هدف از آتش‌بس در غوطه شرقی ایجاد تنفس برای القاعده است

    کد خبر :230196

نگرانی واشنگتن و متحدانش از وضعیت غوطه شرقی این پیام را مخابره می‌کند که باید شاهد سلسله عملیات‌های جدید در سوریه باشیم و این موضوع برای بایکوت روند سیاسی در سوریه در دستور کار قرار گرفته است.

«صباح زنگنه» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل اهمیت آتش‌بس در غوطه شرقی عنوان کرد: پس از آنکه درگیری‌ها در استان درعا واقع در جنوب دمشق شدت گرفت، شاهد آن بودیم که این درگیری به نواحی دیگر مانند حماه، حمص، غوطه غربی و شرقی سرایت کرد و به موازات آن مخاصمات مسلحانه در مرز لبنان و زبدانی شروع شد. محوریت اصلی این درگیری‌ها را باید جبهه النصره (شاخه سازمان تروریستی القاعده در سوریه) دانست که مشتقات آن و سایر گروهک‌های ریز و درشت دیگر با آنها همراه بودند و تا به امروز این درگیری‌ها ادامه دارد.

در گفت‌وگو با ایلناوی ادامه داد: زمانی که ارتش سوریه و متحدان آن دست به انجام عملیات علیه القاعده می‌زدند، گروه‌های زیر مجموعه النصره مانند فیلق الشام، فیلق الرحمان و غیره حملات موشکی، خمپاره‌ای و توپخانه‌ای خود به دمشق و حومه آن را شروع می‌کردند که تلفات انسانی، تخریب زیر ساخت‌ها و آثار ملی و باستانی مکرراً اتفاق می‌افتاد که در وضعیت فعلی همین روال بر دمشق حاکم است. بیشترین تلفات درگیری‌ها در دمشق و غوطه شرقی بر اساس آمار تلفات غیر نظامیان برآورد شده است و همین موضوع یکی از مباحثی است که کشورها به دنبال آن هستند تا از این طریق بر دولت سوریه فشار بیاورند تا نهایتاً در عرصه سیاسی بتوانند منافع خود را کسب کنند.

تراکم جمعیت در غوطه شرقی و اطراف آن به حدی است که با شلیک چند خمپاره یا راکت تعداد زیادی از غیرنظامیان کشته می‌شوند و متاسفانه عناصر القاعده برای آنکه بتوانند از این موضوع به نفع خود و به دنبال آن به عنوان هجمه رسانه‌ای علیه دمشق استفاده کنند، میان غیرنظامیان پناه می‌گیرند و خود را بخشی از مردم این منطقه معرفی می کنند. تا جایی که در ویدئوهای منتشر شده از سوی القاعده به صورت متوالی دیده می‌شود که عامل کشتار مردم غوطه و دمشق روسیه، ایران و سوریه معرفی می‌شوند، در حالی که تمام این تلفات خروجی حملات متحدان القاعده به غوطی شرقی است.

سفیر و نماینده سابق ایران نزد سازمان همکاری اسلامی با اشاره به انتقال تروریست‌ها به ادلب، گفت: پس از آن که پیشروی‌هایی از سوی ارتش سوریه برروی زمین و حملات هوایی روسیه روند خود را به انتها رساند، شاهد بودیم که طرحی مبنی بر انتقال تروریست‌ها به استان ادلب سوریه مطرح شد و شهرهایی مانند حماء، درعاء و حلب تقریباً از حضور تروریست‌ها خالی شد اما همچنان تعداد زیادی از آنها در دمشق و حومه آن حضور دارند. باید توجه داشت که وقوع درگیری‌های فعلی در سوریه موجب شده تا توجه جامعه بین‌الملل به دمشق و حومه آن کم شود و از این جهت تعدادی از رهبران گروه‌های مسلح در این شهر به دنبال اعمال فشار بر دمشق از طریق حامیان خود مانند عربستان، امارات و برخی از کشورهای اروپایی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه دیده می‌شود جامعه جهانی و برخی از کشورها، به خصوص ایالات متحده به یکباره به منظور حفاظت از غیرنظامیان در غوطه شرقی و دمشق خواستار برگزاری نشست اضطراری شده‌اند و حتی انگشت اتهام را به سمت روسیه، ایران و سوریه نشان می‌روند نشان می‌دهد که آنها به دنبال زمان خریدن برای سناریوچینی علیه فرآیند سیاسی در سوچی و آستانه هستند. تمامی اقدام‌هایی که در عرصه میدانی سوریه صورت می‌گیرد دقیقاً برای تاثیرگذاری در روند مذاکرات سیاسی است. از جهتی دیگر همگان می‌دانند که القاعده در وضعیت فعلی در جایگاه مناسبی قرار ندارد لذا موافقت مشروط روسیه با آتش‌بس و هدف قرار دادن تروریست‌ها دقیقاً نشان می‌دهد که نیت و هدف از برگزاری جلسه در شورای امنیت، ایجاد تنفس برای تروریست‌ها در غوطه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید