عکاسی از لحظه مرگ ستاره/ مراحل اولیه تشکیل ابرنواختر رصد شد

    کد خبر :229673

یک ستاره شناس آماتور موفق شده در رویدادی نادر از مراحل اولیه تشکیل ابرنواختری در آسمان عکاسی کند.

به گزارش بازتاب به نقل از لس آنجلس تایمز، ویکتوربوسو یک ستاره شناس آماتور آرژانتینی از لحظه تبدیل یک ستاره به ابرنواختر عکاسی کرده است.

ابرنواخترها در حقیقت فرایند انفجار ستاره در پایان عمرشان هستند. این موارد پدیده ای معمول در آسمان هستند. اما به طور معمول ستاره شناشان نمی توانند این پدیده را در مراحل اولیه رصد کنند زیرا انفجار ستاره ها قابل پیش بینی نیست. در نتیجه آنچه در مراحل اولیه انفجار ابرنواختر اتفاق می افتد، همچنان یک راز است.

البته محققان در مواردی بسیار نادر با کمک پدیده لنز گرانشی می توانند این رویداد را در مراحل آغازین رصد کنند.

به هرحال بوسو در ساعات اولیه ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۶میلادی، توانست هنگام آزمایش یک دوربین جدید برای تلسکوپش، کهکشان مارپیچ NGC۶۱۳ را رصد کند. او متوجه نقطه ای درخشان در اطراف کهکشان شد. این نقطه در تصاویر ثبت شده در ساعات اولیه شب وجود نداشت. جالب آنکه طی ساعات بعدی این نقطه درخشان تر شد.

ستاره شناسان انسیستو آستروفیزیک لاپلاتا این تصاویر را بررسی کردند. آنها پس از کشف اهمیت این رویداد آن را به بقیه همکاران خود در سراسر جهان اطلاع دادند.

این پدیده SN ۲۰۱۶gkg نام گرفت و جالب آنکه درخشندگی این انفجار تا دو ماه بعد در آسمان آشکار بود. تحلیل تصاویر این ستاره شناس اولیه اطلاعات زیادی درباره مراحل اولیه انفجار ابرنواختر در اختیار محققان گذاشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید