سوریه بازار جدید کرمانشاه می‌شود

    کد خبر :230141

صادرات غیرنفتی پایه توسعه هر کشور و منطقه‌ای است. هیچ شکی نیست بدون صادرات اعم از علم، فناوری و کالا، توسعه‌ای هم رخ نخواهد داد. استان کرمانشاه در همه بخش‌ها دارای استعدادها و ظرفیت‌های فراوان است.

به گزارش بازتاب به نقل از صمت، در این استان منابع بسیار خوبی وجود دارد که می‌تواند تسریع‌بخش روند توسعه استان باشد. کرمانشاه یک استان مرزی است و استان‌های مرزی به‌طور کلی، قابلیت‌های خاص خود را در تجارت دارند؛ به‌ویژه در ایران که به‌طورتقریبی نیمی از صادرات کشور، به کشورهای همسایه و دارای مرز مشترک انجام می‌شود. عراق هم‌مرز استان کرمانشاه با ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک است و کرمانشاه تنها استانی است که هم‌زمان با دو بخش کردنشین و عرب‌نشین عراق، مرز مشترک دارد. ضمن اینکه نخستین مرز رسمی بین‌المللی ایران و عراق، مرز خسروی بوده که جایگاه ویژه‌ای دارد. هم‌مرز بودن با یک کشور یک مزیت خوب اقتصادی برای توسعه است و باید با تلاش بسیار مشکلات سر راه تولیدات داخلی برای صادرات برطرف شود. کرمانشاه با پیشینه حدود ۸۰ساله در تجارت خارجی ۵بازارچه و ۲مرز رسمی و ۳ گمرک دارد. همچنین این استان به لحاظ تولید محصولات پتروشیمی دارای یک موقعیت برتر است. کرمانشاه پس از استان‌های خوزستان و بوشهر سومین استان از لحاظ تولید محصولات پتروشیمی به‌شمار می‌رود. به‌طور حتم تمام این مزیت‌ها و توانمندی‌ها می‌تواند منجر به گسترش ارتباط و همکاری بین استان کرمانشاه و کشورهای هدف شود.

رشد ۵ درصدی صادرات کرمانشاه

در این باره رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: میزان صادرات استان کرمانشاه در ۱۰ ماه امسال یک‌میلیاردو۵۶۵ میلیون‌و ۳هزار دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۵ درصد افزایش و از لحاظ وزن ۱۷ درصد کاهش داشته است.نعمت‌اله حقیقی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: هرچند در مقایسه با صادرات ۳میلیارد دلاری سال ۱۳۹۴، صادرات غیرنفتی استان در ۱۰ ماه ۹۶ کاهش داشته اما در شرایطی که حدود ۳ ماه مرز پرویزخان تعطیل شد و همچنین با وقوع زلزله به‌ویژه در مناطق مرزی بسیاری از زیرساخت‌ها از بین رفته و تاجران و بازرگانان متحمل ضرر و زیان قابل‌توجهی شدند، رشد ۵ درصدی صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از فعالیت مطلوب صادرکنندگان و عملکرد مثبت استان در کسب جایگاه گذشته در بازار عراق و سایر کشورهای هدف است.

گمرک‌های کرمانشاه و خسروی بیشترین رشد صادرات

وی ادامه داد: در ۱۰ ماه امسال به ترتیب گمرک کرمانشاه با ۵۶۴ میلیون دلار، گمرک پرویزخان با ۱۰۱/۶ میلیون دلار و گمرک خسروی با ۴۴/۷ میلیون دلار بیشترین سهم را در صادرات استان داشته‌اند که صرف نظر از گمرک پرویزخان باتوجه به تعطیلی ۳ماهه گمرک‌های کرمانشاه و خسروی از رشدی تصاعدی برخوردار بوده‌اند.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به عمده کالاهای صادر شده از استان به کشورهای هدف، تصریح کرد: بیشترین کالاهای صادرشده را می‌توان کاشی و سرامیک، لوازم خانگی، ظروف ملامین و یکبارمصرف، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، سیمان، انواع ظروف پلاستیکی، پروفیل، گونی پلاستیکی و… برشمرد.حقیقی تاکید کرد: عراق عمده بازار صادراتی استان به‌شمار می‌رود و بعد از آن به کشورهای افغانستان، ترکیه، امارات، تانزانیا، هند، ویتنام، ازبکستان، جیبوتی و پاکستان صادرات انجام می‌دهیم.

صدور و تمدید ۷۰۰ کارت بازرگانی

وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه تمام اهداف و برنامه‌های حوزه تجارت خارجی کشور حول محور توسعه و رونق صادرات غیرنفتی قرار دارد، تمام برنامه‌های بخش تجارت خارجی استان نیز با محوریت قراردادن این برنامه، طراحی، تدوین و اجرا شده است. یکی از این برنامه‌ها را می‌توان صدور و تمدید ۷۰۰کارت بازرگانی اعلام کرد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تاکید کرد: برگزاری میزهای تخصصی کالایی با حضور اداره‌ها و سازمان‌های ذی ربط که در آن به بررسی موانع و مشکلات زنجیره تولید تا صادرات محصولات دارای مزیت استان پرداخته می‌شود، از دیگر اقدام‌ها در زمینه توسعه صادرات است که در ۱۰ ماه امسال بیش از ۱۰۰ میز کالایی در سطح استان برگزار شده است.حقیقی ادامه داد: براساس ابلاغ سازمان توسعه تجارت ایران استان کرمانشاه به‌عنوان استان معین در برگزاری میزهای توسعه صادرات سیمان و دام زنده تعیین شد که هر یک از جلسه‌ها با حضور اعضای ذی‌ربط برگزار و نسبت به شناسایی موانع و مشکلات و اتخاذ راهکارهای رفع آنها اقدام و مکاتبات عدیده‌ای در زمینه رفع موانع و اعمال سیاست‌های حمایتی ازسوی این سازمان انجام شده است.وی اظهار کرد: برنامه‌های عملیاتی درحوزه تجارت خارجی استان طراحی و برنامه‌ریزی جامع کوتاه، میان و بلندمدت در راستای رسیدن به اهداف توسعه بخش استان درحوزه تجارت خارجی انجام شده است.

تجلیل از ۱۴ صادرکننده نمونه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بیان کرد: به‌منظور قدردانی از صادرکنندگان فعال و پرتلاش استان براساس شیوه‌نامه سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به بررسی پرونده ۳۶ صادرکننده متقاضی شرکت در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه استانی اقدام شد که براساس معیارهای سازمان توسعه و پیشنهادهای کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه استانی، ۱۴ صادرکننده نمونه برگزیده شدند.حقیقی اضافه کرد: در ۱۰ ماه امسال ۸ جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی، ۴ جلسه شورای ساماندهی و ۳ جلسه میز عراق به ریاست استاندار کرمانشاه و مدیران اداره‌ها و سازمان‌های عضو کارگروه اعم از دولتی و خصوصی برگزار شد و در آنها مهم‌ترین برنامه‌ها مانند راه‌اندازی دوباره بازارچه مرزی تیله کوه، رسمی شدن مرز سومار، اجرای طرح جامع پرویزخان، برآورد اعتبار مورد نیاز به‌منظور توسعه و تجهیز زیرساخت‌ها براساس اولویت‌ها، طرح مصوبات میزهای توسعه صادرات دام و سیمان و تعیین مصوباتی در زمینه گرفتن مجوز صادرات دام، رفع مشکلات صادرات سیمان و سایر موارد مرتبط با تجارت خارجی مورد بحث و پیگیری قرار گرفته است.

راه‌اندازی بازارچه مرزی تیله کوه

وی تصریح کرد: خوشبختانه بازارچه مرزی تیله‌کوه دوباره راه‌اندازی شد. با بازدید به عمل آمده از مرز سومار ازسوی نمایندگان وزارت کشور، موضوع رسمی شدن مرز سومار با اقبال و توجه مسئولان ذی‌ربط روبه‌رو شد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ادامه داد: در زمینه توسعه و تجهیز زیرساخت‌ها در مبادی مرزی نیز با قید اولویت نسبت به تجهیز و توسعه زیرساخت‌ها اقدام و طرح جامع پرویزخان با تخصیص بخشی از اعتبار مورد نیاز از سوی گمرک ایران به‌زودی اجرا خواهد شد.حقیقی با اشاره به اعزام ۵ هیات تجاری به کشورهای دیگر و پذیرش ۵ هیات تجاری اظهار کرد: پذیرش هیات‌های تجاری به‌ویژه هیات تجاری عراق به استان کرمانشاه از دیگر اقدام‌های استان در زمینه توسعه صادرات کالا و ایجاد فرصت‌های تجاری برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کرمانشاه بوده است.

رفع مشکل صادرات سیمان

وی تاکید کرد: برگزاری ۲۰ جلسه کارگروه پایش بخش تجارت خارجی، نظارت بر برگزاری ۳۰ نمایشگاه تخصصی داخلی، برگزاری نشست‌های تخصصی با صادرکنندگان به‌منظور آگاهی از مسائل و مشکلاتی که در امر تجارت با آن روبه‌رو هستند و انتقال موارد به مراجع ذی‌ربط و معرفی واحدهای تولیدی به‌منظور حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور از دیگر اقدام‌های بخش تجارت خارجی با سرلوحه قراردادن عزم ملی برای توسعه و رونق صادرات، بوده است.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اضافه کرد: برگزاری حداقل دو جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و روابط خارجی استان و طرح مسائل و مشکلات سازمان‌های اجرایی دست‌اندرکار صادرات، بررسی روند توسعه و تجهیز زیرساخت‌ها در مبادی مرزی، پیگیری تسریع در اجرایی شدن طرح جامع پرویزخان، برگزاری میزهای توسعه صادرات دام و سیمان، پیگیری به‌منظور رفع مشکل صادرات سیمان کشور اعم از کاهش نرخ تمام شده و جذب بازارهای جدید صادراتی به‌ویژه بازار سوریه، رسیدگی به موانع و مشکلات واحدهای تولیدی صادرات‌محور، ارائه خدمات تجاری به تاجران و بازرگانان، ثبت سفارش واردات کالا، بازدید از بازارچه‌های مرزی و مبادی رسمی و انعکاس موانع و مشکلات و… از جمله برنامه‌ها و اهداف مورد نظر استان تا پایان امسال است.

صادرات عامل رونق تولید و اشتغال

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بیشترین صادرات کرمانشاه به عراق انجام می‌شود و نمی‌توان از این بازار غافل بود، گفت: در کنار بازار عراق برای ورود به بازارهای دیگر از جمله بازار سوریه هم برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم. اتاق بازرگانی برنامه‌هایی برای ورود وماندگاری در این بازار دارد. کیوان کاشفی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: بالا بودن هزینه تمام‌شده کالاهای تولیدی در داخل ایران نکته مهمی است که قدرت رقابت محصولات ایرانی با محصولات مشابه کشورهای دیگر را در بازارهای خارجی کاهش می‌دهد. برای رفع این مشکل هم باید برنامه داشته باشیم و حمایت‌های ویژه‌ای از تولیدکننده برای کاهش هزینه تمام شده انجام شود. وی با بیان اینکه اجرای این موارد نیازمند همکاری همه سازمان‌ها و بخش‌های گوناگون است، تصریح کرد: باید هر ۱۵ روز یک بار کارگروه توسعه صادرات که یکی از حیاتی‌ترین کارگروه‌ها و محل هماهنگی امور صادرات است، تشکیل شود.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه صادرات عاملی برای رونق تولید، اشتغال و ایجاد ثروت برای کشور به‌شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: صادرات بزرگترین راهبرد برای بخش تجارت و بازرگانی یک کشور است که نباید آن را نادیده گرفت.

سخن آخر

از نگاه کارشناسان، اگرچه مرزها یک فرصت برای استان‌های مرزی ازجمله کرمانشاه به شمار می‌روند اما این مرزها در واقع در رفع مشکلات کل کشور تاثیرگذار هستند و سود آن برای همه کشور است، از همین رو مسئولان انتظار دارند بودجه ساماندهی و تجهیزات و زیرساخت‌های مرزی از محل منابع ملی تامین شود. باید از فرصت‌های فراهم شده در مرزها برای رونق اقتصادی منطقه و همچنین تامین معیشت ساکنان این مناطق استفاده کرد، از همین رو لازم است زیرساخت‌های مورد نیاز به شکل مطلوبی فراهم شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید