

در این میان علی اکبر مهرفرد معاون وزیرجهاد از وجود ذخایر کافی کالاهای اساسی برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: مرغ منجمد درجه یک با قیمت هر کیلوگرم ۶۲۰۰ تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارکنان و میادین میوه و تره بار برای مصرف‌کننده به هر میزان که لازم باشد، عرضه می‌شود.

وی قیمت مصوب گوشت مرغ گرم را هر کیلوگرم ۷۵۰۰ تومان عنوان کرد و افزود: قیمت گوشت مرغ گرم در بازار بین ۷۲۰۰ تا ۷۹۰۰ تومان در نوسان است. مهرفرد با اشاره به تأمین کسری تولید گوشت گوسفندی از خارج، گفت:گوشت گوسفندی گرم استرالیایی باکیفیت به‌صورت نیم شقه سردست با قیمت هر کیلوگرم ۳۲ هزار تومان، نیم شقه ران با قیمت هر کیلوگرم ۳۴هزار تومان، به صورت فله فروشی لاشه هر کیلوگرم ۳۳هزار تومان، گوشت گوسفندی سردست بسته‌بندی با قیمت هر کیلوگرم ۴۲ هزار و ۷۹۰ تومان، گوشت گوسفندی ران بسته‌بندی با قیمت هر کیلوگرم ۴۳ هزار و ۲۹۰ تومان در مراکز عرضه یاد شده توزیع می‌شود.وی افزود: توزیع هر شانه تخم مرغ نیز با قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار ادامه دارد. با توجه به این صحبت‌ها مردم از نمایشگاه بهاره انتظار دارند که قیمت انواع کالاها ارزان‌تر باشد تا انگیزه خرید پیدا کنند.

ارزیابی فروشندگان از وضعیت بازار

شقایق اسدی تولیدکننده پوشاک بچه‌گانه که غرفه‌ای 12 متری را به‌مدت 10 روز با قیمت 5/4 میلیون تومان کرایه کرده است، در رابطه با وضعیت بازار گفت که بازار پوشاک تقریباً راکد است و طی 10 سالی که در این زمینه فعالیت دارد، مشاهده می‌کند که هر سال تولید و تقاضا در این بخش کمتر می‌شود.

وی افزود: هر سال نسبت به سال قبل مشتری‌های عمده خود را بیشتر از دست می‌دهیم، به طوری که به‌عنوان یک تولیدکننده مجبور به‌عرضه مستقیم کالا شده ایم. در حالی که اگر خریدار داشته باشم، خودم وارد بخش فروش نمی‌شوم. این تولیدکننده پوشاک ایرانی در پاسخ به این سؤال که استقبال مردم از پوشاک ایرانی چگونه است، ‌گفت: مردم خرید پوشاک خارجی را به ایرانی ترجیح می‌دهند، حتی اگر قیمت بیشتری بپردازند. وی بیان داشت: البته پوشاک وارداتی معمولاً از پوشاک ایرانی با قیمت پایین‌تری در بازار عرضه می‌شود و به‌همین دلیل مردم از خرید پوشاک چینی که قیمت مناسب‌تری نسبت به تولید داخلی دارد، بیشتر استقبال می‌کنند.

علی منافی تولیدکننده کفش چرم دست‌دوز تبریز که در نمایشگاه بهاره غرفه‌ای را برای عرضه تولیدات خود کرایه کرده است، در مورد وضعیت تولید گفت: یکی از مشکلات تولید در این بخش محدودیت بازار فروش است. با عرضه داخلی نمی‌توان بازار رقابتی به وجود آورد و به همین دلیل کیفیت تولید روز به روز کاهش می‌یابد.

این تولیدکننده بیان داشت: حضورم در این نمایشگاه به‌دلیل انباشته شدن تولیداتم در کارگاهم بوده است و اگر می‌توانستم کالاهای خود را بخوبی عرضه کنم، قطعاً به این نمایشگاه نمی‌آمدم. منافی افزایش قیمت دلار را یکی از مشکلات اساسی تولید عنوان می‌کند و اظهار داشت: در چند ماه گذشته که نرخ دلار افزایش یافت، به‌دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه تولید کفش، وارداتی است، قیمت تمام‌شده هر جفت کفش 7هزار تومان افزایش یافته است.

مریم امیدی تولیدکننده جوراب و محصولات کشباف در مورد وضعیت تولید و بازار در این بخش گفت: به سختی می‌توان تولید ایرانی را حفظ کرد. بیشتر خریداران جنس را به‌صورت مدت‌دار و با چک مطالبه می‌کنند که تعداد زیادی از این خریداران چک‌های خود را پاس نمی‌کنند یا به‌دلیل نبود مشتری در بازار اجناس را مرجوع می‌کنند.

در بخش عرضه آجیل و خشکبار امیر حسین‌زاده گفت: قیمت آجیل و خشکبار معمولاً گران است و به همین دلیل مردم در طول سال استقبال خوبی ندارند. اما در برخی ایام از قبیل نزدیک شدن به سال نو خرید در این بخش بیشتر می‌شود. وی افزود: استقبال مردم در این نمایشگاه در چند روز گذشته برای خرید آجیل و خشکبار خوب بوده، البته ما سعی کرده‌ایم، اجناس را با تخفیف 20 درصدی عرضه کنیم، تا فروش بیشتری داشته باشیم. در بخش آجیل و خشکبار قیمت خرید نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است. در بخش لوازم خانگی که نسبت به سایر بخش‌ها خلوت‌تر بود و مشتریان کمتری در آن حضور داشتند، هاشمی به‌عنوان تولیدکننده گفت: اصلاً در کشور شرایط تولید خوب نیست و از تولیدکننده حمایت نمی‌شود، زیرا با واردات به تولید داخل بشدت لطمه وارد می‌شود، در حالی که دولت باید واقعاً مانع واردات جنس‌های بی‌کیفیت شود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید