لباس‌های بختیاری که برای «باربی» ارسال شد

    کد خبر :23063

مدیرعامل اتحادیه صنایع‌دستی خوزستان از صادرات ۲۷۰ دست لباس بختیاری برای عروسک‌های باربی لهستان، در سال ۹۱ خبر داد.

افسانه صالح‌خواه مدیرعامل اتحادیه صنایع‌دستی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر به فعالیت‌های این اتحادیه اشاره و بیان کرد: ۲۷ شرکت، زیر مجموعه این اتحادیه هستند و ما با ۳۵۰ هنرمند در سطح استان در رشته‌های محتلف کپوبافی، سفال، گلیم، فرش، احرام بافی و همچنین تولید لباس محلی همکاری می‌کنیم.

به گفته او از لباس‌های محلی خوزستان به ویژه لباس‌های عربی و بختیاری، استقبال گسترده‌ای می‌شود تا آنجا که اتحادیه صنایع‌دستی خوزستان به ۱۱ کشور دنیا لباس بختیاری صادر می‌کند.

وی گفت: سال ۱۳۹۱ از سوی این اتحادیه، ۲۷۰ دست لباس بختیاری، از ۲ تا ۷ سال، برای شرکت «باربی» لهستان به صورت چمدانی صادر شد، اما همکاری با این شرکت معروف عروسک‌سازی تنها به همین یک بار محدود شده و دیگر ادامه پیدا نکرد. البته صادرات به آمریکا و کشورهای اروپایی همچنان ادامه دارد.

صالح‌خواه به مشکلات اتحادیه صنایع‌دستی خوزستان اشاره و بیان کرد: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، انسان فرهیخته‌ای است اما فرهیخته بودن، کافی نیست. استان ما با این همه تنوع فرهنگی به یک مدیر توانمند احتیاج دارد که قدرت چانه زنی و جذب اعتبار بیشتر از مرکز را داشته باشد. ۲۷ شرکت زیر مجموعه اتحادیه صنایع دستی فعالیت می‌کنند که هیچ تسهیلاتی در اختیارشان قرار نگرفته در صورتی که لازم است متولیان فرهنگی و مسئولان میراث و صنایع دستی از هنرمندان و صنعتگران حمایت کنند.

رییس کمیسیون فرش و صنایع‌دستی استان خوزستان، احیای دوباره خانه صنایع دستی در خوزستان را ضروری دانست و افزود: مدت‌هاست که خانه و موزه صنایع دستی در استان تعطیل شده در صورتی که با توجه به تنوع فرهنگی و قومیتی که در خوزستان وجود دارد و همچنین گوناگونی موجود در رشته‌های صنایع دستی لازم است که این مراکز دوباره زنده شوند و کارگاه‌های آموزشی شکل بگیرد و فضایی باشد که هنرمندان در آن به معرفی فرآورده های خود بپردازند.

صالح خواه همچنین گفت: اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان از اتحادیه صنایع دستی خرید کرده و تاکنون ۳۴ میلیون آن را رداخت کرده است. امیدواریم مطالبات ما پرداخت و از هنرمندان استان حمایت شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید