۴۵ هزار شغل خانگی در نوبت تسهیلات

    کد خبر :229956

در حال حاضر ۴۵ هزار و ۵۰۰ طرح برای ایجاد کسب و کار خانگی در نوبت دریافت تسهیلات هستند که ۶۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پاسخ به نیاز این متقاضیان مورد نیاز است.

ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به عنوان بخش مهمی از سیاست‌های وزارت کار برای توسعه اشتغال هدفگذاری شده است که البته حمایت از ایجاد کسب و کارهای گروهی تحت عنوان فعالیت‌های پشتیبان، نسبت به کسب و کارهای مستقل در اولویت قرار دارند.

در همین راستا، سقف تسهیلات پرداختی برای اشخاص متقاضی ایجاد مشاغل خانگی «به صورت مستقل و فردی» از ۵ میلیون تومان، در سال جاری به ۲۰ میلیون تومان رسید اما برای متقاضیان ایجاد «کسب و کارهای گروهی» تحت عنوان فعالیت پشتیبان، سقف این تسهیلات از ۷۵ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان (در صورت ارائه طرح توجیهی) افزایش یافت.

به گزارش مهر،اما در حال حاضر ۴۵ هزار و ۵۰۰ طرح برای ایجاد کسب و کار خانگی در نوبت دریافت تسهیلات هستند که ۶۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پاسخ به نیاز این متقاضیان مورد نیاز است.

۳۳ هزار و ۸۰۰ طرح باقیمانده از سال های ۹۴ و ۹۵ نیز در نوبت دریافت تسهیلات قرار دارند و ۵۰۷۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز برای این طرح‌های مورد نیاز است.

شروط مهم در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی

انطباق طرح‌ها با ظرفیت و اولویت‌های استان
آمادگی متقاضیان برای ورود به بازار و داشتن توان و برنامه‌ای منسجم برای بازاریابی و فروش و اتصال به بنگاه‌های بزرگتر
توجه به نوع وحجم فعالیت و عدم اصرار بر پرداخت سقف تسهیلات و یا اعطای یکسان تسهیلات به همه متقاضیان

علاوه بر این ۱۰ درصد از تسهیلات طرح «اشتغال پایدار روستائی و عشایر» به مشاغل خرد و خانگی اختصاص یافت است. با این حال به رغم این فعالیت‌ها، علی ربیعی وزیر کار در نشستی با حضور دست اندرکاران و مدیران اشتغال این وزارتخانه تکالیف جدیدی برای مدیران این حوزه به شرح زیر تبیین کرد:

باید برش‌های استانی در رسته‌های مشاغل خانگی منطبق بر شهرها و روستاها شناسایی شوند
مرکز مطالعات مشاغل خانگی باید راه اندازی شود
سال ۹۷ باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که به تفکیک مشخص شود چه تعداد از حدود یک میلیون شغل هدفگذاری شده، در حوزه مشاغل خانگی ایجاد می شوند.
الگوی مشاغل خانگی باید در ۳۱ استان کشور بر اساس مطالعات دقیق از منطقه پیاده سازی شود.
گونه‌های مختلف مشاغل خانگی شناسایی و معرفی شوند.
در استان‌ها باید مروج، تسهیل گر و پشتیبان مشخص برای توسعه مشاغل خانگی تعیین شوند.
با توجه به اینکه یکی از مهمترین موانع مشاغل خانگی، در بخش فروش محصولات است، بنابراین نهاد تجاری سازی محصولات برای تکمیل زنجیره فروش و بازاریابی مورد نیاز است.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مکلف شد مهارت های مورد نیاز برای ایجاد مشاغل خانگی متناسب با ظرفیت هر استان را شناسایی و استخراج کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید