تکذیب دریافت چک از خلبانان به جای چک کردن هواپیما

    کد خبر :229633

در حالی که یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با دو رسانه مدعی شده بود، تخلفاتی وسیع در هواپیمایی آسمان در جریان است، مدیرعامل آسمان، این خبر را هم از قول خودش و هم از قول این نماینده تکذیب می‌کند.

به گزارش تابناک؛ روز گذشته در حالی که پس از چند روز جست‌وجو و تلاش، حمل پیکر برخی از جان باختگان حادثه پرواز تهران-یاسوج آغاز شده بود، خبری منتشر شد که مدعی بود، این پرواز نباید انجام می‌شده و از آن فراتر، دلیل پرواز آن را اعمال فشار مسئولان هواپیمایی آسمان و نیز چگونگی اعمال این فشار را هم ذکر کرده بود.

این خبر که محمد دامادی، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی ابتدا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد و سپس در خصوص آن توضیحاتی به یک رسانه دیگر داد، بدین شرح است: «سوء مدیریت در شرکت هواپیمایی آسمان می‌تواند یکی از علت‌های اصلی سقوط این هواپیما باشد. سازمان هواشناسی از وضعیت آب و هوایی منطقه دنا اطلاع داده بود؛ بنابراین، احتمال سانحه وجود داشت، ولی متأسفانه شرکت هواپیمایی آسمان دستور لغو پرواز را صادر نکرد.»

اما چرا خلبان زیر بار انجام این پرواز رفت؟ دامادی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «متأسفانه تعدادی از خلبانان اعلام کرده‌اند که این شرکت با دریافت چک از خلبانان، آن‌ها را مجبور به پرواز می‌کند. رویه عجیب و غریب گرفتن چک‌های چند صدمیلیونی موجب می‌شود تا خلبانان نتوانند از شرکت خارج شوند. در یک مورد، یکی از خلبانان که می‌خواست از شرکت خارج شود آنقدر اذیت شد که در نهایت با دادن جریمه توانست چکش را پس بگیرد و از این شرکت بیرون برود. این خلبان که در یک مورد حتی توانسته بود هواپیمایی که موتورش از کار افتاده بود را سالم بر زمین بنشاند، اکنون در یکی از ایرلاین‌های خارجی پرواز می‌کند.»

وضعیتی که این نماینده مدعی است، موجب شده شکایات‌ بسیاری از سوی خلبانان آسمان به کمیسیون عمران ارسال شود و بیش از سی تن از خلبانان خوب و توانمند این شرکت در ماه‌های قبل به دلیل سوء مدیریت استعفا دهند. شرایطی که دامادی مدعی است، «از دو سال و اندی قبل، مشکلات این ایرلاین را گوشزد کرده بودیم و حتی یک بار جلسه‌ای در دفتر آقای ربیعی وزیر کار داشتیم و در آن جلسه یکی از کاپیتان‌های آسمان توضیحی از وضعیت هواپیمایی آسمان به وزیر داد و تصریح کرد که با این روند مدیریتی، حتماً سانحه خواهیم داشت، ولی وزیر پاسخی نداد و به تذکرات کارشناسانه او توجهی نکرد.»

طرح برخی ادعا‌ها در خصوص نامناسب بودن هواپیمای ای‌تی‌آر برای آب و هوای روز حادثه، حقوق اندک خلبانان در این شرکت به نسبت دیگر شرکت‌ها و مواردی از این دست، دیگر ادعا‌هایی بودند که دامادی در گفت و گو با دو رسانه مطرح کرد. مواردی که گفته می‌شود به کل توسط وی تکذیب شدند!
تکذیب می‌شود

در پی انتشار این اظهارات، علایی، مدیرعامل هواپیمایی آسمان در گفت و گو با رسانه‌ها گفت: با شنیدن سخنان آقای دامادی در این خصوص از وی پرسیدم که ایشان سخنان منتشر شده به نقل از خودشان را تکذیب کردند و گفتند، به دنبال منبع انتشار این سخنان نادرست هستند که مورد توجه برخی رسانه‌های بیگانه هم قرار گرفته است.

وی افزود: بر خلاف ادعا‌های مطرح، هیچ‌کس حتی مدیران شرکت هواپیمایی نمی‌توانند خلبان را وادار به انجام پرواز کنند. طبق مقررات بین‌المللی حتی اگر خلبانی به دلایل شخصی اعلام کند آمادگی پرواز را ندارد، شرکت هوایی نمی‌تواند او را وادار به پرواز کند و باید خلبان دیگری را به کار گیرد. برای شرکت ما هم موارد مشابهی پیش ‌آمده که خلبانی مثلا به علت تألمات روحی اعلام کرده‌ است آمادگی پرواز ندارد و مدیران ما هم خلبان دیگری را برای پرواز استفاده کرده‌اند.

علایی در واکنش به ادعا‌های مطرح مبنی بر اینکه قبل از پرواز تهران یاسوج، هواشناسی اعلام کرده بود که پرواز نباید انجام شود، گفت: اصلا این طور نیست. قبل از انجام هر پروازی سه گزارش هواشناسی دریافت می‌شود. در مرحله اول اگر فرودگاه تشخیص بدهد، هوا برای پرواز مناسب نیست اصلا منتظر نظر خلبان نمی‌ماند. در صورت تأیید هوا برای پرواز توسط فرودگاه، نوبت به خلبان می‌رسد تا تشخیص دهد امکان پرواز وجود دارد یا نه. در صورتی که خلبان هوا را برای پرواز مناسب بداند، فرم تأیید را امضا و سپس پرواز می‌کند. درباره پرواز تهران یاسوج هم همین رویه طی شده‌ است..

مدیرعامل آسمان ادامه‌ داد: ما هیچ تضمینی در قالب چک و… برای پرواز از خلبان‌ها مطالبه نمی‌کنیم. تضمین‌هایی که از خلبان‌ها گرفته می‌شود مربوط به مرحله آموزش در فضای شبیه‌سازی شده یا همان «سیمیلاتور» در شرکت‌های خارجی است. از آنجایی که هزینه آموزش‌های سیمیلاتور بسیار بالاست، خلبان‌ها قبل از اعزام برای این مرحله به شرکت‌های هواپیمایی تعهدی معادل این هزینه می‌دهند تا به اندازه هزینه آموزش برای همان شرکت پرواز انجام دهند. این یک عرف بین‌المللی است.

علایی با اشاره به برخی ادعا‌ها مبنی بر استعفای جمعی از خلبانان آسمان طی ماه‌های اخیر گفت: استخدام یا استعفای خلبان‌ها در شرکت آسمان از همان رویه عادی در تمام شرکت‌های هواپیمایی برخوردار است. ما نه استعفا در حد معناداری داشته‌ایم و نه استخدامی در این ابعاد. خلبان‌ها به طور معمول بین شرکت‌های مختلف در حال چرخش هستند. این اتفاقی معمول است که خلبان‌ها به دلایل مختلف از جمله حقوق متفاوت از یک شرکت به شرکت دیگری می‌روند. برخی از خلبان‌های آسمان هم همین کار را کرده‌اند کما اینکه عده‌ای از خلبان‌های دیگر شرکت‌ها به استخدام آسمان درآمده‌اند.

وی افزود: شرکت آسمان طی ماه‌های اخیر عده‌ای از خلبان‌های خود را به شرکت‌های هواپیمایی هندی اعزام کرده ‌است تا در خطوط این شرکت پرواز کنند.

گفتنی است، هواپیمای آی تی ار که از تهران به یاسوج پرواز کرد هیچ مشکلی به لحاظ فنی نداشت و این امر مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری است. خلبان فولادی از خلبانان زبده هواپیمایی اسمان بود که بیش از ۳۰۰۰ ساعت پرواز در رزومه خود داشت و چهارصد بار به شهر یاسوج پرواز کرده بود و قبل از پرواز گزارش هواشناسی را مشاهده و آن را امضا کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید